به‌روز رسانی می‌شود

انتخابات آمریکا: ترامپ ۲۱۴-بایدن ۲۶۴ | شکایت ترامپ برای توقف شمارش آراء در چهار ایالت

با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و بسته شدن مراکز رای گیری در ایالات مختلف، نتایج این ماراتن انتخاباتی که از مدتها پیش به صورت زودهنگام آغاز شده بود، آشکار می‌شود. ایندیانا و کنتاکی اولین ایالاتی بودند که ساعت ۱۸ عصر سه‌شنبه به وقت آمریکا کار رای گیری را به پایان بردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با افتتاح مراکز رأی‌گیری در ایالت ورمونت از ساعت ۵ صبح سه‌شنبه به وقت محلی (معادل با ۱۳:۳۰ به وقت تهران) آغاز شد.

این انتخاب سرنوشت رقابت میان «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات و «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور مستقر آمریکا را مشخص خواهد کرد اما علاوه بر آن تکلیف ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنا نیز مشخص خواهند شد.

صندوق‌ها در زمان‌های متفاوتی در ایالت‌های مختلف سراسر آمریکا بسته خواهد شد. آلاسکا آخرین ایالتی خواهد بود که صندوق‌های خود را می‌بندد و  انتخابات در آن پایان می‌یابد.

در اغلب ایالت‌ها، ساعت ۶ صبح به وقت شرقی (۱۴ و سی به وقت تهران) صندوق‌های رای‌گیری باز و در دیرترین زمان تا ۹ شب به وقت شرقی (۵ و سی دقیقه بامداد چهارشنبه به وقت تهران) بسته خواهد شد.

تایید نتایج ایالت‌ها از ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان) آغاز خواهد شد که البته اگر نیاز به بازشماری آرا باشد، در این تاریخ ممکن است تاخیر ایجاد شود. همه ایالت‌ها به استثنای کالیفرنیا باید تا ۸ دسامبر (۱۸ آذر) روند تایید را به پایان برسانند. همه اختلاف‌ها و بازشماری‌ها هم باید تا این تاریخ تعیین تکلیف شده باشد.

هنوز شمارش آرای انتخاباتی در ایالت‌های پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، جورجیا و آلاسکا به اتمام نرسیده است. در تمامی این ایالت‌ها ترامپ پیشتاز است. بایدن در ایالت نوادا هم پیشتاز است. با توجه به آرایی که تاکنون بایدن و ترامپ به دست آورده‌اند، آنها به ترتیب برای پیروزی در این رقابت، به ۶ رای دیگر و ۵۶ رای الکترال دیگر نیاز دارند.

در شرایطی که بایدن با حدود ۲۰ هزار رای در ویسکانسین پیشتاز و ۹۸ درصد از آرای آن شمارش شده بود، کمپین ترامپ خواستار بازشماری آرای این ایالت شد.

در همین حال، کمپین انتخاباتی ترامپ با طرح شکایتی در دادگاه خواستار متوقف شدن شمارش آرا در ایالت سرنوشت‌ساز میشیگان شد. تیم او تاکید دارد که دسترسی برای نظارت از زمان آغاز و حین شمارش آرا فراهم نبوده است. ۹۶ درصد آرای این ایالت شمارش شده و بایدن با بیش از ۴۹ درصد رای پیشتاز است. با این وجود، مسوولان به شمارش آرای قانونی ادامه میدهند.

همچنین تیم انتخاباتی ترامپ با طرح ادعاهایی همانند شکایت در ایالت میشیگان، در پنسیلوانیا، ویسکانسین و جورجیا طرح دعوی کرده است تا جلوی شمارش آرای انتخابات را بگیرد.

نتایج در نوادا: بخش انتخاباتی این ایالت امروز (چهارشنبه) اعلام کرد نتایج تا ساعت ۱۱ صبح روز پنجشنبه به وقت شرق آمریکا (۱۹:۳۰ پنجشنبه به وقت تهران) دیگر به روز رسانی نخواهند شد. مابقی آرا شامل آرای پستی می‌شوند که در روز انتخابات رسیده‌اند، آرایی که طی روزهای آتی می‌رسند و آرای بلاتکلیف. تاکنون ۶۷ درصد از آرای ایالت نوادا شمارش شده و جو بایدن با ۴۹.۲ درصد از دونالد ترامپ با ۴۸.۶ درصد جلوتر است.

نتایج پنسیلوانیا: تام وولف فرماندار پنسیلوانیا با اعلام اینکه بیش از یک میلیون رای هنوز شمارش نشده است، گفت نتایج احتمالا امروز مشخص نمی‌شود و ممکن است تا روز جمعه زمان ببرد. بیش از پنج میلیون رای معادل ۷۵ درصد شمارش شده است. ترامپ ۵۵.۱ درصد و بایدن ۴۳.۶ درصد رای گرفته است. ترامپ حدود ۱۲ درصد جلوتر است.

هر نامزد برای پیروزی در انتخابات به ۲۷۰ رای الکترال نیاز دارد.

نامزدهای انتخابات تاکنون به صورت زیر ایالت‌ها را از آن خود کرده‌اند:

ترامپ: کنتاکی (رای الکترال ۸)، اوکلاهاما (۷)، تنسی (۱۱)، وست ویرجینیا (۵)، آرکانزاس (۶)، می‌سی‌سی‌پی (۶)، آلاباما (۹)، کارولینای جنوبی (۹)، ایندیانا (۱۱)، وایومینگ (۳)، داکوتای جنوبی (۳)، داکوتای شمالی (۳)، لوئیزیانا (۸)، نبراسکا (۴)، کانزاس(۶)، میسوری (۱۰)، آیداهو (۴)، یوتا(۶)، اوهایو (۱۸)، مونتانا (۳)، آیووا (۶)، فلوریدا (۲۹)، تگزاس(۳۸)، مین (۱)

بایدن: ورمونت (۳)، مریلند (۱۰)، نیوجرسی (۱۴)، ماساچوست (۱۱)، واشنگتن دی‌سی (۳)، دلاور (۳)، ویرجینیا (۱۳)، ایلینوی (۲۰)، کنتیکت (۷)، رودآیلند (۴)، نیویورک (۲۹)، نیومکزیکو (۵)، کلورادو (۹) نیوهمپشایر (۴) ایالت واشنگتن (۱۲)، اورگان (۷)، کالیفرنیا (۵۵)، هاوایی (۴)، مینه‌سوتا(۱۰)، نبراسکا (۱)، مین (۳)، آریزونا (۱۱)، ویسکانسین (۱۰) ، میشیگان (۱۶)

*از پنج رای الکترال ایالت نبراسکا، ۴ رای به ترامپ و یک رای به بایدن رسید؛

*ایالت آریزونا که در انتخابات ۲۰۱۶ به ترامپ رسیده بود، این بار به دست بایدن افتاد؛

*ترامپ تنها یکی از چهار رای الکترال ایالت مین را گرفت؛

*ایالت ویسکانسین در انتخابات ۲۰۱۶ به ترامپ رسید و این بار در کنترل بایدن قرار گرفت؛

 گرچه نظرسنجی‌های پیش از انتخابات، پیروزی آسانی را برای جو بایدن متصور می‌شدند، نتایج انتخابات تاکنون نشان می‌دهد پیروزی قاطعی نصیب بایدن دموکرات نشده و وی برای کسب ۶ رای دیگر راه دشواری در پیش دارد. او باید رقابت شانه به شانه نوادا را هم ببرد تا به حد نصاب لازم برای کسب ۲۷۰ رای برسد.

با توجه به اینکه شمارش در ایالت‌های پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، جورجیا، نوادا و آلاسکا هنوز تکمیل نشده است و ترامپ هنوز هم فرصت پیروزی در انتخابات را دارد، بعید نیست نتیجه انتخابات ۲۰۱۶ که با پیروزی ترامپ همراه شد، تکرار شود.

در انتخابات ۲۰۱۶ ترامپ ۳۰۶ رای الکترال و رقیب دموکراتش هیلاری کلینتون ۲۳۲ رای را به دست آورده بود. چهار سال پیش نظرسنجی‌های پیش از انتخابات بر پیروزی کلینتون دلالت داشتند اما این ترامپ بود که با وجود رای مردمی کمتر، رای الکترال بیشتری را از آن خود کرد و در انتخابات پیروز شد.

Share