در نشست خبری مسیر گردشگری دیلمان عنوان شد؛

تبدیل دیلمان به قطب گردشگری کوهستانی|دعوت از سرمایه‎گذاران برای توسعه مسیر گردشگری دیلمان

مدیر هماهنگی طرح مسیرهای گردشگری ایران گفت: ماحصل اجرای طرح مسیرهای گردشگری ایران، علاوه بر توسعه متوازن و پایدار، اشتغال‌زایی، رونق اقتصادی و درنهایت مهاجرت معکوس را در پی خواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از درسیاهکل، نشست خبری مسیر گردشگری دیلمان در دبیرخانه این مسیر گردشگری که در سیاهکل واقع شده است برگزار شد.
مهدی خورسند لیه‌ چاک مدیر هماهنگی طرح مسیرهای گردشگری ایران در این نشست خبری در رابطه با اهداف این مجموعه، اظهار کرد: پس از مشکلاتی که کشور در حوزه اقتصاد روستا در سالیان اخیر از قبیل، بیکاری، مهاجرت، بزه‌های اجتماعی مانند اعتیاد و طلاق و… با آن روبرو شد، نیاز به یک عزم جدی جهت پیشگیری و رفع این معضلات در کشور احساس شد، در همین رابطه، مجموعه‌های مختلف، پیشنهادهایی جهت رفع این معضلات به دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی ارائه کردند، یکی از این پیشنهادها که با استقبال بسیار زیادی روبرو شد، «طرح مسیرهای گردشگری ایران» بود که از سوی مبدع این طرح یعنی سید علیرضا کاظمی دولابی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه شد.
وی با بیان اینکه کاظمی باتجربه و اندوخته ۱۵ ساله در زمینه فعالیت گردشگری و اقتصاد روستایی، مبادرت به نگارش این طرح کرد، افزود: این طرح جامع با در نظر گرفتن همه مشکلات و حلقه‌های مفقوده اقتصادی جامعه بومی، درصدد به حرکت درآوردن چرخ لنگان معیشت مردم شریف روستایی کشور است. طرح مسیرهای گردشگری ایران، با جامعیت فراوان بر اساس فرهنگ جامعه بومی مسیرهای مختلفی که مدنظر دارد طراحی‌شده تا توسعه متوازن این مناطق بر اساس سنت‌ها و آیین‌های بومی و کهن هر منطقه و مسیر اجرایی شود.


مدیر هماهنگی طرح مسیرهای گردشگری ایران گفت: زمانی که این طرح برای اجرا به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شد، به دلیل جامعیت و در نظر گرفتن ابعاد همه‌جانبه توسعه متوازن جامعه بومی و روستایی، به صورت مشخص موردحمایت دکتر «عیسی منصوری» معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال قرار گرفت، در ضمن قابل‌ذکر است که این طرح مورد تأیید سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) نیز قرار گرفت، طرح مسیرهای گردشگری ایران پس از تأیید این نهاد بین‌المللی، در تعامل‌های دوسویه‌ای که با آن دارد، برای انتقال دانش روز دنیا در زمینه کسب‌وکارهای جوامع بومی، همکاری نزدیکی دارد.
خورسند افزود: این طرح پس از گرفتن تأیید از نهادهای بالادستی و حمایت وزارت کار و شخص دکتر منصوری که در اینجا باید از زحمات و حمایت‌های بی‌دریغشان از مجموعه «دهکده مهر» که مجری طرح مسیرهای گردشگری ایران است قدردانی کرد، به صورت پیشگام، طرح مسیر گردشگری دیلمان برای اجرا و ابلاغ شد.
وی تصریح کرد: تقریباً از ۳ سال گذشته، این مجموعه با ایجاد دبیرخانه‌ای در این مسیر با نام «دبیرخانه توسعه پایدار مسیر گردشگری دیلمان»، شروع به فاز اول این طرح یعنی فاز مطالعات جهت اطلاع از ظرفیت‌ها و جذب نخبگان این مسیر برای همکاری کرد. در این مسیر و ازآنجاکه مقوله حفاظت از محیط‌زیست برای مردم منطقه، اهمیت فراوانی داشت، تلاش کردیم از فعالان حوزه حفاظت از محیط‌زیست جهت همکاری و نظارت بر پیشرفت طرح دعوت به همکاری کنیم و امروز این افتخار را داریم که با نخبگانی از منطقه همکار هستیم که این عزیزان، دغدغه توسعه منطقه را بر اساس شاخص‌های محیط‌زیستی دارند و حساسیت مدیران منطقه‌ای ما از خود ما نسبت به حفظ محیط‌زیست بیشتر است که این برای ما افتخاری بزرگ است.
مدیر هماهنگی طرح مسیرهای گردشگری ایران در پاسخ به این سؤال که هدف اصلی این طرح چیست، گفت: مدیرانی که در این طرح، چه در سطح ملی و چه در سطح منطقه‌ای خدمت می‌کنند، دغدغه‌هایی دارند که منطبق بر رفع بیکاری، حفظ محیط‌زیست و توسعه کسب‌وکارهای موجود و ارتقا و بهینه‌سازی اقتصاد منطقه را دارند.
خورسند تصریح کرد: در این طرح تلاش می‌کنیم با استفاده از ظرفیت جامعه بومی به‌خصوص جوانان خوش‌فکر و خلاق، توسعه‌ای پایدار و متوازن را برای منطقه رقم بزنیم. نهادهای ملی هم با حمایت‌های تسهیلاتی و تسهیل قوانین و بروکراسی‌های اداری برای این طرح، در این راه کمک‌های شایانی کرده‌اند. البته علاوه بر مسیر گردشگری دیلمان، مسیر گردشگری غرب مازندران هم عملیاتی شده و مسیر گردشگری «سیستان و بلوچستان» که توسعه مکران تا گوادر را مدنظر دارد، وارد فاز مطالعاتی شده که امیدواریم بتوانیم، برای توسعه مسیرهای دیگر که جمعاً ۱۷ مسیر در دستور کار است را عملیاتی کرده و برای مردم شریف مناطق بومی کشورمان گامی مؤثر برداریم. ماحصل اجرای این طرح، علاوه بر توسعه متوازن و پایدار، اشتغال‌زایی، رونق اقتصادی و درنهایت مهاجرت معکوس را در پی خواهد داشت، ان‌شاءالله.

رئیس دبیرخانه توسعه پایدار مسیر گردشگری دیلمان گفت: هر کسی که فکر میکند میتواند بعنوان یک ذینفع نقشی در کریدور ایفا کند ما آمادگی برگزاری جلسه را داریم.

رامین شیرعلی پور رئیس دبیرخانه توسعه پایدار مسیر گردشگری دیلمان در این نشست خبری در رابطه با اقدامات این دبیرخانه اظهار کرد: اواخر تابستان سال ۱۳۹۸ بود که وزارت کار پس از بررسی فعالیت‌های صورت گرفته در طی یک سال گذشته به صورت رسمی وارد حمایت از پروژه «مسیر گردشگری دیلمان» شد و مجوز دبیرخانه توسط معاونت اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صادر گردید.
وی افزود: مطالعات پایه در خصوص ظرفیت‌های کریدور گردشگری دیلمان و جلب مشارکت ذینفعان دو اقدام اصلی و مهم در روند تعریف‌شده برای این پروژه بود که خوشبختانه با موفقیت اجرا گردید.
رئیس دبیرخانه توسعه پایدار مسیر گردشگری دیلمان تصریح کرد: جلسات مکرر با فعالان اجتماعی، اقتصادی و سیاسی فعال در کریدور، بازدید از روستاهای مختلف و تهیه برنامه توسعه‌ای برای آنها، رایزنی‌های مختلف با دستگاه‌های حاکمیتی و اجرایی برای جلب مشارکت آنها در کنار اجرای برنامه‌ها و همایش‌های مختلف برای معرفی پروژه ازجمله برنامه‌های اجراشده بود که زمان بسیار زیادی برای این دو موضوع صرف کردیم، اما ارزش انجام آن‌ها را داشت، چون پایداری پروژه و تمام تلاش‌های صورت گرفته منوط به این موضوع بود، البته این را باید عرض کنم؛ کار اصلی ما هم همین جلب مشارکت ذینفعان مختلف هست و هرروز برای این موضوع بیش‌ترین زمان را می‌گذاریم و همین جا هم اعلام می‌کنم هرکسی که فکر می‌کند می‌تواند به عنوان یک ذینفع نقشی در توسعه کریدور ایفا کند ما آمادگی برگزاری جلسه را داریم.
شیرعلی پور افزود: در بحث جذب سرمایه‌گذار هم خوشبختانه موفقیت‌هایی حاصل شد و در سه ماه گذشته چهار سرمایه‌گذار جذب و مقدمات لازم برای شروع سرمایه‌گذاری این افراد انجام شده است.
وی ابراز کرد: ساخت اقامتگاه بومگردی با استانداردهای هتل سنتی، ساخت دهکده سینمایی، استقرار کارخانه بسته‌بندی محصولات کشاورزی و یک کارگاه سفال ازجمله پروژه‌های سرمایه‌گذاری توافق شده می‌باشد که دو پروژه شروع‌شده و یک پروژه از آذرماه کار ساخت آن شروع و پروژه دیگری نیز در حال حل مشکل اداری مربوطه به آن هستیم، با هشت گروه و نفر برای استارت هشت پروژه سرمایه‌گذاری هم در حال مذاکره هستیم و امیدواریم بتوانیم توافقات لازم را به زودی داشته باشیم، این پروژه در حوزه گردشگری و مشاغل خانگی و بازارچه‌های روستایی و کشاورزی می‌باشند.
رئیس دبیرخانه توسعه پایدار مسیر گردشگری دیلمان در پاسخ به این سؤال که همکاری دستگاه‌های استانی تا به امروز به چه صورتی بوده است، گفت: ما در دبیرخانه به سه گروه جامعه بومی، سرمایه‌گذاران و دولت خدمات می‌دهیم.
شیرعلی پور افزود: دولت و به خصوص دستگاه‌های اجرایی مستقر در استان گیلان از روز اول پروژه در کنار ما بودند و خوشبختانه با فضای گفتگویی که بین ما ایجاد شد توانستیم فضای بسیار مثبتی رو با کمک هم تعریف کنیم، البته زمان قابل‌توجهی از پروژه صرف تعریف مدل مشخص برای تعامل با دستگاه‌های اجرایی صرف شد اما خوشبختانه امروز به جرات می‌توان گفت ما در بهترین تعامل ممکن با استانداری گیلان و فرمانداری‌های سیاهکل و رودبار و دستگاه‌های اجرایی استانی و شهرستانی هستیم.
وی خاطرنشان کرد: با حمایت‌های دکتر فرزام صفت معاون اقتصادی استانداری گیلان و دکتر رنجکش مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری گیلان، مجوز شورای راهبردی پروژه کریدور گردشگری دیلمان صادر شد و این قدم بزرگی برای جذب منابع ملی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود.
رئیس دبیرخانه توسعه پایدار مسیر گردشگری دیلمان افزود: در سطح دستگاه‌های اجرایی هم حمایت بسیار خوبی از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اداره کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری داشتیم و داریم و به زودی هم با سایر دستگاه‌های اجرایی وارد تعامل مستقیم خواهیم شد، در طی روزهای آینده نیز بازدید چند تن از مدیران عالی‌رتبه استان رو از کریدور خواهیم داشت و امیدواریم مشکلات موجود برای چند پروژه سرمایه‌گذاری با کمک دوستان برطرف گردد.
شیرعلی پور با بیان اینکه ما پشت قانون حرکت خواهیم کرد و برنامه‌ای برای تغییر قوانین نداریم، گفت: معتقدیم تسهیل گری خوبی را تعریف کرده‌ایم که می‌تواند به دولت برای توسعه پایدار و ایجاد اشتغال کمک نماید و داوطلبانه این مدل را در اختیار تمامی دستگاه‌ها قرار خواهیم داد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا تا به امروز در زمینه جذب منابع ملی موفقیتی داشته‌اید، ابراز کرد: بله خوشبختانه و این موضوع رو امروز برای اولین بار در این نشست خبری رسانه‌ای می‌کنم که به لطف خدا در فاز اول حمایت دبیرخانه مسیر گردشگری دیلمان از ایجاد اشتغال پایدار در کریدور به ۳۵ پروژه شامل ۳۴ اقامتگاه بومگردی یک رستوران منابع ملی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را پرداخت می‌کنیم.
رئیس دبیرخانه توسعه پایدار مسیر گردشگری دیلمان با بیان اینکه این منابع با دستور مستقیم دکتر منصوری معاون وزارت کار و دکتر نورالله زاده مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید کشور پرداخت خواهد شد، گفت: این موضوع جز با حمایت‌ها و تلاش‌های سید علیرضا کاظمی دولابی و مهدی خورسند و سایر دوستان در دبیرخانه مسیرهای گردشگری ایران امکان‌پذیر نبود و سپاسگزار تلاش دوستان هستم. جلسات متعددی با صندوق کارآفرینی امید داشتیم و جا دارد از حمایت‌ها و نگاه مثبت دکتر شهبازی مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید استان گیلان هم در اینجا تشکر کنم.
شیرعلی پور افزود: تمامی فعالیت‌های موردنیاز برای پرداخت منابع به این پروژه‌ها شامل بازدید، تشکیل پرونده و جذب منابع صورت گرفته و طی ۱۵ روز آینده این افراد در صورت موفقیت در تکمیل مدارک به صندوق کارآفرینی امید معرفی خواهند شد.
وی در رابطه با خدمات ارائه‌شده توسط دبیرخانه مسیر گردشگری دیلمان به مخاطبان خود، بیان کرد: این نکته باید موردتوجه قرار بگیرد که ما فقط خدمت ارائه تسهیلات را نداریم و ۱۵ خدمت دیگر به پروژه‌هایی که تسهیلات پرداخت می‌کنیم نیز تعریف کرده‌ایم که افراد بنا به نیاز می‌توانند با درخواست خود از این خدمات استفاده کنند.
رئیس دبیرخانه توسعه پایدار مسیر گردشگری دیلمان افزود: خدمات ما شامل مطالعات امکان‌سنجی، تسهیل در صدور مجوز، طراحی پروژه، خدمات معماری، آموزش نیروی انسانی، استخدام نیروی انسانی، استانداردسازی، طراحی بسته‌بندی، فروش و بازاریابی، خدمات مالی و اداری، تولید محتوا، معرفی مکان مناسب، مدیریت و بهره‌برداری و مدیریت پروژه می‌باشد که تمامی این خدمات توسط جامعه بومی توانمند که در فرآیند مشارکت ذینفعان شناسایی شده‌اند به جامعه هدف ارائه می‌گردد، از ظرفیت افراد توانمند ملی نیز به عنوان یک فرد با تجربه و مربی برای تقویت ظرفیت جوانان بومی منطقه استفاده خواهیم کرد.

سجاد کوچک نیا مدیر گردشگری دبیرخانه توسعه پایدار مسیر گردشگری دیلمان در رابطه با فعالیت‌های انجام‌شده در این راستا، اظهار کرد: در فاز اول ما مطالعات زیادی در حوزه ظرفیت‌های گردشگری منطقه انجام دادیم و به ظرفیت‌سازی و جذب مشارکت ذینفعان حوزه گردشگری پرداختیم و توانستیم مشارکت خوبی جذب نماییم.
وی افزود: یکی از مسائل شناسایی‌شده در حوزه سرمایه‌گذاری؛ نبود برنامه مدون شناسایی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و بعد از آن پیچیدگی مراحل اداری و قانونی بوده است که در این حوزه، بخشی از ظرفیت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری شناسایی و تدوین پیش طرح جهت تدوین طرح سرمایه‌گذاری به دبیرخانه تحویل شد تا بتوان آن را در اختیار سرمایه‌گذاران واجد شرایط قرار داد، همچنین در بخش اداری نیز توانستیم با رایزنی و تعامل با ادارات ذی‌ربط مراحل بررسی و صدور مجوزهای حوزه گردشگری را تسهیل نموده تا در وقت و سرمایه سرمایه‌گذاران و جامعه بومی صرفه‌جویی شود.
مدیر گردشگری دبیرخانه توسعه پایدار مسیر گردشگری دیلمان گفت: در حوزه زیرساختی نیز به مسئله کمبود زیرساخت اقامتی مناسب برخوردیم که توانستیم برنامه مدونی را جهت استانداردسازی اماکن اقامتی تدوین نماییم که به زودی از متقاضیان جهت ارائه این خدمات دعوت به عمل خواهد آمد.
کوچک نیا خاطرنشان کرد: با توجه به عدم وجود اعتبار در بانک‌های استان گیلان جهت پرداخت تسهیلات به متقاضیان احداث اقامتگاه‌های بومگردی توانستیم با همکاری وزارت کار و صندوق کارآفرینی امید برای ۳۵ پروژه گردشگری تسهیلات ارزان‌قیمت ویژه مسیر گردشگری دیلمان مصوب نماییم که در حال حاضر متقاضیان در حال تکمیل پرونده جهت معرفی به صندوق هستند و فاز دوم پرداخت تسهیلات تا یک ماه آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.
وی با بیان اینکه در حوزه خدمات سفر نیز سه فعالیت شاخص انجام داده‌ایم، تصریح کرد: اول اینکه با تأسیس آژانس خدمات گردشگری آوای سبز دیلمان، تور اپراتور تخصصی مسیر را تشکیل دادیم که این مدل در کشور خیلی کم است، دوم در بهمن‌ماه سال گذشته با شرکت در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ظرفیت‌های خوبی جهت همکاری با شرکت‌های معتبر شناسایی شد و همچنین توانستیم به خوبی ظرفیت‌های گردشگری منطقه را به همکاران و گردشگران معرفی نماییم، سوم اینکه با تدوین کتابچه راهنمای تورهای گردشگری مسیر گردشگری دیلمان، تدوین و برگزاری تورهای گردشگری را در سرفصل‌های شناسایی،و اقامت برای آژانس‌های گردشگری تسهیل نمودیم که با تدوین نسخه‌های سایز زبان‌های این کتابچه و بازاریابی در کشورهای هدف می‌توان امید داشت که به جذب گردشگر خارجی در منطقه بپردازیم.
مدیر گردشگری دبیرخانه توسعه پایدار مسیر گردشگری دیلمان در پاسخ به این سؤال که بخش گردشگری دبیرخانه چه برنامه‌ریزی برای آینده دارد، گفت: به‌طورکلی ما در بخش گردشگری دو مسئله کلی را دنبال می‌نمایید، اول توسعه زیرساخت استاندارد گردشگری؛ در این بخش به دنبال برنامه‌ریزی و همکاری با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان در مسئله ساماندهی خانه مسافرها هستیم تا بتوانیم ضمن قانونمند کردن خدمات اقامتی به افزایش کیفیت خدمات هم بپردازیم، همچنین با تسهیل خدمات برای سرمایه‌گذاران به توسعه واحدهای اقامتی و رفاهی و تفریحی باکیفیت مسیر هم خواهیم پرداخت.
وی با بیان اینکه ارائه خدمات باکیفیت و جذاب گردشگری دومین برنامه این دبیرخانه می‌باشد، گفت: در این بخش نیز در نظر داریم با توسعه تفریحات جذاب و باکیفیت و ایجاد کمپ سایت‌های متنوع، ضمن ایجاد تفریحات مناسب به کنترل تخریب محیط‌زیست در اثر توریسم مدیریت نشده بپردازیم.
کوچک نیا افزود: در راستای ارائه خدمات بهتر به مشتریان در حال تدوین و برنامه‌ریزی جهت راه‌اندازی سیستم هوشمند خدمات سفر مبتنی بر اینترنت هستیم که این سامانه در حوزه رزرواسیون اقامت، حمل‌ونقل، خدمات و راهنما فعالیت خواهد نمود، البته این سامانه با سامانه‌های موجود تفاوت‌های بنیادینی خواهد داشت که در نوع خود بی‌نظیر خواهد بود.
وی در رابطه با ظرفیت‌های مسیر گردشگری دیلمان، بیان کرد: با توجه به مطالعات چندساله پروژه مسیرهای گردشگری ایران و مسیر گردشگری دیلمان، بیش‌ترین ظرفیت این کریدور در حوزه گردشگری کوهستانی و طبیعت گردی شناسایی شده است.
مدیر گردشگری دبیرخانه توسعه پایدار مسیر گردشگری دیلمان افزود: وجود پهنه گسترده کوهستانی و قلل شاخص بی‌نظیری مانند دلفک و مناطق شاخص مانند اسپهبدان، بشکافته سنگ و تریَن همچنین وجود غارها، دره‌ها و رودخانه‌های و پدیده‌های شاخص زمین‌شناختی دیگر، وجود جنگل‌های هیرکانی و منطقه سیاهرود که به ثبت جهانی در پروژه ثبت جنگل‌های هیرکانی رسیده است و وجود زیستگاه‌های جانوری و گیاهی بکر، از شاخصه‌های گردشگری کوهستانی و طبیعت گردی این منطقه هستند.
کوچک نیا ابراز کرد: در چشم‌انداز پروژه؛ این منطقه به عنوان قطب گردشگری کوهستانی انتخاب شده ولی نباید از سایر ظرفیت‌های توسعه روستایی به ویژه در حوزه گردشگری غافل شد.
وی با بیان اینکه برند سفال سیاهکل در صورت برنامه‌ریزی و سرمایه گذری قابلیت رقابت در سطح ملی را خواهد داشت، خاطرنشان کرد: تاریخ و فرهنگ منطقه و میراث ناملموس فرهنگی شامل آواها، آیین‌های منطقه سیاهکل و رودبار و هنرمندان این عرصه یکی دیگر از ظرفیت‌های گردشگری این منطقه به‌حساب می‌آیند که با کمک آنها می‌توان فرهنگ و پیشینه تاریخی منطقه را به سایر نقاط معرفی نمود.
مدیر گردشگری دبیرخانه توسعه پایدار مسیر گردشگری دیلمان افزود: منطقه دیلمان (دیلمان فرهنگی) دارای پیشینه تاریخی بسیار زیادی هم هست، آثار ماقبل تاریخ و نشانه‌های زندگی انسان‌های پارینه‌سنگی در غارهای رشی، اسپهبدان و پیشکل جان، تپه مارلیک یا چراغعلی تپه رودبار و وجود تپه‌ها و گورستان‌های باستانی، قلعه‌ها و کاروانسراها در شهرستان‌های سیاهکل و رودبار نیز به عنوان میراث فرهنگی ظرفیت بالایی در پذیرش و جذب گردشگری خواهند داشت.

Share