مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان؛

بروز سیلاب‌های ویرانگر در گیلان با ساخت‌وسازهای بی‌رویه | حریم رودخانه‌ها آزادسازی می‌شود

مرادی بروز سیلاب‌های ویرانگر در گیلان به علت ساخت‌وسازهای بی‌رویه را مورد اشاره قرار داد و گفت: حریم رودخانه‌های استان آزادسازی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، «امیر مرادی» در گفت‌وگو با شبستان، با بیان اینکه ساخت‌وسازهای بی‌رویه، قطع درختان و قاچاق چوب، برداشت غیرمجاز شن و ماسه و نظایر آن از جمله عوامل مهم در بروز سیلاب‌های ویرانگر گیلان هستند اظهار داشت: حریم ۲۵ و ۵۰ساله رودخانه‌های استان گیلان آزادسازی می‌شود.

مدیرکل بحران استانداری گیلان با بیان اینکه حداقل حدود ۵۰ رودخانه وحشی در سراسر استان وجود دارد عنوان کرد: در گذشته اتفاقات بسیار ناخوشایندی در این رودخانه‌ها افتاده است و سیلاب شهرستان تالش هم که اخیراً شاهد آن بودیم خسارت‌ها و آسیب‌های بسیار زیادی را برجای گذاشت.

مرادی ساخت و سازهای بدون مجوز در مناطق پائین‌دست و نمونه‌هایی نظیر آن را که در برخی نقاط استان گیلان نظیر تالش دیده می‌شود را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در گیلان با مشکل کمبود زمین برای ساخت و سازها مواجهیم به همین علت مردم مجبور شدند در نواحی که مسیر حریم رودخانه‌ها است ساکن شوند.

وی استقرار مردم در حریم ۲۵ و یا ۵۰ساله رودخانه‌ها را امری بسیار خطرناک و نگران‌کننده اعلام کرد و با بیان اینکه در صورت بروز سیلاب تهدیدات زیادی متوجه ساکنان این مناطق است افزود: طبق دستورالعملی که از سوی وزارت نیرو صادر شده ۲۰ فعالیت را برای کاهش مخاطرات سیلاب در استان گیلان دنبال می‌کنیم.

مدیرکل بحران استانداری گیلان آبخیزداری و اجرای پروژه‌های آن در استان توسط منابع طبیعی را یکی از این فعالیت‌ها خواند و ابراز داشت: وقتی سیلابی در یک منطقه اتفاق می‌افتد علت‌های متعددی دارد که یکی از آن‌ها این است که در مناطق بالادست ساخت‌وسازهای غیرمجاز انجام شده است.

مرادی قطع درختان، ویلاسازی و ساخت‌وسازهای بی‌رویه در بالادست را مسئله‌ای که از گذشته در مناطق مختلف شهرستان تالش مطرح بوده و بستر جاری شدن سیلاب‌ها را فراهم کرده است اعلام کرد و گفت: در حال حاضر وقتی باران شدیدی می‌بارد آب از مناطق بالادست به شکل سیلاب به حوزه پایین دست جاری می‌شود.

وی یکی از مصوبات مدیریت بحران که در تالش اجرایی شده است را تشریح کرد و بیان داشت: مقرر شده در راستای دور کردن مردم از حریم رودخانه‌ها و کاهش مخاطرات سیل ضمن همکاری اداره کل منابع‌طبیعی زمین‌هایی به شکل رایگان برای خارج کردن افرادی که در حریم ۲۵ساله رودخانه هستند در نظر گرفته شود.

مدیرکل بحران استانداری گیلان از تشکیل یک کارگروه ویژه برای جابه‌جا کردن افرادی که در تالش و در حریم رودخانه‌ها ساکن هستند خبر داد و افزود: استقبال اهالی هم از این طرح خوب بوده و هم‌اینک تعدادی از مردم که چنین شرایطی داشتند به محل‌هایی که برای سکونت آنان در نظر گرفته شده، وارد شده‌اند.

مرادی با بیان اینکه افرادی که در حریم ۲۵ساله و ۵۰ساله رودخانه‌ها ساکن هستند به دقت در حال شناسایی هستند، خاطرنشان کرد: دولت امکانات بسیار خوبی پیش‌بینی کرده و بنیاد مسکن هم فعال است و امیدواریم مردم هم هر چه زودتر مراجعه کنند تا ضمن استفاده از این تسهیلات از مخاطرات سیلاب در امان بمانند.

Share