رئیس دانشگاه گیلان مطرح کرد؛

تشریح فعالیت‌های مشترک دانشگاه گیلان با چین|همکاری با موسسه اکولوژی و جغرافیای شین چیان

رضی گفت: همکاری دیگر ما با مرکز تحقیقات علوم زیست محیطی چین است که در راستای حل معضلات استان گیلان به ویژه تصفیه آب و فاضلاب دو طرح مشترک با آن‌ها نهایی شده که ۸۰ درصد هزینه‌اش را طرف چینی می‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست مجازی روسای دانشگاه‌ها و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها، موسسات و مراکز آموزش عالی، پژوهش و فناوری وزارت علوم با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد که در این نشست دکتر احمد رضی به عنوان یکی از سخنرانان این نشست به تشریح فعالیت‌های مشترک دانشگاه گیلان با چین پرداخت.

دکتر احمد رضی، رئیس دانشگاه گیلان در این نشست گفت: بیشترین ارتباطات بین‌المللی دانشگاه گیلان با دانشگاه‌های کشورهای حاشیه دریای خزر است که این همکاری‌ها در اتحادیه‌ای با همین نام و با قدمت ۲۴ساله جریان دارد. دانشگاه گیلان مسئول دبیرخانه ایرانی این اتحادیه و هم اکنون رئیس دوره‌ای آن است. علاوه بر اتحادیه به تناسب ظرفیت دانشگاه با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور‌های مختلف از جمله آلمان و فرانسه در اروپا و عراق و افغانستان در منطقه، مراودات وجود دارد.

رئیس دانشگاه گیلان افزود: یکی از کشورهایی که در سال‌های اخیر مورد توجه دانشگاه ما قرار گرفته کشور چین است. پیرو رفت و آمدهایی که اتفاق افتاده دانشگاه ما عملاً درگیر فعالیت‌های مشترک شده، و یکی از موسساتی که از سال ۲۰۱۸ همکاری با آن را شروع کردیم موسسه اکولوژی و جغرافیای شین چیان است که خوشبختانه منجر شد به راه‌اندازی ایستگاه بین المللی تحقیقات اکوسیستم آب و هوای مرطوب در اسفند سال ۹۷ با سرمایه‌گذاری حدود ۱۵۰ هزار دلار از طرف چینی که در کنار ایستگاه راه اندازی شده در دانشگاه‌های شیراز و صنعتی اصفهان کشور ما را به شبکه مطالعات اقلیمی – اکولوژی خاورمیانه و آسیای مرکزی، چین و قاره آفریقا متصل کرده است.

همچنین دانشگاه گیلان به همراه دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه گرگان با مشارکت این موسسه و با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران درصدد برگزاری کنفرانس بین المللی منابع آب نیز هست.

دکتر رضی در ادامه گفت: همکاری دیگر ما با مرکز تحقیقات علوم زیست محیطی چین است که در راستای حل معضلات استان گیلان به ویژه تصفیه آب و فاضلاب دو طرح مشترک با آن‌ها نهایی شده که ۸۰ درصد هزینه‌اش را طرف چینی می‌دهد. برای تامین بخشی از هزینه‌های طرف ایرانی، شرکت آبفا استان قراردادی بسته که الان در حال اجراست اما به علت شیوع ویروس کرونا در چین عملاً از طرف چین اقدامات شروع نشده امیدواریم بتوانیم مجدد این را به نتیجه برسانیم.

وی در پایان افزود: طرح راهبردی ۲۵ساله ایران با چین فرصت خوبی است برای توسعه روابط بین المللی با مراکز علمی این کشور همانطور که همه ما می‌دانیم همکاری‌های بین المللی با موانع متعدد خارجی و داخلی روبرو هست که یکی از آن‌ها ضعف ما در تامین اعتبار سهم طرف ایرانی در طرح‌های مشترک است؛ مثل بسیاری از کشورهای دنیا کشور ما نیاز دارد به بنیادهایی برای حمایت از فعالیت‌های بین المللی مراکز علمی در ایران. متاسفانه تعداد این بنیادهای حمایتی در ایران کم است و حمایت‌هایشان هم اندک اما فرایندش طولانی است پیشنهاد می‌کنم تیمی توسعه این بنیادها و تسهیل حمایت‌های آن‌ها را پیگیری کند.

Share