معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

امکان محدود کردن ورودی ها و خروجی ها نیست | استفاده از ماسک در گیلان پایین است

معاون علوم پزشکی گیلان، از گروه های پرخطر در مقابل کرونا خواست حتما واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند و گفت: این واکسن از ابتلا به آنفلوآنزا پیشگیری می کند و علائم کرونا را کاهش نمی دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آبتین حیدرزاده در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه در حال حاضر بین ۳۵۰ تا ۳۶۰ بیمار بستری کرونایی در گیلان داریم، اظهار کرد: معمولا به تعداد افراد بستری شده، ترخیصی هم داریم.

وی با اشاره به وضعیت قرمز ۹ شهرستان از ۱۶ شهرستان گیلان، افزود: مابقی شهرستان ها در وضعیت زرد هستند که نشان دهنده تداوم شیوع بیماری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه متاسفانه طی ۱۰ هفته اخیر تعداد بستری های روزانه از تعداد ترخیصی ها بیشتر شده است، تصریح کرد: در خردادماه حدود ۱۵۰ بیمار بستری در سطح بیمارستان های استان داشتیم، اما در حال حاضر روند ترخیص کند شده که نشان دهنده بدحال شدن بیماران است.

حیدرزاده، عدم رعایت اصول بهداشتی را دلیل افزایش بیماران دانست و گفت: مدت زمان بستری ها از ۱۲ تا ۱۴ روز به ۱۸ تا ۲۱ روز رسیده است.

وی کرونا را بیماری یک هفته و یک ماه و یک سال ندانست و خاطرنشان کرد: براساس گزارش های سازمان بهداشت جهانی تا ۱۰ سال آینده درگیر کرونا هستیم و باید شیوه زندگی خودمان را تغییر دهیم. در واقع مردم می توانند به امور روزانه خود برسند، اما باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند تا بیمار نشوند.

معاون علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه امکان محدود کردن ورودی ها و خروجی های استان وجود ندارد، عنوان کرد: در ایام تعطیلات اخیر سواحل و تفرجگاه های استان را تعطیل کردیم و نظارت های بهداشتی را افزایش دادیم.

وی متذکر شد: دو هفته بعد از هجوم مسافران در ایام تعطیلات تعداد بیماران سرپایی، چهار هفته تعداد بیماران بستری و شش هفته تعداد مرگ و میر افزایش می یابد و خوشبختانه تاکنون موج شدید ابتلا به کرونا که معمولا بعد از تعطیلات اتفاق می افتد، در استان ایجاد نشده است.

حیدرزاده، با بیان اینکه روزانه یک تا دو نفر مرگ و میر در استان داریم، گفت: نیمی از جمعیت استان در شهرستان رشت هستند و تعداد بیماران بیشتری داریم.

معاون علوم پزشکی گیلان، با اشاره به بازگشایی مدارس، تاکید کرد: مدارس پروتکل های بهداشتی را به خوبی رعایت کردند، اما میزان رعایت والدین و دانش آموزان جدی نیست لذا والدین کرونا را جدی بگیرند، اما نهراسند و در صورت مشاهده علائم در کودکان از مدرسه رفتن آنان خودداری کنند و با شماره ۴۰۳۰ تماس بگیرند.

وی فصل پاییز را همزمان با گسترش انواع بیماری ها دانست و اضافه کرد: گروه های پرخطر در مقابل کرونا از جمله بیماران دیابتی و قلبی و عروقی و فشار خون بالا و… حتما واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند، اما این واکسن از ابتلا به آنفلوآنزا پیشگیری می کند و علائم کرونا را کاهش نمی دهد.

حیدرزاده، با بیان اینکه استان گیلان ۲۵ شهید کادر بهداشت و درمان دارد، اظهار کرد: مردم سه اصل مهم شست وشوی مداوم دست ها با آب و صابون، استفاده از ماسک و پرهیز از ترددهای غیر ضروری را به ویژه در فصل پاییز رعایت کنند.

وی میزان استفاده از ماسک در گیلان را بسیار پایین دانست و عنوان کرد: استفاده از ماسک از همه بیماری های تنفسی پیشگیری می کند لذا مردم ماسک زدن را جدی بگیرند.

معاون علوم پزشکی گیلان، بر استفاده مداوم از میوه و سبزی تازه برای تقویت سیستم ایمنی تاکید کرد و یادآور شد: با سرد شدن هوا در و پنجره ها بسته می شود، اما به واسطه شیوع کرونا باید عادت بستن در و پنجره را کنار بگذاریم تا هوای داخل خانه تعویض شود.

Share