گزارش دیار میرزا از جلسه بررسی وضعیت آب و فاضلاب آستارا

اختصاص ۴۱ میلیارد تومان برای پروژه‌های آبفا | برخی روستاهای آستارا در تابستان آب ندارند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان با اشاره به اعتبار سال ۹۹ آب و فاضلاب آستارا گفت: برای شهرستان آستارا در سال جاری حدود ۴۱ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جلسه بررسی وضعیت آب و فاضلاب شهرستان مرزی بندر آستارا با حضور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان و مدیرعامل آب و فاضلاب گیلان نماینده آستارا در مجلس و مسئولان شهرستانی برگزار شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان در این جلسه با اشاره به شرایط خاص آستارا در منابع آب گفت: نمی‌شود برای تامین آب این شهرستان تنها به منابع سطحی تکیه کرد.

سید محسن حسینی با اشاره به تامین آب برخی از مناطق شهری و روستایی شهرستان آستارا از طریق تصفیه‌خانه بهارستان بیان کرد: این تصفیه‌خانه ۲۴۰ لیتر بر ثانیه آب شرب شهرستان آستارا از طریق رودخانه بهارستان تامین می کند که با اقدامات زیرساختی در تابستان امسال این ظرفیت حفظ شد.

حسینی با اشاره به مشکل توزیع رینگ شهری آب آستارا گفت: طرح های حوزه آبرسانی در شهرک عباس آباد و شهرک غرب مهدی آستارا در برخی مناطق دچار مشکل بودند که این مشکلات هم اکنون به حداقل ممکن رسیده است.

مدیرعامل آبفای گیلان با اشاره به وضعیت سد لاستیکی ملاهادی آستارا تصریح کرد: این سد لاستیکی ۲۴ روستا از ۴۴ روستای شهرستان آستارا در حوزه آبرسانی تحت پوشش خود قرار می دهد.

حسینی ادامه داد: از ۱۲ کیلومتر شبکه‌گذاری فاضلاب شهری این شهرستان هشت کیلومتر آن در شهرک مهدی اجرا شده و تنها ۴ کیلومتر از آن در این منطقه باقی مانده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان با اشاره به اعتبار سال ۹۹ آب و فاضلاب آستارا گفت: برای شهرستان آستارا در سال جاری حدود ۴۱ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده و طبق آخرین برآورد ما برای تکمیل پروژه‌های آب و فاضلاب آستارا ۵۴۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز خواهد بود.

سد لاستیکی ملاهادی مشکل آب آستارا را تا حد زیادی حل خواهد کرد

مدیرعامل شرکت آب منطقه گیلان در این جلسه با اشاره به احداث ۷ سد لاستیکی در استان گیلان گفت: بهره‌برداری از این سدها بخش عظیمی از تامین آب کشاورزی استان را برعهده خواهد گرفت.

وحید خرمی با اشاره به سیاست خاص استان گیلان در حوزه آب بیان کرد: گیلان با اجرای یک سیاست خاص، برخی سدها را در اختیار شهرستان‌ها جهت استفاده در ایام کم آبی قرار می‌دهد و شهرستان‌های گیلان در هنگام قطعی آب و یا شرایط بحرانی از این منابع آبی بهره‌مند خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به مشکل بی‌آبی بسیاری از خانه های آستارا در فصل تابستان گفت: سد لاستیکی ملاهادی مشکل آب آستارا را تا حد زیادی حل خواهد کرد.

وی ادامه داد: سد ملاهادی جهت تامین آب و فاضلاب روستایی منطقه استفاده خواهد شد و این سد کم آبی ۲۰۰ هکتار از اراضی منطقه را در حوزه کشاورزی تامین خواهد کرد.

خرمی با اشاره به احداث ۷ سد لاستیکی در استان گیلان گفت: این سدها سهم بسیار مهمی را در خصوص تامین آب استان گیلان علی الخصوص آب کشاورزی ایفا خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با تاکید بر لزوم احداث سد بر روی رودخانه چلوند آستارا گفت: متاسفانه نتوانستیم از ظرفیت بارش متوسط ۱۰۲۰ میلی متری باران در این خصوص بهره مند شویم.

خرمی با تاکید بر ضرورت لایروبی رودخانه ها برای جلوگیری از سیلاب های فصلی بیان کرد: در سال گذشته رودخانه ویرمونی آستارا کاملاً لایروبی شد و همچنین شهرداری بندر آستارا با لایروبی رودخانه مرداب در داخل این شهر نقش مهمی را برای عدم وقوع سیلاب ایفا کرد و مراحل قانونی برای لایروبی و دیواره سازی حاشیه رودخانه مرزی آستاراچای انجام شده است.

 

برخی روستاهای آستارا در تابستان ۶ روز آب ندارند

به گزارش دیارمیرزا، نماینده مردم آستارا در این جلسه با اشاره به اینکه این شهرستان یکی از پرباران ترین شهرهای کشور است، بیان کرد: متأسفانه هر سال بحران کم آبی در آستارا از افتتاح سال آغاز و تا پایان مهرماه همواره ادامه دارد.

غلامرضا مرحبا با اشاره به بحران بی آبی در بسیاری از روستاها و برخی نقاط شهری گفت: متاسفانه آب های زیرزمینی آستارا بی کیفیت بوده و مردم این شهر آب شرب مورد نیاز خود را در برخی روزهای سال با دبه از چشمه های اطراف شهر تامین می کنند.

وی با اشاره به مقطعی بودن اقدامات انجام شده در حوزه آب و فاضلاب این شهرستان تصریح کرد: متاسفانه روستاهای پرجمعیت آستارا مثل ویرمونی، عباس آباد، عنبران، چلوند، سیبلی و دیگر روستاها به صورت حاد با مشکل بی آبی روبه رو هستند، به طوری که برخی روستاها در ایام تابستان ۶ روز آب ندارند.

نماینده آستارا در مجلس با انتقاد از روابط عمومی دستگاههای حوزه آب بیان کرد: متاسفانه اقدامات مهم و تاثیرگذار این حوزه برای مردم به طور کامل اطلاع رسانی نشده و فرهنگ بهره برداری از آب شرب نیز باید در جامعه نهادینه شود.

عباس صابر فرماندار آستارا در این جلسه با اشاره به روش سنتی دفع فاضلاب این شهرستان گفت: متاسفانه با افزایش آپارتمان سازی در آستارا جمع‌آوری سنتی فاضلاب شهری به یک معضل جدی در این شهرستان تبدیل شده است.

نماینده عالی دولت در آستارا با اشاره به استفاده از دستگاه‌های پمپ آب توسط برخی آپارتمان ها گفت: این عمل برای کاهش حجم فاضلاب های ساختمانهای افراد است و متاسفانه مشکلات بهداشتی گوناگونی را در این زمینه ایجاد کرده است.

Share