در گفتگو با دیارمیرزا عنوان شد؛

ماجرای قطع هزاران درخت در روستای تنیان؛ گونه‌های صنوبر بوده نه درختان هیرکانی!

معاون امور جنگل‌های سازمان منابع طبیعی افزود: از حساسیت مردم در مورد قطع درختان بسیار خوشحال هستیم اما نباید از این حساسیت سوءاستفاده شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، معاون امور جنگل‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان در گفتگو با دیارمیرزا در مورد فیلم منتشر شده از روستای تنیان شهرستان صومعه سرا و ماجرای قطع هزاران درخت گفت: با توجه به تحریم‌های اعمال شده، سیاست کشور برای تامین مواد اولیه در صنعت چوب کشور توسعه زراعت چوب است که اگر این زراعت توسعه نگیرد به سمت قاچاق چوب کشیده خواهد شد که این امر صدمه‌های زیادی به جنگل‌ها خواهد زد.

عبداللهی با اشاره به اینکه سازمان منابع طبیعی کشور برای گیلان در زراعت چوب ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار تعهد ایجاد کرده است، گفت: در فاز اول به سراغ مناطقی رفتیم که به صورت سنواتی در مناطق جلگه‌ای و خارج از جنگل کاشت گونه‌های سریع رشد مثل صنوبر و کاج صورت می گیرد.

وی ادامه داد: در اوایل دهه ۶۰ در این مناطق گونه‌های صنوبر کاشت شد و سیاست بر این بود که برداشت این درخت‌ها با سن بالا برای صنایع خاص بهره برداری شود اما الان تغییر سیاست داده شده که این درخت‌های کاشته شده برای بهره برداری قطع کنیم و دوباره کاشت انجام گیرد.

عبداللهی افزود: ویدئویی که در فضای مجازی از روستای تنیان صومعه سرا دست به دست می‌شود از گونه صنوبر است که برای برداشت و زراعت چوب کاشته شده بود و آنگونه که در این فیلم عنوان می‌کنند این درختان هیرکانی با قدمت ۱۵۰۰ سال است، اصلا درست نیست و گونه این درخت صنوبر و برای زراعت چوب کاشته شده بود.

معاون امور جنگل‌های سازمان منابع طبیعی افزود: از حساسیت مردم در مورد قطع درختان بسیار خوشحال هستیم اما نباید از این حساسیت سوءاستفاده شود و با دادن اطلاعات غلط سبب مکدر کردن احساسات مردم شوند.

وی افزود: زراعت چوب مانند زراعت‌های دیگر دارای مراحل کاشت و داشت و برداشت است و این زراعت سبب جلوگیری از تخریب جنگل و دستبرد به درختان جنگلی می‌گردد.

Share