پروژه تراموای رشت در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور بررسی شد

گیلان در انتظار تصویب یک طرح مهم؛ تراموا می تواند قفل بسته ترافیک شهری را باز کند

شهردار رشت گفت: امروز تمام استان گیلان در انتظار تصویب اولین طرح تراموای شهرهای کشور است و ما امیدواریم که شهر رشت به عنوان شهر اولین ها به اولین شهری هم که دارای تراموا می شود، دست پیدا کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با حضور ناصر حاج محمدی شهردار رشت، احمد رمضانپور رئیس شورای اسلامی شهر رشت، رضا رسولی عضو شورای شهر و اوسط مقدم معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان، پرونده اجرای پروژه تراموای رشت در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور بررسی شد.

در این نشست شهردار رشت و رئیس شورای اسلامی شهر و معاون عمرانی استانداری گیلان توضیحات جامع و کامل برای پیشینه اجرای طرح تراموا در رشت و لزوم اجرای آن ارائه کردند.

دکتر ناصر حاج محمدی که از ابتدای حضورش به عنوان شهردار رشت پروژه تراموا را با جدیت دنبال کرده، با اشاره ای به پیشینه طرح تراموای شهر رشت، خاطر نشان کرد: همه عزیزان مطلع هستند که بیش از ۱۰ سال است که از ارائه طرح اولیه تراموا در شهر رشت می گذرد اما اتفاق مهمی در این زمینه رخ نداده تا اینکه ما امروز برای طرح این مسئله و ضرورت اجرای آن در شهر رشت در خدمت شما هستیم.

شهردار رشت گفت: امروز تمام استان گیلان در انتظار تصویب اولین طرح تراموای شهرهای کشور است و ما امیدواریم که شهر رشت به عنوان شهر اولین ها به اولین شهری هم که دارای تراموا می شود، دست پیدا کند.

حاج محمدی به ضررهای تاخیر در اجرای این پروژه در شهر اشاره کرد و گفت: تاخیری که در زمینه اجرای این طرح پیش آمد، خسارتی سنگین برجای گذاشت که اگر در زمان خودش این طرح اجرا می شود امروز این همه هزینه در بر نداشت.

شهردار رشت سپس افزود: اجرای تراموای رشت هم روی اقتصاد شهری و هم روی جذب گردشگر تاثیر می گذارد و هم  رفت و آمد درون شهری را تسهیل می کند. مثلاً در این زمینه شهرک مهر بدینوسیله به راحتی به راه آهن و فرودگاه دسترسی می یابد.

وی خاطر نشان کرد: شهر رشت را نباید تنها یک شهر دانست بلکه رشت به عنوان یک شهر ملی است و شهری است که متعلق به کل کشور است و شما می بینید در یک تعطیلات از همه جای کشور به رشت می آیند و همین مسئله باعث ترافیک سنگین شهر شده و رفت و آمد را مختل می کند.

شهردار رشت سپس افزود: در چنین حالتی به ویژه اواخر هر هفته که ترافیک در رشت بسیار سنگین است اجرای تراموا می تواند قفل بسته ترافیک شهری را باز کند.

دکتر حاج محمدی در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم پس از تصویب پروژه تراموای رشت ما بتوانیم به زودی کلنگ اجرای این پروژه را که برای مرکز استان گیلان بسیار واجب است به زمین بزنیم.

همچنین در این نشست احمد رمضانپور با اشاره به اینکه در مجلس دهم و یازدهم تلاش های وافری برای اجرای پروژه تراموای رشت انجام شده است تاکید کرد: شهر رشت از نظر تراکم جمعیتی بسیار بالا است و با هر تعطیلات مسافران بسیاری از پایتخت به رشت سرازیر می شوند طبق آمار در سال تردد ۳۵ میلیون خودرو را در مسیر رشت داریم که اگر یک سوم آن را هم مسافران در نظر بگیریم این نشان می دهد که برای حمل و نقل شهری در رشت باید یک برنامه ریزی اصولی صورت بگیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت سپس گفت: تراکم جمعیتی رشت نشان می دهد که باید بحث تراموا را در این شهر جدی گرفت چون به جرأت می توان گفت که پس از تهران استان گیلان و به ویژه شهر رشت از فشردگی جمعیت بسیار زیاد برخوردار است.

وی در پایان تاکید کرد: به عنوان فردی که هم فرماندار بوده، هم شهردار و هم نماینده دو دوره ی مجلس شورای اسلامی و به عنوان یک کارشناس کوچک مسائل شهری باید عرض کنم که اجرای تراموا برای شهر رشت بسیار ضرورت دارد و مورد نیاز اصلی شهر رشت است.

 علی اوسط مقدم با اشاره به اینکه ارائه طرح تراموای رشت به سال ۱۳۹۰ بر می گردد گفت: علی رغم اینکه در سال ۱۳۹۰ طرح از طریق وزارت کشور به سازمان برنامه و بودجه ارسال می شود و حتی منابع مالی برای آن در نظر گرفته می شود اما بعداً طرح کنار گذاشته می شود و اقدامات مربوط به بی آر تی دنبال می شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان سپس گفت: مطالعات جامع حمل نقل ریلی رشت در سال ۹۶ مصوب می شود و پیش از آن مطالعات لازم هم انجام شده است.

وی افزود: از آنجایی که اقلیم استان گیلان را باید در قالب یک مجموعه شهری در نظر گرفت، شهرهای گیلان و به ویژه شهر رشت تراکم جمعیتی بسیاری بالایی دارند.

 اوسط مقدم در ادامه با تاکید بر اینکه شهر رشت هم اکنون با مجموعه اطراف آن جمعیتی افزون بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، گفت: امیدواریم اعضای محترم شورای عالی ترافیک کشور توجه و عنایتی ویژه به این مسئله داشته باشند.

Share