بهره برداری از سه CT اسکن جدید دیگر در آینده نزدیک؛

ارائه بالغ‌بر ده هزار خدمت تصویربرداری پزشکی توسط سه دستگاه CT اسکن جدید

با پیگیری های رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی یک سال اخیر، ۶ دستگاه CT اسکن وارد گیلان شده که تنها سه دستگاه از آن‌ها طی مدت کوتاه، حدود ده هزار و ۵۰۰ خدمت تصویربرداری با تعرفه دولتی به مردم ارائه کرده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، یکی از محوری‌ترین رویکرد دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی یک سال اخیر، توسعه امکانات و تجهیزات حوزه سلامت بوده که با توجه به شیوع ویروس کرونا، مرکز این دستگاه خدمات رسان بیشتر در بخش بهداشت و درمان بوده است.

به استناد آمار و اخبار طی یک سال اخیر خدمات شایان و قابل‌ملاحظه‌ای در بخش توسعه بهداشت و درمان استان گیلان انجام‌شده و سیر استقرار و توسعه تجهیزات درمانی، سرمایه‌ای و تشخیصی همچنان ادامه دارد.

یکی از بخش‌هایی که طی یک سال اخیر روند قابل‌توجه به خود گرفته و موجب شده رضایت‌مندی مردم را در پی داشته باشد، تجهیز مراکز بیمارستانی و درمانی استان به دستگاه CT اسکن است.

طی یک سال اخیر، بیمارستانهای آستارا، رودبار، لاهیجان، رودسر، تالش و مرکزآموزشی و درمانی رازی رشت با پیگیری‌های مطالبه گرایانه رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان به دستگاه CT اسکن ۱۶ اسلایس مجهز شده اند.

در حال حاضر CT اسکن‌های نصب‌شده در آستارا، رودبار و لاهیجان در حال بهره‌برداری هستند و به مردم و بیماران در مناطق درمانی مذکور خدمت ارائه می‌کنند.

بنا بر آماری که بخش CT اسکن بیمارستان‌های آستارا، لاهیجان و رودبار داده‌اند، از ابتدای بهره‌برداری از این دستگاه‌ها تاکنون حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ بیمار سرپایی و بستری (۸۰۰۰ بیمار در بیمارستان پیروز لاهیجان، ۱۹۵۶ بیمار در بیمارستان شهید بهشتی آستارا و ۵۴۰ بیمار در بیمارستان ولیعصر(عج) رودبار) از این سه دستگاه، خدمات دریافت کرده‌اند.

گفته‌شده CT اسکن بیمارستان لاهیجان از اواخر اردیبهشت‌ماه، CT اسکن آستارا از ابتدای تیرماه و همچنین CT اسکن رودبار از ابتدای مردادماه امسال فعالیت خود را آغاز کرده‌اند که مجموع فعالیت آن‌ها از ابتدای افتتاح تاکنون قابل‌توجه است. پیش از این، بیماران و مراجعین به این بیمارستان‌ها باید خدمات تشخیصی و پزشکی را یا در بیمارستان‌های هم‌جوار شهرستانی و استانی و یا در مراکز تصویربرداری خصوصی و در پشت صفوف بسیار طولانی با هزینه‌های مضاعف دریافت می‌کردند.

به گفته ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ۶ دستگاه CT اسکن در حالی وارد استان شده که طی ۱۰ سال اخیر تنها سه دستگاه از آن وارد استان شده و در حال خدمت‌رسانی به مردم بود.

نکته قابل‌توجه دیگر در خصوص CT اسکن در حوزه سلامت گیلان اینکه سیر استقرار و تجهیز مراکز بیمارستانی به این دستگاه تشخیص پزشکی متوقف نشده و همچنان ادامه دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان می‌گوید در تلاشیم تا برای بیمارستان‌های پورسینا رشت، لنگرود، صومعه‌سرا و فومن نیز یک دستگاه CT اسکن اختصاص داده شودو مقدمات این کار ارزشمند در حال انجام است و سفارش‌ها و همچنین پیگیری‌های مستمر در این زمینه ادامه دارد.

آنچه بیش از همه مهم است و جای تقدیر دارد، توسعه خدمات درمانی به مردم به‌ویژه در استان عقب‌مانده و کمتر توسعه‌یافته گیلان است که با شناخت صحیح از چالش‌ها و ظرفیت‌ها برای رفع آن، گام‌های بلند و اساسی برداشته‌شده و توانسته شاخص‌های سلامت را در این استان ارتقا دهد.

Share