نماینده استان گیلان در شورای عالی استان ها:

اجرای طرح حدنگاری می‌تواند تعدی به اراضی ملی را کاهش دهد

نیک نهاد با اشاره به اجرای طرح حدنگار گفت: با اجرای طرح حدنگار زمین های سند دار با اراضی ملی جدا می‌شوند و تعدی به اراضی ملی کاهش می‌یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، فرهاد نیک نهاد نماینده استان گیلان در شورای عالی استان ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به اجرای طرح حدنگار یا کاداستر گفت: یکی از مشکلات مردم مشخص نبود حدود اراضی ملی است که خوشبختانه اکنون توسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در دست اجراست.

نماینده استان گیلان در شورای عالی استان ها افزود: دستورالعملی که برای اجرای طرح حدنگار پیش‌بینی شده به این شکل است که سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ضمن عقد قرارداد با مشاورین بر اساس شرایط موجود و نقطه به نقطه نقشه برداری شود و سپس در کمیته رفع تداخلات که متشکل از اداره منابع طبیعی، امور اراضی شهرستان‌ها و اداره ثبت اسناد و املاک استان‌ها مطرح می‌شود و زمین‌های سنددار و نسق‌دار را جدا می‌کنند و باقی مانده را به عنوان اراضی ملی ثبت می‌کنند.

دبیر هیئت رئیسه شورای عالی استان ها تصریح کرد: بعد از اجرای طرح حدنگار نقشه‌های سال ۱۳۴۶ و تشخیص ۱۳۶۵ و ۱۳۷۴ به روز رسانی شده و دارای نقشه UTM می‌شوند و بعد از آن هیچ فردی نمی‌تواند به زمین‌های ملی تجاوز کند.

وی بیان کرد: مشکلی که اکنون وجود دارد استناد کارشناسان به نقشه‌های سال ۱۳۴۶ است. نمی‌شود که به نقشه های ۵۰ سال پیش برای حفاظت از اراضی ملی استناد کرد. در این صورت حقوق مردمی‌که دارای سند یا نسق زراعی و باغی هستند ضایع می‌شود.

نیک نهاد با اشاره به سخنان رئیس قوه قضائیه مبنی بر از بین بردن ریشه های فساد توضیح داد: نباید شرایط طوری پیش برود که منشا فساد باشد و بار دیگر هزاران نفر را به دلیل ناهمخوانی قانون به دادگستری ها بفرستیم و علاوه بر ایجاد یک مشکل اجتماعی هزاران میلیارد تومان هزینه به بیت المال تحمیل کنیم.

نماینده استان گیلان در شورای عالی استان ها از وزیر کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها و مراتع درخواست کرد برای پیشگیری از مراجعات بعدی مردم راهی که شروع شده را به صورت کامل و کارشناسی شده انجام شوند تا مشکلات بعدی پیش نیاید.

Share