هادی حق شناس مطرح کرد؛

اولویت دولتمردان باید افزایش قدرت خرید مردم باشد اما نه به هر قیمتی

به جای تصمیماتی که هم چون مُسَکِن برای مدتی، معاش خانوارها را تأمین می کند باید به فکر اقدامات منسجم تر و منطقی تر باشیم. اولویت دولتمردان باید در چنین شرایطی افزایش قدرت خرید مردم باشد اما نه به هر قیمتی.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، هادی حق شناس در یادداشتی نوشت:

در وضعیت کنونی یکی از بی سابقه ترین شرایط اقتصادی را تجربه می کنیم؛ شرایطی که هیچ گاه تا این حد مردم از نظر مالی تحت فشار نبودند.

آمارهای بسیاری تلخی از میزان تورم ماهیانه را شاهد هستیم که در مدت مشابه سال گذشته تا این حد بالا نبود. اقتصاد ایران در حال سپری کردن روزهای خاصی است که نمی توان پیش بینی کرد چه زمانی از این وضعیت خارج خواهد شد.

ناپایدار بودن اوضاع اقتصادی، نبود سیاست های منسجم و سوء مدیریت موجب شده تا در حال حاضر، وضعیت غیر قابل تصوری ایجاد شود.

در چنین شرایطی بیش از هر امر دیگری رفاه عمومی آسیب می بیند و به دنبال این اتفاق شاهد خواهیم بود که مردم مشکلات معیشتی بسیاری را تجربه خواهند کرد.

اگر این رویه تلخ برای مدتی تداوم یابد باید فکری به حال اقتصاد مردم کرد. نمی توان با این درآمدهای پایین و در عین حال مخارج بالا زندگی را اداره کرد.

ساده ترین زندگی ها نیز امروزه از مخارج بالایی برخوردار است و نیازمند افزایش درآمدهاست، اما این امکان از نظر مالی برای بخش خصوصی و دولتی وجود ندارد که هر ماه همراه با افزایش میزان تورم، بر رقم دستمزد و حقوق دریافتی کارکنان بیافزایند.

اگر هم از نظر مالی قادر به تأمین این هزینه بودند به صلاح نبود که چنین افزایشی صورت گیرد؛ چرا که بالا رفتن درآمدها نیز خود جزء یکی از عوامل اصلی افزایش تورم است.

به این ترتیب به طور مداوم باید در پی کنترل نرخ تورم و افزایش درآمدها باشیم.

به جای تصمیماتی که هم چون مُسَکِن برای مدتی، معاش خانوارها را تأمین می کند باید به فکر اقدامات منسجم تر و منطقی تر باشیم. اولویت دولتمردان باید در چنین شرایطی افزایش قدرت خرید مردم باشد اما نه به هر قیمتی.

افزایش مقطعی حقوق و دستمزدها تصمیم مناسبی نیست. شاید برای کوتاه مدت بتواند تا حدی قدرت خرید خانوارها را افزایش دهد، اما نمی تواند یک سیاست قطعی و مناسب برای بلند مدت باشد.

هر گونه افزایش نقدینگی مردم به معنای بالا رفتن میزان تورم است. نمونه آن را در هنگام پرداخت یارانه نقدی شاهد بودیم. به محض این که یارانه های نقدی پرداخت شد شاهد بالا رفتن قیمت همه محصولات بودیم و گرانی همه بخش ها را فرا گرفت. به این ترتیب می توان گفت باید به فکر کنترل و مهار قیمت ها باشیم تا قدرت خرید مردم احیا شود.

Share