معاون هماهنگ‌کننده سپاه؛

سپاه در ایرانسل حتی یک سهم هم ندارد|مردم بسیار به سپاه احترام می‌گذارند

معاون هماهنگ‌کننده سپاه گفت: ما با مردم‌مان صادقیم، اگر اشتباه کردیم، می‌گوئیم و به دنبال عوام‌فریبی و شگرد رسانه‌ای نیستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سردار محمدرضا نقدی معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران در برنامه «بدون توقف» که از شبکه سه سیما پخش شد، با اشاره به اینکه همه ارتش‌های دنیا بخش عظیمی از اقتصاد را همراه خود دارند، گفت: اینکه سپاه در اقتصاد ورود کند جزء مسائل استثنایی نیست، در رژیم گذشته تمام واردات موادغذایی عمده دست اداره تدارکات ارتش یعنی اتکا بوده که حالا به همه نیروهای مسلح و مردم عادی خدمات می‌دهد، تمام واردات را انجام می‌داده که از آن رانت بردارد.

وی افزود: در همه کشورها قسمت‌های سودآور رانتی در دست ارتش است، اینجا بخش پرزحمتش یعنی سازندگی بر شانه سپاه و نیروهای مسلح است، این کار مزاحم کیست؟. ثروت‌های کلان همیشه در دست نیروهای مسلح دنیاست. اینکه رسانه‌های دشمن آنقدر روی سپاه تمرکز کردند برای اینکه مزاحم‌شان است از اینکه می‌بینند هر جا که پروژه زمین مانده یکی می‌گوید من ادامه می‌دهم ناراحتند، دوست دارند که وقتی قهر می‌کنند برویم با التماس آنها را برگردانیم، برای همین شروع به جوسازی می‌کنند.

‎نقدی در پاسخ به این سؤال که «چرا سپاه با رسانه‌هایی که دارد در اقناع افکار عمومی در شئون مختلف ضعیف عمل کرده» اظهار کرد: سپاه چه رسانه‌ای دارد؟ دو تا خبرگزاری که خودشان هیئت مستقل دارند، اینطور هم نیست که تحت امر سپاه باشند. ۳۰۰ شبکه ماهواره‌ای علیه انقلاب اسلامی تبلیغات می‌کنند که یکی از محورهای اصلی تبلیغات هم بعد از مقام معظم رهبری، سپاه و بسیج و بعد روحانیت هستند، یعنی نهادهای مؤثر در حفظ انقلاب که روی آن تبلیغات می‌کنند.

وی گفت: شما ۳۰۰ کانال تلویزیونی را چطور با دو تا سایت مقایسه می‌کنید؟ حجم رسانه‌هایی که به سپاه حمله می‌کنند، تبلیغات و جو رسانه‌ای روی ما هم تأثیر گذاشته وگرنه واقعیت اجتماعی این نیست، تبلیغاتی که در خصوص تعارض مردم با سپاه می‌شود اصلا درست نیست، ما در میان مردم و بطن جامعه هستیم، مردم بسیار به ما احترام می‌گذارند.

این سردار سپاه همچنین عنوان کرد: اما واقعا شاید این از اخلاص بچه‌هاست که دوست ندارند فعالیت‌شان طرح و رسانه‌ای شود و مشغول کار خودشان هستند و با اکراه می‌پذیرند که از خودشان صحبت کنند یا آمار و ارقام بدهند، این در حد تکلیف انجام می‌شود، اما این وظیفه رسانه‌هاست که این کار را بکنند فقط هم سپاه نیست سایر اقشار مثل همین کادر پزشکی هم همین‌طور، خودشان که نمی‌توانند رسانه تشکیل دهند از خودشان تبلیغ کنند این تکلیف رسانه است که در زوایای این اتفاق‌ها بگردد.

وی تاکید کرد: اما من این انتقاد را می‌پذیرم که ما در مقابل حجم تبلیغات دشمن در تبیین بسیاری از مسائل به قدر کافی صحبت نکردیم، اگر شرایط عادی باشد موج شبهه‌ها نباشد در حد عادی و متعارف کار انجام می‌شود اما در مقابل شبهه‌افکنی لحظه به لحظه‌ای که برای هر مسئله سوژه و داستان‌سازی می‌کنند قبول دارم که باید نسبت به آن کار بیشتری در عرصه رسانه و بیان مطالب برای مردم بکنیم.

نقدی در پاسخ به این سؤال که «سطح دسترسی خبرنگاران و افکار عمومی به اطلاعات در خصوص مسائلی از جمله هواپیمای اوکراینی خیلی پائین بود و اقناع مناسبی صورت نگرفت و سپاه کارکشته عمل نکرد» یادآور شد: کارکشته‌ای که می‌گویند معنی‌اش این است که قرائن بسیاری وجود داشته که ما می‌توانستیم خودمان را به آن آویزان کنیم و بگوئیم اشتباهی انجام نشده و دشمن جنگ الکترونیک کرده، رسانه‌هایی که روش دشمن را در لاپوشانی‌ها و در کلاهبرداری و عواف‌فریبی‌ها می‌بینند انتظار دارند که ما هم همان‌طور عمل کنیم در حالیکه ما با مردم‌مان صادقیم اشتباه کردیم می‌گوئیم اشتباه کردیم، انتقاد می‌کنند که چرا شما از آن روش‌ها استفاده نکردید؟ فلان قرائن می‌توانست مستمسک قرار بگیرد که این قضیه را منکر شوید، در حالیکه ما با مردم‌مان صادقیم و قرار نیست که از روش‌های دشمن استفاده کنیم، مردم هم قدر این صداقت را می‌دانند و به هین دلیل اعتماد دارند، ما هم دنبال عوام‌فریبی نیستیم که یک شگرد رسانه‌ای پیدا کنیم و مسئله را بپوشانیم، مردم برای ما غریبه نیستند.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه همچنین در پاسخ به این سؤال که «لطفا در خصوص بحث پالایشگاهی که آقای زنگنه مطرح کردند که ما پالایشگاه نساختیم چون کشور دچار کثافت می‌شد، توضیح دهید» گفت: از نظر من اینکه ما نفت‌مان را خام بفروشیم دیگران پالایش کنند و محصول را چند هزار برابر از آنها پس بگیریم یک فکر استعماری است، هرکس هر چه می خواد بگوید، یک موقع هست که از محیط زیست به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می‌کنیم یک موقع است به آن پایبند هستیم، تمام زنجیره را باید در داخل کشور داشته باشیم، پس تمام کشورهایی که پالایشگاه دارند کشورهای‌شان را کثافت کردند، هیچ کشوری نمی‌گوید پالایشگاه به محیط زیست ضربه می‌زند، یکی از مؤلفه‌های راه‌اندازی هر پالایشگاهی تأیید محیط زیست است.

وی افزود: غربی‌ها چون دیدند که علم روز به دست کشورهای آسیایی افتاد برای اینکه جلوی پیشرفت کار را بگیرند محیط زیست را یک ابزار کردند که از این سال به بعد دیگر هیچ‌کس این کار را نکند. رهبر هم از سال‌ها پیش مرتب تذکر دادند که خام‌فروشی نکنید، کشور هم با کمترین حد صادرات نفت خام بالاخره اداره می‌شود و فلج نشده است.

نقدی در پاسخ به این سؤال که «چرا سپاه در بحث خودروسازی وارد نمی‌شود» گفت: ما هر جا وارد شدیم به درخواست دولت بوده، در این خصوص کسی از سپاه نخواسته که در این زمینه ورود کند، ضمن اینکه اصلا نیازی به سپاه نیست، هرچند اخیرا به درخواست برخی از مدیران خود صنعت نه دستگاه رسمی و دولت، در این حوزه کمک‌هایی به آنها می‌شود و الحمدالله پیشرفت خوبی هم داشته‌اند، ولی در حوزه خودرو مسئله کوچک‌تر و ساده‌تر از آن است که بگوئیم سپاه بیاید این موضوع را حل کند. مشکل ما در زمینه خودرو مشکل مدیریتی است، مشکل فنی وجود ندارد.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه ادامه داد: برای اینکه اگر خوروی صد در صد بومی بسازید و طراحی کنید که قابل رقابت باشد، هیچ مشکل فنی در این زمینه وجود ندارد که آن را هم دولت و مجلس باید حل کنند، ماه‌هاست که وزیر صنایع نداریم، اگر گره فنی دارند حل آن مسئله با ما، کما اینکه همین الان هم این کمک می‌شود، اما در زمینه فنی در سطح کمتر از سپاه قابل حل است و الحمدالله ظرفیت‌های خوبی وجود دارد، وقتی یک مدیر صنعتی می‌گوید به من گفتند که در سال جهش تولید تولیدات را پائین بیاورید این را که دیگر ما نمی‌توانیم حل کنیم.

نقدی همچنین در خصوص بحث مالکیت عمومی سپاه بر برخی از شرکت‌های خصوصی عظیم مثل ایرنسل اظهار کرد: سپاه در ایرانسل حتی یک سهم هم ندارد، بخش اعظم شرکت‌ها و کارخانجاتی که نام نیروهای مسلح در آنها بود، ضمیمه بانک‌هایی بود که در سپاه، ارتش و نیروی انتظامی و وزارت دفاع  راه‌اندازی شد، اینها همه بانک داشتند به ضمیمه این بانک‌ها سپرده‌هایی که مردم در بانک‌ها گذاشته بودند صرف خرید و اداره شرکت‌هایی در تمام نیروهای مسلح شد که حالا سپاه پیشرو و توانمندتر بود، این موضوع ویژه سپاه نبود، بخش اعظم شرکت‌ها و سهام آنها برای بانک‌ها بود که سود آنها هم به مردم تعلق می‌گرفت، که این بانک‌ها با تمام متعلقات پس گرفته شد، حالا ته‌مانده آن هم ممکن است مؤسساتی که تعدادشان کم است باشد، اما ظرفیت آنها در اقتصاد یک هزارم هم نیست که بتواند نقش‌آفرینی مهمی داشته باشند.

وی در پایان درباره شفاف‌سازی مؤسسات زیر نظر سپاه نیز بیان کرد: نهادهایی که سپاه داشته شفاف است، آنها هیئت‌امنا دارند که در ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع است، طراز آنها در دیوان محاسبات رسیدگی می‌شود، اگر می‌خواهید ببینید پول‌ها کجا رفته؟ باید در زندگی فرماندهان سپاه برود، بیائید ماشین‌های‌شان را ببینید که چه سوار می‌شوند، خانه‌های‌شان را ببینید.

Share