مردی از خاندان الصباح

امیر کویت درگذشت

دیوان پادشاهی کویت رسماً درگذشت صباح الاحمد الصباح امیر این کشور را تایید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، تلویزیون کویت خبر درگذشت امیر این کشور را لحظاتی پیش اعلام کرد.

دیوان امیری کویت نیز رسما درگذشت «صباح الاحمد الصباح» را تایید کرد. تلویزیون کویت با اعلام این خبر برنامه های عادی خود را متوقف و اقدام به پخش قرآن کریم کرد.

امیر کویت ۲۳ جولای برای ادامه تکمیل روند درمان خود و بنا به توصیه تیم پزشکان به آمریکا رفت.

امیر کویت همچنین چندی پیش در یکی از بیمارستان‌های کشور خود عمل جراحی موفقیت‌آمیزی داشت.

وی چهاردهمین امیر کویت است که در سن ۹۱ سالگی درگذشت. «نواف الاحمد الجابر الصباح» ولیعهد کویت است که بعد از درگذشت کویت رسما امیر این کشور خواهد شد. پیش از این و در پی وخامت حال امیر این کشور بخشی از اختیارات وی به ولیعهد واگذار شده بود.

بیشتر بخوانیدانتقال اختیارات امیر کویت به ولیعهد به طور موقت
تاریخچه خاندان الصباح در کویت

خاندان صباح در کویت از سال ۱۷۶۰ حکومت خود را بر این کشور آغاز کردند.

در اوایل قرن هجدهم سه خاندان مهم به نام‌های «آل صباح» و «آل خلیفه» و «آل جلاهم» بنا به دلایل اقتصادی وسیاسی در کویت اقامت کرده و در سال‌های ۱۷۱۶ تا ۱۷۵۶ برای حکومت بر کویت به صورت اشتراکی توافق کردند. اداره امور کویت به این صورت میان سه خاندان تقسیم شد که بر این اساس خانواده صباح مسئول امور سیاسی بود٬ آل خلیفه تجارت زمینی و آل جلاهم تجارت دریایی را عهده‌دار شدند. اما این حکومت اشتراکی نتوانست خیلی دوام بیاورد در سال ۱۷۵۶ از هم پاشید و خاندان صباح که مهم ترین بخش روند کویت یعنی سیاست را بر عهده داشت٬ به تنهایی حکومت خود را در این منطقه آغاز کرد.

اولین امیر کویت از خاندان الصباح به نام « صباح بم جابر» بود. از آن زمان تاکنون که «صباح احمد جابر صباح» که در ۲۹ ژانویه ۲۰۰۶ در کویت به قدرت رسید٬ ۱۴ امیر بر این کشور حکمرانی کرده‌اند.

Share