اظهارات انتقادی مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان؛

یقه آب منطقه‌ای را رها نخواهیم کرد | درب بیمه‌ها را ببندند تا مردم خیالشان راحت شود

مدیرکل بحران استانداری گیلان با بیان اینکه اعتماد روستاییان و کشاورزان از بیمه سلب شده است، گفت: متاسفانه بیمه‌ها فقط به دنبال سود کلان خود هستند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با حضور در شهرستان املش با اشاره به اینکه در استان گیلان ۲۰ رودخانه وحشی داریم، گفت: رودخانه‌هایی که با بارشهای شدید به مردم و کشاورزی آسیب میزنند و برای کنترل و جلوگیری از آسیب‌هایی که به مردم خواهد خورد باید برنامه‌های مناسبی را آب منطقه‌ای ارائه دهد.

امیر مردادی ادامه داد: اگر بدون برنامه کاری انجام گیرد و به مردم بابت عدم ساماندهی رودخانه‎ها آسیبی زده شود ما یقه آب منطقه‌ای را رها نخواهیم کرد.

وی یکی دیگر از مشکلات مردم را بحث بیمه در روستاها دانست و افزود: بیمه‌ها انگار هیچ وظیفه‌ای ندارند. به نظر بنده درب بیمه‌ها را باید ببندند تا مردم خیالشان راحت شود که دیگر بیمه‌ای وجود ندارد.

مدیرکل بحران استانداری گیلان با بیان اینکه اعتماد روستاییان و کشاورزان از بیمه سلب شده است، گفت: متاسفانه بیمه‌ها فقط به دنبال سود کلان خود هستند. از همینجا اعلام می‌کنم که یکی از پیگیری‌های مدیریت بحران گیلان، بحث بیمه است، اینکه بابت خسارت ۶۰۰ میلیارد تومانی صرفا ۲ میلیارد تومان پول پرداخت شود قابل پذیرش نیست!

وی به سیل تالش اشاره کرد و افزود: سازمان مدیریت بحران کشور برای خسارت سیل تالش اعلام کرده است که همه اعتبارات مربوط به بحران را به بیمه پرداخت کرده است اما آنچیزی که در جلسه عنوان شد برای سازمان مدیریت بحران کشور باور کردنی نبود و متاسفانه بیمه‌ها کم کاری کرده اند.

مرادی با بیان اینکه به مدیریت بحران استانداری‌ها ابلاغ شده است که برای تخریب پل‌ها دیگر وزارت کشور و مدیریت بحران پولی پرداخت نخواهند کرد، افزود: به همه دستگاه‌ها نامه زدیم که پل‌های خود را بیمه کنند زیرا بیمه‌ها سهم خود را از مدیریت بحران گرفته‌اند و اگر هر کجا بیمه پرداختی نداشت به سازمان مدیریت بحران نامه بزنند و اطلاع دهید تا پیگیری‌های لازم را انجام دهیم.

بخشداران و دهیاران چشمانشان را تخلفات نبندند

این مسئول همچنین با بیان اینکه آبخیزداری سهم خود را از پرداخت ملی گرفته است، گفت: دلایل وقوع سیل، عدم مدیریت درست در آبخیزداری و عدم ساماندهی رودخانه‌ها در کنار اعطای مجوزهای بی‌رویه برای ساخت و ساز کنار رودخانه‌ها است.

وی با بیان اینکه رودخانه‌ها دو حریم دارند گفت: یکی حریم ۲۵ساله و دیگری حریم ۵۰ساله است و آنچه در سیل تالش رخ داد حریم ۵۰ساله بوده است و آب به حریم خود برگشته و این مردم بودند که به حریم آب تجاوز کردند.

مرادی افزود: در بازدیدی که داشتم شاهد بودم فردی دیوار ۷ متری در داخل رودخانه بنا کرد وقتی پرس جو کردم متوجه شدم فرد غیر بومی است. سوال من این است که دهیار و بخشدار در زمان بنا کردن این دیوار کجا بودند و چطور چشمانشان را بر روی این گونه تخلفات بستند؟!

 بحرانی زمانی به وجود می آید که مدیران به وظایفشان عمل نکنند

مدیرکل بحران استانداری گیلان با اشاره به اینکه زمستان را در پیش داریم گفت: هنوز زمستان نیامده و برف شروع نشده است همه نگران هستند بنده عنوان کردم چرا نگران هستید. برف باید ببارد این یکی از عوامل طبیعی است برای جلوگیری از تبدیل شدن برف به بحران باید دستگاه‌ها وظایف خود را به درستی انجام دهند.

وی ادامه داد: بحران زمانی بوجود می‌آید که دستگاه‌ها وطایف خود را به درستی انجام ندهند. در ماده ۱۵ قانون مدیریت بحران آمده است که بخش خصوصی موظف است دستگاه‌های خود را در وقت بحران باید در اختیار مدیریت بحران بگذارد و پولش را بگیرد.

مرادی با بیان اینکه در سیل تالش از ماده ۱۷ تنخواه مدیریت بحران استفاده کردیم، تصریح کرد: توانستیم ۱۷ میلیارد پول برای سیل تالش بگیریم که این رقم کمی نیست. باید ماده‌های ۱۷ و ۱۵ و ۱۸ را به دستگاه‌ها ابلاغ کرد تا به وقت بحران استفاده‌های درست صورت گیرد.

وی به سفر وزیر راه به استان گیلان اشاره کرد و گفت: از وزیر راه مطالبه داریم در حوزه ماشین آلات ادارات راه به استان کمک کنند تمام ماشین الات فرسوده و متعلق به ۵۰ سال پیش هستند و جوابگوی برف ۵۰ سانتی نیستند.

مدیر کل بحران استانداری گیلان گفت: ۱۳ نماینده استان نباید بگذارند وزیر راحت از استان بگذرند. باید مطالبات خود را عنوان کنند. در استان گیلان تغییرات اقلیمی داریم و بارش‌های شدید در یک ساعت را شاهد هستیم. ما نمایندگان خیلی خوبی داریم همگی عالم و دانشمند هستند از انها می‌خواهیم که از حقوق مردم گیلان دفاع کنند.

اختصاص ۸ میلیارد تومان برای دو پل کیازنیک و رانکوه 

مرادی همچنین در بازدید از پروژه‌های عمرانی املش در گفتگو با دیارمیرزا با بیان اینکه بالغ بر ۸ میلیارد تومان برای دو پل کیازنیک و رانکوه اعتبار تخصیص داده شده است، افزود: تمام تلاش ما این استکه تا نیمه اول ۱۴۰۰ تکمیل شودند.

وی همچنین با اشاره به خسارت سیل به گیلان گفت: برنامه ریزی می‌کنیم تا خسارت‌ها به حداقل برسد.

Share