یادگاری نیا، متخصص عفونی:

ایمنی بعد از یک بار ابتلا به کرونا، تصور غلطی است|مرگ و میر به علت کرونا بالاست

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی گفت: همکارانی داشتیم که تاکنون سه بار به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و این تصور غلط است که بگوییم فرد یک بار مبتلا می‌شود و بعد ایمن است، زیرا این ایمنی در مورد ویروس کرونا صادق نیست و رفتار این ویروس بسیار عجیب است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از ایرنا، داوود یادگاری نیا چهارشنبه شب در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشور افزود: یکی از مسائل مهم در مورد کووید ۱۹، تغییرات در ژن ویروس کروناست. ویروس کرونا از نظر میزان انتشار به مراتب بیشتر شده است. این موضوع در سیستم‌های بهداشتی و درمانی نیز مشاهده می‌شود و اگر کوچک‌ترین خطایی انجام شود، کادر بهداشت و درمان نیز مبتلا می‌شوند.

این متخصص عفونی ادامه داد: تجمع‌هایی که در منازل اتفاق می‌افتد یکی از مشکلات مهم است و همزمان ۱۰ تا ۱۵ نفر از اعضای خانواده همزمان مبتلا می‌شوند.

یادگاری نیا گفت: ویروس کرونا شاید بیش از ۲۰۰ بار جهش یافته و در بسیاری از کشورهای دنیا نیز این موضوع وجود دارد. کل کشورها در این زمینه سردرگم شده‌اند؛ زیرا هنوز خصوصیات این ویروس را به طور کامل نمی‌شناسیم. به تازگی ابتلای خانوادگی را بیشتر مشاهده می‌کنیم و این نشان می‌دهد که خانواده‌ها خسته شده‌اند. وقتی فرد بدون علامت در محیط بسته در جمع خانواده حاضر می‌شود که کسی هم ماسک نمی‌زند، میزان آلودگی فوق العاده بالا خواهد رفت.

وضعیت داروهای مورد مصرف برای کرونا

یادگاری نیا بیان کرد: در حال حاضر داروی رمدسیویر تولید داخل است، اما نیازی نیست که برای همه بیماران تجویز شود. این دارو برای بیماران با شرایط خاص تجویز می‌شود. هنوز دلایل قوی پشت این دارو مبنی بر کاهش مرگ و میر وجود ندارد، اما طول بستری را کم می‌کند.

وی ادامه داد: داروی فاویپیراویر نیز در کشور در حال تولید است و به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. داروی کلروکین نیز به تازگی ثابت شده که اثربخشی خوبی دارد و دوباره از آن استفاده می‌کنیم. به نظر می‌رسد طول دوره و بستری شدن بیمارانی که کروکین برای آنها زودتر شده، کاهش پیدا کرده است.

مرگ و میر به علت کرونا بالاست

این متخصص عفونی گفت: در حال حاضر مرگ و میر به علت کرونا بالاست، زیرا میزان ابتلا در جامعه بالاتر رفته است. همچنین علت دیگر این است که برخی بیماران دیر مراجعه می‌کنند و می‌گویند سرما خورده‌اند. در حال حاضر هر شخصی که علائم سرما خوردگی دارد، کووید ۱۹ است، مگر این‌که خلاف آن ثابت شود.

وی افزود: اگر علائم هشدار دهنده در بیماران دیابتی یا مبتلا به سرطان دیده شود، باید به مراکز درمانی مراجعه کنند. این‌که فرد با کوچک‌ترین فعالیت دچار تنگی نفس یا درد قفسه سینه یا گیجی شود، اهمیت دارد. عدم تعادل و سرگیجه از جمله علائمی است که فرد به واسطه آن باید به مرکز درمانی مراجعه کند.

یادگاری نیا ادامه داد: سیر بیماری در هفته دوم بیشتر است؛ زیرا در هفته اول ویروس در جریان خون می‌چرخد و در هفته دوم، بدن به ویروس واکنش نشان می‌دهد که خطرناک‌تر است.

ویتامین‌ها تاثیری در پیشگیری ندارند

این متخصص عفونی گفت: هنوز ثابت نشده که ویتامین‌ها تاثیری در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا دارند. کمبود ویتامین در بیماران باید جبران شود، اما به عنوان پیشگیری توصیه به استفاده نمی‌شود. حتی داروی کلروکین نیز به عنوان پیشگیری قابل استفاده نیست.

الگوی جهانی مقابله با کرونا

یادگاری نیا اظهار کرد: پروتکل‌های درمانی در تمام دنیا یکی است و بستگی به میزان جدی گرفتن آن دارد. این ویروس همه جهان را غافل‌گیر کرده است.

Share