نماینده اردبیل مرزهای رشوه را جا به جا کرد؛

۲ میلیون تومان شیرینی و ۵۰۰ میلیون تومان رشوه است

سیدکاظم موسوی گفت: اعتقاد من بر این است که شیرینی اگر پُرملات باشد با رشوه یکی است و تفاوتی ندارد اما اگر فردی یک جعبه شیرینی یا مبلغی معادل ۵۰۰ هزار تومان تا ۱ و ۲ میلیون تومان پرداخت کند، تنها شیرینی محسوب می‌شود همانطور که شخصی به خانه کسی می‌رود و به اندازه بضاعت خود هدیه می‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از برنا؛ رشوه خواری و فساد اداری به عنوان یک پدیده ناهنجار، انحطاط در جهات مختلف یک جامعه را سرعت می‌بخشد؛ لذا در کلیه نظام‌های جهانی، شدیداً مورد نکوهش قرار گرفته است. آمار و ارقامی که از داد و ستدهای پولی (رشوه) تحت عناوین مختلف ارائه می‌شود، حقیقتاً سرسام آور و نگران کننده است.

از آنجایی که رشوه‌خواری یک عمل زشت، نامشروع و غیر قانونی بوده و در عرف عامه مردم نیز به عنوان یک امر نامطلوب و غیر اخلاقی شناخته شده است، بیشتر تحت عناوین دیگری مثل: شیرینی، حق‌الزحمه، پول چای و هدیه از آن یاد می‌شود و رشوه گیرنده با تغییر نام و عنوان، زشتی و قباحت عمل خویش را می‌پوشاند؛ در حالی که تغییر نام و عنوان، در ماهیت نامشروع رشوه، تأثیری ندارد و زشتی آن را دگرگون نخواهد کرد اما این اتفاق در ادارات در حال رخ دادن است و شیرینی‌های متفاوتی از پول و کالا گرفته تا خانه و ماشین ممکن است رد و بدل شود.

در قانون مجازات اسلامی تکلیف مجازات رشوه مشخص است و قانونگذار صریحا مجازات آن را اعلام کرده است اما مشکل اینجاست رشوه جای خود را به شیرینی داده و گویا هنوز برای شیرینی مجازاتی درنظر گرفته نشده است.

سیدکاظم موسوی، نماینده مجلس شورای اسلامی، درباره تفاوت رشوه و شیرینی که در ادارات رد و بدل می‌شود به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: اعتقاد من بر این است که شیرینی اگر پُرملات باشد با رشوه یکی است و تفاوتی ندارد اما اگر فردی یک جعبه شیرینی یا مبلغی معادل ۵۰۰  هزار تومان تا ۱ و ۲ میلیون تومان پرداخت کند، تنها شیرینی محسوب می‌شود همانطور که شخصی به خانه کسی می‌رود و به اندازه بضاعت خود هدیه می‌دهد.

او ادامه داد: اما اینکه افراد مبلغ‌های ۱۰۰ یا ۵۰۰ میلیون تومانی در ادارات رد و بدل می‌کنند، رشوه محسوب می‌شود.

موسوی با اشاره به مجازات درنظر گرفته شده درخصوص موضوع رشوه، تصریح کرد: در اسلام هم رشوه گیرنده هم رشوه دهنده و هم فرد واسطه، جای‌شان جهنم است و در قانون مجازات اسلامی ما هم نسبت به این موضوع، جرم‌انگاری شده و از انفصال خدمت گرفته تا جریمه نقدی و حبس، مجازات در نظر گرفته شده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ما نمایندگان اگر خلاقانونی مشاهده کنیم، حتما آن را اصلاح کرده تا قانون به درستی اجرا شود.

موسوی طی پیشنهادی برای تشدید مجازات رشوه عنوان کرد: به نظر من دو ماه الی یک سال حبس تادیبی برای رشوه گیرنده کافی نیست و باید مجازات آنها  تشدید شود.

توضیح و پوزش خبرگزاری برنا درباره مصاحبه سیدکاظم موسوی نماینده اردبیل

روز گذشته مصاحبه ای در خبرگزاری برنا از سید کاظم موسوی، نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی منتشر شد که در بخشی از آن بر اساس اشتباه خبرنگار در تطبیق فایل صوتی، جمله ای نقل شده که لازم می دانیم با اصلاح آن از مخاطبان خبرگزاری و این نماینده محترم عذرخواهی کنیم.

در این مصاحبه به نقل از سیدکاظم موسوی نوشته شده: «اگر فردی یک جعبه شیرینی یا مبلغی معادل ۵۰۰  هزار تومان تا ۱ و ۲ میلیون تومان پرداخت کند، تنها شیرینی محسوب می‌شود» که پس از بازشنوایی فایل صوتی مشخص شده سید کاظم موسوی ضمن اینکه در طعنه به مسائل اقتصادی این جملات را گفته، در پایان مصاحبه هم به خبرنگار تاکید کرده که این جملات صرفا طنز و طعنه بود و منتشر نشود.

لازم می دانیم به دلیل اشتباه صورت گرفته در تطبیق فایل صوتی این مصاحبه که مورد سواستفاده برخی افراد و رسانه های معاند نیز قرار گرفت از حجت الاسلام سید کاظم موسوی که با اخلاق مداری خواستار بازشنوایی مصاحبه شد و همچنین از مخاطبان خبرگزاری برنا عذرخواهی کنیم.

Share