وزیر صنعت، معدن و تجارت؛

کیفیت پایین خودروها ناشی از انحصار در خودروسازی است|وجود ۱۳ هزار پهنه معدنی محبوس

وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید ورق موردنیاز واحدهای تولیدی به صورت اعتباری و با قیمت کارخانه و بورس در اختیار آنها قرار می‌گیرد که این امر در قیمت لوازم خانگی اثرگذار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از حضور در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: در این جلسه موضوعات متعددی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد کارگروهای مشترکی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و کمیسیون صنایع و معادن مجلس تشکیل شود تا موضوعاتی مانند خودرو که یکی از خواسته‌های مردم است، بررسی شود.

کیفیت پایین خودروها ناشی از انحصار در صنعت خودروسازی کشور است

وی با بیان اینکه در حال حاضر در صنعت خودروسازی رقابت وجود ندارد و این صنعت در انحصار دو شرکت دولتی است، افزود: این انحصار موجب کیفیت پایین و قیمت‌ها نامناسب در این حوزه شده است.

عضو کابینه دوازدهم با اشاره به اقدامات کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حوزه خودرو، از طرح مشترک دولت و مجلس در حوزه خودرو خبر داد و اضافه کرد: در حوزه خودرو به نقاط مشترک خوبی با اعضای کمیسیون رسیدیم، امیدواریم با طرح مذکور وضعیت بازار خودرو، بهتر شده و نابسامانی رفع شود.

رزم حسینی با بیان اینکه باید با توانمند کردن شرکت‌های خودروسازی به سمت رقابتی شدن صنعت خودروسازی رفت، ادامه داد: در صورتی که شرکت‌هایی که توانمند هستند به این صنعت ورود کنند، انحصار شکسته می‌شود.

طرح مشترک وزارت صمت و کمیسیون صنایع برای ساماندهی حوزه فولاد

وی موضوع فولاد را یکی دیگر از مباحث بررسی شده در جلسه امروز برشمرد و تصریح کرد: هرچند فولاد به اندازه کافی در کشور تولید می‌شود، اما دلالان و واسطه‌هایی که بین تولیدکنندگان و بازار حضور دارند موجب افزایش قیمت‌ها شده‌اند؛ سیاست وزارت صمت حمایت از افزایش تولید بوده و براساس طرح مشترکی که با کمیسیون صنایع در این حوزه تدوین شده، دلالان از بازار حذف می‌شوند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در حال حاضر قیمت درب کارخانه تا کف بازار تفاوت بسیاری دارد، گفت: از آنجا که دلالان و برخی واسطه‌های مالی بخشی از نقدینگی موجود را به بازار فولاد تزریق کرده‌اند نابسامانی در این بازار رقم خورد، وزارت صمت تصمیم دارد با درایت و مدیریت، تعادل را به این بازار برگرداند که با تحقق این مهم قیمت سایر کالاها نیز تغییر می‌کند.

وی درباره تامین کالاهای اساسی، گفت: براساس قانون وزارت جهاد کشاورزی مسئول تامین محصولات کشاورزی است و طبق هماهنگی‌های انجام شده با وزیر جهاد کشاورزی مقرر شد وظایف مربوط به این وزارتخانه به صورت کلی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شود تا از این پس مدیریت واردات، تامین و توزیع همه محصولات کشاورزی در اختیار این وزارتخانه باشد، ما نیز در این زمینه به آن‌ها کمک خواهیم کرد.

وجود ۱۳ هزار پهنه معدنی و معدن محبوس در کشور

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: فردا نشست مشترکی با رئیس کل بانک مرکزی و معاونان این بانک خواهیم داشت که هماهنگی‌های لازم در حوزه واردات و صادرات و همچنین تهاتر کالا انجام خواهد شد.

رزم حسینی به تصمیم وزارت صمت در حوزه معدن اشاره کرد و ادامه داد: همانطور که در روز رای اعتماد قول دادم به این قول عمل شد و ابلاغیه‌ای صادر کردیم تا معادن محبوس تعیین تکلیف شوند.

ضرب الاجل سه ماهه برای تعیین تکلیف منابع محبوس

آقای رزم حسینی افزود: در حال حاضر حدود ۱۳ هزار پهنه معدنی و معدن محبوس در کشور وجود دارد که مجوز گرفته یا پروانه دریافت کردند اما ۱۰ تا ۱۵ سال مورد بهره برداری قرار نگرفته اند و بدون بهره برداری رها شده است.

وی اضافه کرد: به این معادن ابلاغ شده ظرف سه ماه فرصت دارند مجددا آن‌ها را فعال کنند و اگر در مدت تعیین شده فعال نشوند طبق قانون، مجوز آن‌ها باطل شده و مجددا مزایده برگزار می‌شود تا این معادن به افراد دارای اهلیت و توانایی واگذار شود و فرصت جدیدی برای اشتغالزایی و ایجاد درآمد برای کشور بوجود آید.

ورق موردنیاز واحدهای تولیدی لوازم خانگی به صورت اعتباری و با قیمت کارخانه و بورس در اختیار آنها قرار می گیرد

عضو کابینه دوازدهم درباه گرانی لوازم خانگی، تصریح کرد: هرچند برخی از شرکت‌های خارجی فعال در حوزه لوازم خانگی در حال حاضر از کشور رفته‌اند اما فرصت خوبی برای توسعه واحدهای تولیدی ایرانی در حوزه لوازم خانگی ایجاد شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: هرچند این واحدها با مشکل تامین ورق فولادی روبه رو هستند اما با طرحی که در دست بررسی است، ورق موردنیاز این واحدها به صورت اعتباری و با قیمت کارخانه و بورس در اختیار آنها قرار می گیرد که این امر در قیمت لوازم خانگی اثرگذار است.

Share