یادداشت/ حسین امیدخواه

آب مایه حیات، برق مایه زندگی مدرن

اهمیت برق در زندگی روزمره مردم حتی کوچکترین غفلت را از مسئولین صنعت برق بر نمی‌تابد، چرا که آنی غفلت موجب صدمات جبران ناپذیری خواهد شد که جبران کردن آن شاید سال‌ها و سال‌ها به طول بینجامد.

حسین امیدخواه؛

همگان می‌دانیم که برق نعمت بزرگی است که بسیاری از مردمان امروزی از این نعمت بزرگ بهره مندند. علی‌رغم اینکه هستند کسانی که حتی امروز هم از این نعمت بزرگ برخوردار نیستند. زیبنده و شایسته نیست که حتی این معدود افراد هم از نعمت برق بی نصیب باشند.

امروز بزرگترین و حتی کوچک ترین و جزئی ترین فعالیت ها هم وابسته به برق است و بدون برق، شاید شاهد توقف تمامی فعالیت‌ها و امور باشیم. با قطع برق و قطع شدن فعالیت‌های بیمارستان‌ها، ادارات، شرکت‌ها، اینترنت، موبایل و حتی جزئی ترین امور مثل باز نشدن درب‌های برقی پارکینگ خودروها، جامعه به چنان کمایی فروخواهد رفت که برگشت از آن اگر نگوییم ناممکن و محال، بلکه بس دشوار و پیچیده خواهد بود.

امروز حتی با قطع برق در شهرها، شاهد قطع آب هم خواهیم بود چرا که آب نیز وابسته به وجود برق است و آب، مایه حیات هم بدون برق برای ساکنین شهرها فراهم نخواهد شد. بی‌گمان آب، مایه حیات است و همگان بر این امر بدیهی اذعان و اعتراف دارند. اگر نگوییم برق مایه حیات، بطور حتم باید بگوییم که برق مایه زندگی مدرن است و بدون آن فعالیت بسیاری از مراکز درمانی، صنعتی، فنی، اداری، کشاورزی، تجاری و… متوقف خواهد شد و شاهد فلج شدن زندگی و وقوع فاجعه ای بزرگ، چه بسا فاجعه‌ای حتی به بزرگی زلزله، سیل، طوفان و… و یا بزرگتر از آن خواهیم بود.

پس اهمیت برق ضروری می‌سازد تا دست اندرکاران این صنعت حیاتی لحظه‌ای دست از تلاش و کوشش برندارند. چرا که کوچکترین نقصانی در تولید برق، زندگی را به کام مردم تلخ کرده و زندگی عادی مردم را مختل می کند.

اهمیت برق در زندگی روزمره مردم حتی کوچکترین غفلت را از مسئولین صنعت برق بر نمی‌تابد، چرا که آنی غفلت موجب صدمات جبران ناپذیری خواهد شد که جبران کردن آن شاید سال‌ها و سال‌ها به طول بینجامد.

نکته مهمی که نباید از آن غافل بشویم این است که اگر خدای ناکرده قطعی برق موجب فوت شهروندی شود آن وقت است که دیگر جبران آن ناممکن بوده و در واقع دیگر برای هر گونه تلاشی دیر شده است. این را هم بدانیم که اگر قطع برق موجب ضرر و زیان به فعالیت‌های اقتصادی مردم شود چه بسا کمتر از فوت آدمی نبوده و بطور غیر مستقیم جان آن‌ها را ستانده‌ایم و باعث نابودی آن ها شده ایم.

آری هر مسئول در صنعت برق، به مانند پزشک متخصص نامرئی می باشد که جان و حیات بشریان در دستان اوست و اگر گزاف نگوییم و راه به بیراهه نرفته باشیم و دچار توهم خودبزرگ پنداری نشده باشیم باید بگوییم که سرنوشت بشر امروزی به سرنوشت صنعت برق گره خورده است.

اما غافل نشویم که اگر چه حیات، سرنوشت و چرخش چرخ‌های زندگی مردم وابسته به برق است، چرخش چرخ‌های صنعت برق به احدات نیروگاه‌ها، تاسیسات و تجهیزات وابسته است و بدون منابع مادی، امکان چرخش چرخ های این صنعت وجود نخواهد داشت و بدانیم که هزینه کردن در این صنعت زیربنایی که به یقین پیش نیاز دیگر فعالیت های بشر امروزی است، نه تنها هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری بزرگی است که با تزریق خون به شریان تمامی فعالیت های بشری شکوفایی و توسعه پایدار را برای جامعه رقم خواهد زد.

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share