آلبرت بغزیان کارشناس مسائل اقتصادی؛

کف خیابانی که دولت نمی بیند | دولت مدیریت برخی از حوزه‌های اقتصادی را رها کرده است

یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است بسیاری از مسائل کنونی کشور به هیچ عنوان ارتباط مستقیمی با تحریم ندارند. برای نمونه اختلاف قیمت کارخانه و بازار در خودرو هیچ‌گونه ارتباطی با تحریم نداشته و ندارد. لذا بر این باور هستم که بخش عمده مشکلات کشور را باید در عدم مسئولیت‌پذیری و بی‌اعتنایی دولت به مسائل کلان اقتصاد کشور مورد ارزیابی قرار داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آلبرت بغزیان، کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه تهران، در ارزیابی خود از وضعیت اقتصادی کشور در شاخص‌های کلان اقتصادی به «انتخاب» گفت: «بر این باور هستم که تورم و لحظه‌ای شدن قیمت‌ها به درد و رنجی بزرگ برای مردم ایران تبدیل شده است. برای نمونه بالا رفتن قیمت کرده در بازار جنجالی بزرگ را در سطح کلان جامعه به همراه داشت. در مجموع، از بورس به عنوان بزرگ‌ترین بازار سرمایه گرفته تا یک کالای کم اهمیت همچون کره، متاسفانه اوضاع مساعد نیست. واقعا ناظران اقتصادی نمی‌دانند به شهروندان چه توضیحی بدهند و روند تغییرات اقتصادی کشور را چگونه تحلیل کنند.»

وی افزود: «در سطوح مختلف همانند خودرو، بورس، افزایش قیمت کالاها و… باید دولت وارد عرصه شود و به مردم توضیح بدهد که چرا وضعیت اقتصادی کشور به چنین آسیب‌های دچار شده است. نکته قابل توجه این است که متاسفانه وزارتخانه های مختلف دولت همانند اقتصاد، صنعت یا رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، هیچ گونه اظهار نگرانی نمی‌کنند. این مساله اکنون موجب بی‌اعتمادی‌ای گسترده در سطح جامعه شده است که البته به آسانی نیز قابل بازگشت نخواهد بود. برای مثال، ضروری است که دولت اقداماتی جدی را انجام دهد و به همه‌گان نشان دهد که چرا برای نمونه بازار بورس کشور دچار چنین وضعیتی از افت سهام شده است.»

این کارشناس مسائل اقتصادی، در بخشی دیگر از گفته‌های خود پیرامون دلایل نابه‌سامانی اقتصادی کشور تصرح کرد: «شیوع ویروس کرونا را شاید در ماههای اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ بتوان در زمینه افت اقتصادی کشور تاثیرگذار ارزیابی کرد اما در ماههای بعد از آن این بیماری در سطحی گسترده کنترل و مدیریت شد. در سطحی دیگر باید توجه داشته باشیم که تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران سنگین‌تر نشده و هر چه زمان سپری می‌شود، راههایی برای مقابله با آ‌ن‌ها در دسترس قرار می‌گیرد.»

بغزیان در ادامه تاکید کرد: «بسیاری از مسائل کنونی کشور به هیچ عنوان ارتباط مستقیمی با تحریم ندارند. برای نمونه اختلاف قیمت کارخانه و بازار در خودرو هیچ‌گونه ارتباطی با تحریم نداشته و ندارد. لذا بر این باور هستم که بخش عمده مشکلات کشور را باید در عدم مسئولیت‌پذیری و بی‌اعتنایی دولت به مسائل کلان اقتصاد کشور مورد ارزیابی قرار داد.»

این استاد دانشگاه تهران در بخشی دیگر از گفته‌های خود اظهار داشت: «به طور حتم کاسبان تحریم‌ها نقش مهمی در وضعیت بغرنج اقتصادی کشور دارند. باید توجه داشت که پیوستن به FATF نیز منطقی بر مبنای صفر و صد ندارد اما قرار گرفتن ایران در لیست سیاه گروه اقدام مالی بین الملل، به طور حتم محدودیت‌هایی را برای مبادله کشورهای نزدیک به ایران به ویژه چین و روسیه ایجاد خواهد کرد. متاسفانه عدم تصویب لوایح مورد درخواست این نهاد تاثیری عمیق بر اجرای قرارداد استراتژیک ۲۵ ساله تهران و پکن دارد.»

وی افزود: «سیاست‌های غلط ورازت اقتصاد که ریزشی غیرطبیعی را در بازار بورس ایران به همراه داشت، تاثیری عمیق را بر کاهش اعتماد شهروندان بر جای گذاشته است. بی اعتماد فراگیر شده در جامعه به گونه‌ای است که دولت‌های آتی نیز باید با ان دست و پنجه نرم کنند. تحت هر شرایطی دولت باید مسئولیت پذیر باشد و پاسخ‌گوی مسائل اقتصادی کشور باشد. متاسفانه در زمینه ارائه آمارها نیز با آن‌چه در کف خیایان‌ها و جامعه می‌گذرد، شاهد نوعی تضاد و ناهمخوانی هستیم. مگر می‌شود بدون هیچ گونه سندی از کاهش نرخ بیکاری سخن به میان آورد؛ این‌گونه مواضع به طور حتم اعتماد مردم را بیش از پیش کمتر می‌کند.»

آلربت بغزیان در بخش پایانی گفته‌های خود تاکید کرد: «متاسفانه دولت مدیریت برخی از حوزه‌های اقتصادی کشور را رها کرده است. این گونه احساس می‌شود که دیگر دولت از اصلاح امور کامل ناامید شده است. حال با این اوصاف، انتخابات آمریکا و نتایج آن نیز تاثیرات چندانی بر بهبود اوضاع در اقتصاد کشور بر جای نمی‌گذارد. باید توجه داشته باشیم که رویکرد دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان نسبت به ایران، چندان تفاوت محسوسی نداشته و ندارد.»

Share