در حاشیه وارونه نمایی یک رویداد؛

غلط‌های فاحش املایی در مدعی‌ترین پایگاه خبری کشور!+ تصاویر

«دیارمیرزا» این افتخار را داشته است که در پنجمین دوره جشنواره درست نویسی با پشت سر گذاشتن پایگاه‌های خبری مطرح استانی و کشوری همچون تابناک، عصر ایران، انتخاب و …، به عنوان رسانه اول در بخش پایگاه‌های خبری انتخاب شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دیارمیرزا طی دوران فعالیت خود همواره تلاش داشته که به دور از حواشی به فعالیت حرفه‎ای خود بپردازد و در این راستا نیز افتخاراتی را به دست آورده است.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی و معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با هدف کمک به ارتقای جایگاه زبان فارسی، هر سال جایزه‌ای به نشریات مکتوب و الکترونیکی منتخب اهدا می‌کنند.
گفتنی است، رئیس فرهنگستان، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سه عضو شورای فرهنگستان، نماینده معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره درست‌نویسی هستند.

ناگفته نماند که اساتیدی چون احمد سمیعی گیلانی(پدر ویراستاری نوین)، احمد سعادت، محمدعلی موحد، بهاء الدین خرمشاهی، حسن انوری، مهدی محقق و جمعی از چهره های درخشان آسمان زبان و ادب فارسی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی هستند که ریاست آن نیز برعهده دکتر غلامعلی حدادعادل قرار گرفته است.

«دیارمیرزا» این افتخار را داشته است که در پنجمین دوره جشنواره درست نویسی با پشت سر گذاشتن پایگاه‌های خبری مطرح استانی و کشوری همچون تابناک، عصر ایران، انتخاب و …، به عنوان رسانه اول در بخش پایگاه‌های خبری انتخاب شود و جایزه خود را همزمان با اختتامیه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات در سال ۹۶ دریافت نماید.

اگرچه چندین سال از برگزاری این جشنواره گذشته اما باتوجه به اینکه یکی از سایتهای خبری از روی ناآگاهی یا عمد، نسبت به این جشنواره ابهاماتی ایجاد کرده، دیارمیرزا لازم دیده که برای تنویر افکار عمومی مواردی را اعلام دارد.

 شرکت یا عدم شرکت در نمایشگاه مطبوعات ملاک برگزیده شدن در این جشنواره نبوده بلکه هیات داوران براساس شیوه نامه‌ها و آیین نامه‌های اعلامی(اینجا) نسبت به انتخاب مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری اقدام کرده است و صرفا زمان اختتامیه جشنواره درست نویسی همزمان با اختتامیه نمایشگاه مطبوعات برگزار شده است.

همچنین منابع مورد استناد داوران نیز، فرهنگ املایی خط فارسی؛ دستور خطّّ فارسی؛ واژه‌های مصوب فرهنگستان (۱۳ جلد) بوده است.

از سوی دیگر داوری در دو مرحله انجام شده است؛ به طوریکه آثاری که در مرحله نخست ۷۰ درصد امتیاز لازم را کسب کرده باشند به مرحله دوم راه پیدا می‌کنند. از میان آثار منتخب در این مرحله سه روزنامه (کشوری، استانی، ورزشی) و یک خبرگزاری انتخاب می‌شود. برای ۵ رسانه برتر در هر گروه، یک دوره انتخاب تصادفی دیگر (مربوط به شماره‌های دیگر، اما مشابه برای هر ۵ رسانه) نیز انجام می‌گیرد و معدل دو دور داوری، امتیاز نهایی خواهد بود.

اگرچه هیچ کسی از خطا و اشتباه در امان نیست و همه باید برای بهتر شدن تلاش کنند اما قطعا از دیارمیرزا به عنوان منتخب جشنواره درست نویسی انتظار می رود که در حد شایستگی های خود و مخاطبان فرهیخته بی‎شمارش عمل کند. ای کاش که برخی سایتهای خبری مدعی به جای وارونه نمایی واقعیات و غلط گرفتن از دیگران در ابتدا نسبت به رفع اشتباهات سریالی خود اقدام می‌کردند.

گفتنی است هجمه به دیارمیرزا پس از انتشار یک خبر انتقادی از هیات والیبال گیلان صورت گرفت که ریاست آن فردی است که با مدیرمسئول سایت خزرآنلاین نسبت «برادری» دارد. به نظر می‌رسد انتشار گزارش از عملکرد این هیات ورزشی جزو خطوط قرمز محسوب شده که مدعیان استقلال و شفافیت تحمل حتی یک انتقاد ساده را هم ندارند.

طبیعی است که انتشار گزارش های تحلیلی از عملکرد هیات‌های ورزشی گیلان در راستای تعالی ورزش استان بوده و تقلیل آن به یک بحث شخصی جفا به ورزش استان است و از خاکزاد رئیس هیات والیبال گیلان نیز انتظار می رود که در راستای ارتقای این هیات ورزشی گام بردارد و دیارمیرزا نیز از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

در انتها نمونه‎ای از اغلاط املایی به کار رفته توسط خزرآنلاین در پایین ذکر می‌شود.

غلط: محیا
درست: مهیا

غلط:  ازدهام
درست: ازدحام

غلط: تاثیرگزار
درست: تاثیرگذار

 

غلط: توجیح
درست: توجیه

 

غلط: نسیب
درست: نصیب

 

Share