مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در گفتگو با دیارمیرزا:

پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی بندرچمخاله | رشد ۵۶ درصدی جابه‌جایی کالا در بنادر گیلان

آبایی با اشاره به اینکه بندر چمخاله تا الان ۴۰ درصد پیشرفیت فیزیکی داشته است، گفت: اتمام این پروژه ۳۶ ماهه است و تاکنون هیچ عقب‌ماندگی از لحاظ قراردادی نداریم.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در گفتگو با دیارمیرزا با اشاره به اینکه نقش آفرینی بنادر در ترانزیت کالا برای ما بسیار اهمیت دارد، گفت: حضور در کریدور ترانزیتی، فضا و امکانات بنادر استان گیلان را به سوی سرعت بخشیدن در ارائه خدمات بهتری می‌برد که ما می‌توانیم بهترین استفاده را از آن ببریم.

حمیدرضا آبایی با بیان این مطلب که بندرانزلی و بندر آستارا در استان گیلان باید نقش آفرینی بسیاری در ترانزیت کالا و گردشگری داشته باشند، تصریح کرد: این دو مقوله از هدف‌های والا ما است، البته استفاده از ظرفیت‌هایی که ایجاد کردیم مانند پذیرش کشتی، آمدن بار بیشتر به انزلی و ایجاد ظرفیت‌هایی که بتوانیم کشتی‌های بیشتری را در این بندر پهلو دهیم را در دستور کار خود داریم.

وی در مورد بندر کاسپین نیز گفت: بندر کاسپین یکی از بنادری است که در منطقه آزاد انزلی ایجاد شده است و در کنار ما مشغول ارائه خدمات است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان ادامه داد: خدمات بندری کاسپین از سوی منطقه آزاد ارائه می‌شود و خدمات دریایی را ما به آنها ارائه می‌کنیم.

رشد ۵۶ درصدی جابجایی کالا در بنادر کاسپین، انزلی و آستارا

آبایی در گفتگو با دیارمیرزا، به جابجایی کالا در بنادر استان گیلان در شش ماهه نخست امسال اشاره کرد و افزود: بنادر کاسپین، انزلی و آستارا در شش ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۵۶ درصد رشد در جابه‌جایی کالا داشتند که این عملکرد نشان می‌دهد که بنادر گیلان در حال رسیدن به جایگاه واقعی خود از لحاظ حمل و نقل دریابرد هستند اما هنوز راه زیادی در پیش داریم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان به هوشمند سازی بنادر اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش اسکله‌ها از ۱۰ پست به ۱۶ پست باید بدانیم که جانمایی تجهیزات در اسکله به چه صورت است که این مقوله نیاز به هوشمند سازی تجهیزات بندری دارد و برای این کار با دانشگاه گیلان قراردادی امضا شده است که در حال حاضر در فاز مطالعاتی قرار دارد.

وی نقش بنادر گیلان را در اوراسیا بسیار مهم عنوان کرد و افزود: بیشترین کالاها و تجارت از مرزهای دریایی انجام می‌شود و بیشترین نقش را در حمل‌و‌نقل دریایی، استان گیلان دارد و به همین دلیل در اوراسیا نقش پررنگی خواهیم داشت که برای حضور پررنگ در اوراسیا برنامه‌هایی مانند ارائه تخفیفات، راه‌اندازی خطوط «رو رو»، راه‌اندازی خطوط کانتینری و استفاده از ظرفیت کشورهای اوراسیا در دستور کار قرار دارد.

هیچ عقب‌ماندگی از لحاظ قراردادی در پروژه بندر چمخاله نداریم

آبایی در مورد پروژه بندر چمخاله نیز به دیارمیرزا گفت: بندر چمخاله یک بندر با کاربری تفریحی و گردشگری است و نیازمند احداث صنایع جانبی گردشگری دارد تا بتواند کشتی‌های تفریحی و مسافرتی را در اختیار گردشگران قرار دهد و امیدواریم دستگاه‌های متولی مانند سازمان صمت و محیط زیست همکاری‌های لازم را انجام دهند تا شرکت‎هایی که در این پروژه فعالیت می‌کنند بتوانند کشتی‌ها و قایق‌های مناسب پروژه چمخاله را تامین کنند.

وی با اشاره به اینکه بندر چمخاله تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: اتمام این پروژه ۳۶ ماهه است و تاکنون هیچ عقب‌ماندگی از لحاظ قراردادی نداریم و مشکل اصلی در اجرای این پروژه تهیه مصالح سنگی است که اگر این موضوع رفع شود زیرساخت بندر گردشگری چمخاله آماده خواهد شد و سرمایه‌گذاران می‌توانند در این پروژه شرکت کنند.

آبایی در پایان گفت: همچنین میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای بندر تفریحی و گردشگری چمخاله ۷۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که تا ۱۰۰ میلیارد نیز قابلیت افزایش دارد.

Share