در نشست شورای اجرایی شهر دوستدار کودک مطرح شد؛

شهر دوستدار کودک رشت می تواند چون نگینی در ایران بدرخشد

نشست شورای اجرایی شهر دوستدار کودک در تالار گفت و گوی شهرداری رشت با حضور رئیس مجامع امور بین الملل وزارت کشور برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست شورای اجرایی شهر دوستدار کودک در تالار گفت و گوی شهرداری رشت با حضور سرپرست شهرداری رشت، رئیس مجامع امور بین الملل وزارت کشور، مدیر پروژه شهرهای دوستدار کودک کشور، فرهام زاهد رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی رشت، محمد حسن عاقل منش عضو شورای اسلامی رشت، فاطمه شیرزاد عضو شورای اسلامی رشت، مدیران دستگاه هایی اجرایی عضو شورای اجرایی شهر دوستدار کودک و جمعی از مدیران شهرداری رشت برگزار شد.

سرپرست شهرداری رشت: اراده شهرداری رشت برای تحقق شهر دوستدار کودک با تمام ظرفیت

عطایی سرپرست شهرداری رشت در این جلسه با قدردانی از کمیته شهرهای دوستدار کودک اظهار کرد: باید با مشارکت همه دستگاه های اجرایی تلاش کنیم رشت در بین پنج شهر اول دوستدار کودک قرار گیرد.

وی با ابراز خرسندی از میزبانی شهرداری رشت در برگزاری جلسه شورای اجرایی شهر دوستدار کودک بیان کرد: شهرداری رشت از تمام ظرفیت خود برای احقاق حقوق کودکان استفاده می کند.

سرپرست شهرداری رشت با اشاره به اینکه یونیسف تنها نهاد سازمان ملل است که برای بهبود و رفاه کودکان سیاست گذاری می کند افزود: چشم انداز شهر دوستدار کودک این است که همه کودکان و نوجوانان بتوانند از زندگی خود لذت ببرند.

 عطایی به ضرورت همدلی و همگرایی بین دستگاهی تاکید کرد: شهر دوستدار کودک بدون همدلی و همگرایی بین دستگاهی و مشارکت مردم محقق نخواهد شد.

وی اضافه کرد: امروزه چالش اصلی و عمده بشریت از جمله آلودگی ها، ناهنجاری های اجتماعی، ضرورت شکل گیری شهر دوستدار کودک را دو چندان کرده است.

 عطایی کودکان را عامل پیوند نسل آینده و گذشته دانست و افزود: مهمترین دوران زندگی هر انسانی دوران کودکی است و شخصیت انسان در کودکی شکل می گیرد.

سرپرست شهرداری رشت با اشاره به اینکه کودکان به واسطه انعطاف پذیری آسیب پذیرتر بوده و نیازمند مراقبت بیشتر هستند مطرح کرد: بیشتر ناهنجاری ها ناشی از عدم توجه خانواده ها به کودکان است.

وی عنوان داشت: شهر دوستدار کودک شهری است که صدای کودکان شنیده شده و به نیاز کودکان توجه شود، کودکان در فرآیند تصمیم گیری و تصمیم سازی مشارکت کرده و خواسته کودکان در اولویت قرار گیرد.

سرپرست شهرداری رشت با اشاره به مسئولیت های مدیریت شهری در برابر کودکان بیان کرد: فضاهای آموزشی،فضاهای بازی،مبلمان شهری،دسترسی به امکانات ورزشی باید به تناسب کودکان احداث شود.

وی آینده را متعلق به کودکان دانست و افزود: امروزه با توجه به توسعه شهری بسیاری از کودکان ساکن شهرها خواهند بود و نقش شهر پررنگ می شود، بنابراین اهمیت شهر دوستدار کودک دوچندان خواهد شد.

 عطایی با اشاره به اینکه باید به همه نیازهای کودکان توجه شود تاکید کرد: همه ابعاد وجودی کودکان مانند رشد اجتماعی، عاطفی و معنوی مدنظر قرار گیرد و محیط زندگی برای کودکان و نوجوانان مناسب سازی شود.

سرپرست شهرداری رشت با اشاره به اینکه رویکرد مدیریت شهری باید تغییر یابد گفت: باید از ظرفیت کودکان استفاده کرده و فضای امنی را برای کودکان و نوجوانان در شهر ایجاد کنیم.

 عطایی خاطرنشان کرد: اراده شهرداری رشت بر این است با مشارکت سایر دستگاه های اجرایی از تمام ظرفیت برای تحقق شهر دوستدار کودک تلاش کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی رشت: ضرورت توجه به مولفه های کودکان در شهر دوستدار کودک

فرهام زاهد رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی رشت در این نشست اظهار کرد: شهر دوستدار کودک شهری است که مولفه های کودک در آن درنظر گرفته شود.

وی با تاکید بر توجه و اهمیت حقوق کودکان گفت: باید به ابعاد معنوی و اجتماعی کودکان توجه کافی کنیم

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت با اشاره به اهمیت دوران کودکی تصریح کرد: شخصیت انسان در دوران کودکی شکل می گیرد

زاهد به همدلی و همگرایی دستگاه های اجرایی برای تحقق شهر دوستدار کودک و استفاده از تجربیات شهرهای بزرگ برای دستیابی به برند شهر دوستدار کودک تاکید کرد.

عاقل منش، عضو شورای شهر رشت: بسیاری از ارزش ها و فرهنگ صحیح باید از دوران کودکی منتقل شود

محمد حسن عاقل منش عضو شورای اسلامی رشت در این نشست تحقق شهر دوستدار کودک را یکی از اهداف مهم شهرداری و شورای اسلامی رشت دانست.

عاقل منش تاکید بر آموزش کودکان اظهار کرد: کودکان نیاز به توجه دارند و بسیاری از ارزش ها و فرهنگ های درست جامعه باید از دوران کودکی در فکر و ذهن اشخاص نقش ببندد.

وی تصریح کرد: در راستای تحقق برند شهر دوستدار کودک، شهر باید در جهت مناسب سازی و بسترسازی برای فعالیت های فرهنگی و اجتماعی، نشاط، امنیت و سلامت برای کودکان اقدام نماید.

عاقل منش خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با همدلی و مشارکت سایر دستگاه های اجرایی نظیر اداره کتابخانه ها،بهزیستی و گام عملیاتی بزرگ برای دستیابی به شهر دوستدار کودک برداریم.

فاطمه شیرزاد، عضو شورای شهر رشت: ضرورت راه اندازی مجتمع تفریحی ویژه کودکان

فاطمه شیرزاد عضو شورای اسلامی رشت در این نشست اظهار کرد: شهرداری و شورای شهر رشت در سال های اخیر اقدامات زیادی را برای ایجاد زیرساخت های مناسب برای تحقق شهر دوستدار کودک اجرایی کرده است.

وی به ظرفیت های مناسب رشت در حوزه های مختلف به ویژه حوزه فرهنگی برای کودکان اشاره کرد و گفت: مراکز مختلفی برای کودکان نظیر مرکز درمانی کودکان گیل و یا بیمارستان هفده شهریور وجود دارد.

عضو شورای اسلامی رشت اذعان داشت: می توان مجتمع تفریحی ویژه کودکان با استفاده از بستر سرمایه گذاری راه اندای کرد.

شیرزاد خاطرنشان کرد: امیدواریم گام عملیاتی بلندتری با مشارکت سایر مسئولان برای تحقق بیشتر حقوق کودکان برداشته شود.

ویسی معاون شهرسازی و معماری شهرداری رشت در این نشست اظهار داشت: دو سال و نیم گذشته دستورالعمل شهر دوستدار کودک به شهرداری ها ابلاغ شد و اکنون بعد از دو سال و نیم فعالیت رشت جزو ۱۲ شهر پایلوت دوستدار کودک انتخاب شد.

وی ابراز امیدواری کرد با مشارکت شهرداری و سایر دستگاه های اجرایی رشت بتواند برند شهر دوستدار کودک را اخذ کند.

 معرفی برند شهر دوستدار کودک به تمام دنیا

پژوهان مدیر پروژه شهرهای دوستدار کودک در کشور در این نشست اظهار کرد: تحقق شهر دوستدار کودک می تواند بسیاری از شاخص های شهر دوستدار سالمند،خانواده، شهر دوستدار بانوان را محقق کند.

وی با قدردانی از انسجام و هماهنگی مجموعه شهرداری،شورای اسلامی رشت و سایر دستگاه های اجرایی در راستای برند شهر دوستدار کودک اظهار کرد: شهر دوستدار کودک تنها یک پروژه و دستاورد کوتاه مدت نیست.

مدیر پروژه شهرهای دوستدار کودک در کشور با اشاره به اینکه شهر دوستدار کودک تنها مربوط به شهرداری و شورای شهر نیست تاکید کرد: تمام فعالان شهری،کنشگران برای رسیدن به این هدف باید مشارکت کنند.

پژوهان به ضرورت تحقق مدیریت یکپارچه شهری تاکید کرد و افزود: با تصویب مدیریت یکپارچه شهری تمام دستگاه ها تحت یک مدیریت واحد و سازمان یافته در شهر فعالیت می کنند.

وی با اشاره به اینکه ۲۴ درصد جمعیت کشور را کودکان تشکیل می دهند مطرح کرد: ۱۹ میلیون جمعیت کشور را کودکان شامل می شوند که جمعیت کودکان ایران از جمعیت چندین کشور اروپایی بالاتر است.

مدیر پروژه شهرهای دوستدار کودک در کشور تصریح کرد: برای تبیین سیاست ویژه در راستای تحقق حقوق کودکان برای نخستین بار در تاریخ بلدیه تصمیم گرفتیم واحد و اداره ای در شهرداری ها مخصوص کودکان ایجاد شود.

دکتر پژوهان شهر دوستدار کودک خاطرنشان کرد: شهر دوستدار کودک می تواند فرصت مناسبی برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری در مقیاس کوچک باشد.

وی بیان داشت: رشت به عنوان شهر دوستدار کودک می تواند مثل نگینی در ایران بدرخشد.

رئیس مجامع امور بین الملل وزارت کشور: تاکید بر مناسب سازی فضای شهری و ایجاد شهری امن برای کودکان

فاطمه جوانی رئیس مجامع امور بین الملل وزارت کشور در این نشست دوران کودکی را مهمترین دوران زندگی هر شخص عنوان کرد.

وی به مناسب سازی فضای شهری و ایجاد شهری امن برای کودکان تاکید کرد و افزود: باید فضاهای مناسب، شاد و خلاق برای کودکان ایجاد کنیم.

رئیس مجمع امور بین الملل وزارت کشور با اشاره به انتخاب رشت به عنوان ۱۲ شهر پایلوت دوستدار کودک در کشور ابراز امیدواری کرد رشت بتواند به عنوان شهر دوستدار کودک در یونیسف بپیوندد.

کیمیا تنهایی معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری گیلان در این نشست انتخاب رشت به عنوان ۱۲ شهر پایلوت دوستدار کودک را به فال نیک گرفت و ابراز امیدواری کرد با مشارکت سایر دستگاه های اجرایی برند شهر دوستدار کودک در رشت محقق شود.

وی سرای محلات رشت را ظرفیت مناسب برای آموزش و توجه به نیازهای کودکان عنوان کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری گیلان با اشاره به اینکه باید توسعه را از کودکان آغاز کنیم خاطرنشان کرد: با همدلی و هماهنگی شهرداری و سایر دستگاه های متولی می توانیم گامی بزرگ برای رسیدن به هدف شهر دوستدار کودک برداشت.

در این نشست همچنین مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان، مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش گیلان و مدیران برخی دستگاه های اجرایی دیگر نیز گزارشی از اقدامات حوزه خویش در راستای تحقق شهردوستدار کودک ارائه دادند.

Share