با حضور مهدی سیدی فرخد و جمعی از اهالی فرهنگ؛

نشست رونمایی از کتاب فرهنگ جغرافیای تاریخی شاهنامه در خانه فرهنگ گیلان

نشست رونمایی کتاب فرهنگ جغرافیای تاریخی شاهنامه با حضور نویسنده، مهدی سیدی فرخد برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست رونمایی از کتاب فرهنگ جغرافیای تاریخی شاهنامه با حضور نویسنده، مهدی سیدی فرخد در رشت برگزار شد.

در ابتدای این نشست که با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و دیگر پروتکل های بهداشتی به میزبانی خانه فرهنگ گیلان، با حضور جمعی از فرهیختگان صورت گرفت، مسعود جوزی به معرفی مهدی سیدی فرخد، نویسنده کتاب فرهنگ جغرافیای تاریخی شاهنامه پرداخت و سپس از ایشان برای انجام سخرانی دعوت کرد.

مهدی سیدی فرخد، پژوهشگر خراسانی با تعریف از آب و هوای دلپذیر شهر رشت و تشکر از مجموعه خانه‌ی فرهنگ گیلان و شهروندان فرهنگ‌مدار شهر رشت به بیان سخرانی از جمله شرح انگیزه‌ی خود برای تالیف این فرهنگ‌نامه پرداخت.

وی در ادامه با بیان چندین مثال مختلف از موقعیت های جغرافیایی مختلف در شاهنامه، درآمدی بر کتاب ارائه کرد و انتهای سخنرانی با تاکید بر مشترکات فرهنگی ایران در منطقه خواستار هرچه بیشتر شدن پیوند پارسی زبان در کشور های مختلف شد.

لازم به ذکر است بانی این نشست، کارگاه شاهنامه خوانی خانه‌ فرهنگ گیلان بوده که به همت استاد بهادر قاسمی برگزار می‌شود.

کتاب فرهنگ جغرافیای تاریخی شاهنامه توسط نشر نی به چاپ رسیده است و در این پژوهش تمامی شاهنامه، از آغاز پادشاهی کیومرث پیشدادی تا پایان پادشاهی یزدگرد سوم ساسانی، به‌دقت بررسی و همه‌ی اعلام جغرافیایی مندرج در این اثر سترگ استخراج و شناسایی و با شرح و توضیح کامل معرفی شده است. اما محدوده‌ی زمانی پژوهش ما به عهد تصنیف شاهنامه ختم نمی‌شود، زیرا به بیان دگرگونی‌ها و تغییراتی هم پرداخته‌ایم که تا به امروز در نام و عنوان مواضع جغرافیایی رخ داده است، به‌گونه‌ای که اگر از کوه و چشمه و دریا و شهری از زمان پیشدادیان و ضحّاک نام برده شده، اوضاع آن‌ها تا زمان حاضر با استناد به منابع بعد از ساسانیان و نیز بر اساس پژوهش‌های میدانی خودمان معلوم و معرفی شده است. از این رو، علاوه بر شاهنامه و منابع جغرافیایی و تاریخی مربوط به آن، از کتب ادبی و عرفانی و سایر اسناد مکتوب نیز بهره گرفته‌ایم. در نهایت، پیمایش و کاوش میدانی در ایران و ممالکت همجوار (عرصه‌ی جغرافیایی شاهنامه) مکمل پژوهش کتابخانه‌ای‌مان بوده است. نقشه‌ی جامعی هم که به کتاب ضمیمه شده است خوانندگان را در شناسایی مواضع جغرافیایی شاهنامه یاری می‌دهد.

Share