در جلسه شورای شهر رشت مطرح شد؛

تصویب دوفوریت خرید عمارت دانشسرای رشت | از کنایه رسولی تا انتقاد اعضا و افشاگری رمضانپور

در جلسه عصر روز چهارشنبه شورای شهر رشت با دو فوریت طرح خرید عمارت تاریخی دانشسرای رشت از سوی شهرداری با ۹ امضای اعضا موافقت شد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، یکصد و هفتاد و دومین جلسه شورای شهر رشت عصر روز چهارشنبه برگزار شد.

انتقاد رسولی از حذف عوارض تشویقی توسط شورا

رسولی عضو شورای شهر رشت با اشاره به تخریب برخی از بناهای تاریخی در شهر رشت گفت: متاسفانه سرای میخچی و هتل فردوسی نیز در حال تخریب است.

وی افزود: راه حلهایی برای حفظ بناها و نقاطی تاریخی شهر رشت مثل کوچه بلورچی، راسته مسگران و…وجود دارد اما متولیان خوبی برای این بناها و محله‌ها نداریم.

رسولی با انتقاد ازعدم نگاه اقتصادی برای حفظ بناهای تاریخی یادآور شد: هیچگونه برنامه‌ای برای ترغیب سرمایه گذاران و مشارکت مردمی ارائه نشده است.

وی افزود: شهر رشت از شهر‌های فرهنگ دوست است اما متاسفانه شهرداری تمام مشوق‌ها برای اقدامات فرهنگی نظیر سالن سینما، سالن‌های تئاتر و…را حذف کرده است و کار به جایی رسیده که شهر رشت یک سالن سینما دارد.

این عضو شورا تصریح کرد: حذف مشوق‌ها توسط همین افرادی که دغدغه دارند یعنی اعضای شورا امضا شده است.

انتقاد اعضای شورا از رسولی

فرهام زاهد نیز خطاب به سخنان رسولی گفت: شما مطالبی را به دروغ در اینجا مطرح کردید و این گفته‌ها غیر واقعی است.

این عضو شورا گفت: امضای خرید عمارت دانشسرا ربطی به حذف عوارض تشویقی ندارد.

امیرحسین علوی نیز خطاب به سخنان رسولی گفت: برخی از دوستان با نزدیک شدن به انتخابات با جدیت موارد را پیگیری می‎کنند اما آقای رسولی خود شما هم آن را امضا کرده بودید.

علوی افزود: بنده بعید می‌دانم که فردی به شهرداری برای ترمیم بنای تاریخی مراجعه کرده باشد و شهرداری از او عوارض خواسته باشد. اگر چنین باشد با یک لایحه کوچک می‌توان این مورد را حل کرد.

وی با بیان اینکه احساس من این است که برخی تحریکهای صورت گرفته از سوی شهرداری هدایت می‌شود، گفت: باید هوشیارتر و عاقلانه‌تر به موضوعات بپردازیم.
علوی افزود: مالک عمارت دانشسرا با محاسبه قیمت زمین فقط حاضر به فروش شده است. یکی از پیشنهادها این است که ساختمان دانشسرا خریداری شود و به یکی از سازمان‌های وابسته به شهرداری مثل سازمان فرهنگی واگذار شود.

بهراد ذاکری دیگر عضو شورای شهر رشت نیز گفت: تماس‌های متعددی از سوی انجمن‌ها و گروهای مردمی در مورد ساختمان دانشسرا گرفته شده و مذاکراتی انجام شد که خرید این ملک از سوی شهرداری پیشنهاد شده است. البته انتظار می‌رفت که میراث فرهنگی استان با توجه به اینکه این ساختمان ثبت ملی است در این زمینه پیشقدم شود.

وی افزود: بنده خطاب به مردم شهر رشت می‌گویم که‌ای کاش حیف و میل‌هایی که در سالهای گذشته شده بود، اتفاق نمی‌افتاد و شهرداری از نظر مالی توان این را داشت که کارهای بهتری انجام دهد.

ذاکری اظهار کرد: ای کاش آقای رسولی درباره خرید سه برابر قیمت کف پوش‌ها و بازآفرینی تذکر می‌دادند.

وی افزود: شهر رشت از نظر فرهنگی غنی است اما از نظر تاریخی زیاد غنی نیست و باید از این فرصت‌ها استفاده کرد و از بخش خصوصی نیز در این حوزه کمک بگیریم.

ذاکری با بیان اینکه پیگیری‌های مردم در مورد عمارت دانشسرا به نتیجه رسیده، افزود: این عمارت میراث این شهر است و هر کاری که می‌توان باید برای آن انجام داد.

افشاگری رمضانپور درباره اقدام شهرداری

به گزارش دیارمیرزا، در ادامه رمضانپور نرگسی رییس شورای شهر رشت افزود: سال گذشته بحث حذف مشوق‌ها در بودجه خیلی مورد بحث قرار گرفت و هیچ کدام از اعضا موافق حذف مشوق‌ها نبودیم اما متاسفانه مدیر درآمد شهرداری بدون توجه به اصلاحیه شورا در بودجه، همان لایحه شهرداری را به فرمانداری ارسال کرد!

عمارت دانشسرا پس از خریداری، مرمت شود

اسماعیل حاجی‌پور دیگر عضو شورا نیز گفت: خرید عمارت دانشسرا خوب است اما اینگونه نباشد که با خرید این ساختمان به حال خودش رها شود بلکه برای تعمیر آن باید اقدامات لازم را انجام داد.
ذاکری در پاسخ به حاجی‌پور گفت: برای این مسئله نیز راهکار داریم و ترمیم و مرمت این ساختمان با همکاری سمن‌ها و گروه‌های مردمی انجام خواهد شد تا شهرداری با خرید کامل این ساختمان به دنبال سرمایه گذار و واگذاری آن به بخش خصوصی باشد.
حاجی‌پور نیز اظهار کرد: در این شهر هرکسی که می‌خواهد مراسم و کاری انجام دهد یقه شهرداری را میگیرد و انتظار تامین منابع مالی لازم از طریق شهرداری را دارد، بنابراین در مورد دانشسرا و موارد دیگر نیز نباید انتظاری از سازمان‌ها و دیگران داشت.

در این جلسه با دو فوریت طرح خرید ساختمان دانشسرا از سوی شهرداری با ۹ امضای اعضای شورا موافقت شد.

همچنین با دو فوریت لایحه شهرداری در مورد احداث بوم گردی و رستوران در بوستان ملت توسط شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان رشت مخالفت شدتا این لایحه به صورت عادی به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع داده شود.

 

Share