نشست مجازی روایتگری دفاع مقدس از زبان یک رزمنده در گیلان برگزار شد

ایران در قطعنامه ۵۹۸ به اندکی از خواسته های خود رسید|سه هدف مهم رژیم بعث هرگز محقق نشد

به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، نشست مجازی روایتگری دفاع مقدس با حضور محمدرضا مقدادی، رزمنده و جانباز جنگ هشت ساله و با تجلیل از خانواده معظم شهید تراب پورقلی با استقبال علاقمندان و دوستداران ادبیات دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست مجازی روایتگری دفاع مقدس از زبان یک رزمنده با حضور پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ محمدرضا مقدادی، رزمنده و جانباز جنگ هشت ساله؛ خانواده معظم شهید تراب پورقلی؛ زهرا بدن آرا، معاون امور کتابخانه ها و همکاری ها؛ مجتبی رمضانی، معاون اداری و مالی؛ جلال فردی مقدم، فرمانده پایگاه بسیج حسین املاکی(بسیج کتابداران کتابخانه های عمومی استان گیلان) و جمعی از مسئولان این اداره کل در سالن اجتماعات اداره کل کتابخانه های عمومی استان برگزار و از طریق فضای مجازی پخش شد.

عزل بنی صدر و فتح خرمشهر نقطه عطف در دوران دفاع مقدس بود

در این ویژه برنامه مجازی که با حضور بیش از ۶۰ نفر از دوستداران ادبیات دفاع مقدس برگزار شد، محمدرضا مقدادی، از  رزمندگان و جانبازان دفاع مقدس ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و امام شهدا و مرور خاطرات خود از دوران جنگ تحمیلی، با قدردانی از مجموعه کتابخانه های عمومی در برگزاری نشست مرور خاطرات جنگ به صورت مجازی، این اقدام را هوشمندانه توصیف کرد.

این جانباز دفاع مقدس با اشاره به فرارسیدن چهلمین سالگرد دفاع مقدس، گفت: چهل سال پیش استکبار جهانی که تحمل ظهور انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل را نداشت، به این نتیجه رسید که یک عنصر شرور و یاقی را برای از بین بردن این انقلاب به کار بگیرد تا این انقلاب نوپا را که تنها ۱۸ ماه از پیروزی آن سپری شده بود، نابود کند.

محمدرضا مقدادی اضافه کرد: در آن سال ها صدام حسین رهبر رژیم بعث عراق در گفتگو با رسانه های جمعی از تصمیم برای فتح تهران و برگزاری نشست خبری در پایتخت ایران سخن به میان آورده بود به واسطه این وعده، هجوم همه جانبه عراق از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی به مرزهای ایران اسلامی آغاز شد.

این جانباز دفاع مقدس عزل بنی صدر و حادثه فتح خرمشهر را نقطه عطفی در دوران دفاع مقدس دانست که شرایط جنگ را به نفع ما تغییر داد و پس از این دو حادثه استکبار جهانی تنها به فکر حفظ صدام حسین و رژیم بعث عراق بودند.

در دوران دفاع مقدس سازمان ملل عملا در کنار استکبار جهانی ایستاده بود

رزمنده دوران جنگ هشت ساله همچنین استفاده عراق از سلاح های شیمیایی برای از بین بردن روحیه رزمندگان اسلام را نشان دهنده ترس و حشت آن ها از نیروهای بسیجی، سپاهی و ارتشی ما عنوان کرد و گفت: در این سال ها سازمان ملل نیز با پیروی از افکار اسلام ستیزانه استکبار عملا در کنار آن ها ایستاده بود و با عدم محکومیت این اقدام رژیم بعثی، هر جا رزمندگان ما موفقیتی به دست می آوردند، سازمان ملل قطعنامه ای برای محدود کردن و یا اتمام جنگ صادر می کرد.

ایران اسلامی در قطعنامه ۵۹۸ تنها به اندکی از خواسته های خود رسید

محمدرضا مقدادی به عملیات بزرگ کربلای ۵ و نفوذ رزمندگان شجاع ایران به عمق مرزهای عراق اشاره کرد و گفت: در این عملیات گسترده که با هدف نفوذ به خاک عراق و از بین بردن ادوات و تجهیزات نظامی پرشمار عراق صورت پذیرفت، رژیم بعث خطر سقوط را دربرابر خود دید و با التماس به سردمداران خود از شورای امنیت خواست تا قطعنامه پایان جنگ را اعلام کند. بالاخره با فشار جامعه جهانی، قطعنامه  ۵۹۸ به امضای طرفین رسید و این جنگ نابرابر پس از ۸ سال و با درج حداقل های خواست نظام مقدس جمهوری اسلامی در این قطعنامه به پایان رسید.

سه هدف مهم رژیم بعث در حمله به مرزهای ایران هرگز محقق نشد

این جانباز جنگ تحمیلی، به سه هدف رژیم بعث عراق از حمله به مرزهای ایران اشاره کرد و گفت: جداسازی خوزستان از نقشه ایران، نابودی انقلاب اسلامی و حاکمیت مطلق بر اروند رود از اهداف مهم صدام حسین در حمله به ایران بود که پس از ۸ سال تلاش نه تنها به این اهداف خود دست نیافت، حتی قادر نشد یک مترمربع از خاک مقدس ایران عزیز را ضمیمه خاک خود کند.

وی گرامیداشت یاد و خاطره رشادت ها و دلاورمردی های مردان و زنان این آب و خاک در دوران جنگ تحمیلی را وظیفه ای بر دوش همه ما عنوان کرد و گفت: ۲۹ مرداد روزی بزرگ در تقویم رسمی ایران است که در این روز استکبار جهانی در مقابل ملت بزرگ ایران به زانو درآمد.

نقش حساس هنرمندان، رسانه ها و نویسندگان در خلق آثار فاخر در حوزه ادبیات دفاع مقدس

رزمنده جنگ هشت ساله در ادامه صحبت های خود پرداختن به موضوع دفاع مقدس با خلق آثار فاخر، نقدهای منصفانه، کتاب های خوب از خاطرات رزمندگان، خلق آثار هنری و نیز برگزاری نمایشگاه های مختلف با این موضوع را موجب زنده نگه داشتن یاد و خاطره رشادت های فرزندان این آب و خاک در دوران سخت جنگ هشت ساله عنوان کرد.

محمدرضا مقدادی با اشاره به نقش مهم رسانه به عنوان ابزار قدرتمند تنویر افکار عمومی، این ابزار مهم را عاملی برای روشنگری ابعاد مختلف جنگ عنوان کرد و گفت: رسانه های جمعی می توانند با اقدامات خلاقانه خود در راستای رفع شبهات مختلف در مورد جنگ به نحو بهتری عمل کنند.

این جانباز جنگ تحمیلی به مشکلات امروز جامعه در حوزه اقتصادی نیز اشاره کرد و گفت: بخش عمده این مشکلات به واسطه تحریم های ظالمانه استکبار جهانی و کینه ورزی های همیشگی آن ها برای ملت ما ایجاد شده اما یقینا این مشکلات با ایستادگی ملت و در سایه رهبری رهبر فرزانه انقلاب به زودی مرتفع خوهد شد.

تجلیل از خانواده معظم شهید تراب پورقلی از نخستین شهدای سپاه گیلان در دفاع مقدس از دیگر بخش های این نشست مجازی با حضور علاقمندان و دوستداران ادبیات جنگ و دفاع مقدس بود.

Share