کارشناسان خیالی ایران‌هراسی در رسانه‌های عربی را بیشتر بشناسید

رسانه‌های عربی مملو از کارشناسانی است که شبانه‌روز به ارائه مقاله، تحلیل و نظریه در مورد مسائل مختلف خاورمیانه از جمله ایران و فلسطین می‌پردازند و می‌کوشند ایران‌هراسی را در ساختار فکری جهان عرب نهادینه کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از اعتمادآنلاین، رسانه‌های عربی مملو از کارشناسانی است که شبانه‌روز به ارائه مقاله، تحلیل و نظریه در مورد مسائل مختلف خاورمیانه از جمله ایران و فلسطین می‌پردازند و می‌کوشند ایران‌هراسی را در ساختار فکری جهان عرب نهادینه کنند.

«دیلی‌پست» در مقاله‌ای که چندی پیش منتشر شد از ۱۹ شخصیت بسیار فعال در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های عربی نام برد که بیشترین حملات را علیه جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و قطر انجام می‌دهند، اما در واقع وجود خارجی ندارند.

پایگاه قطری «عربی ۲۱» در گزارش مفصلی که با استناد به گزارش دیلی‌پست تهیه کرده، آورده است: یکی از این افراد که تحلیل‌های مستمری در مورد شرایط خاورمیانه و به ویژه نفوذ ایران در عراق از یک سو و ثبات و استقرار در دوبی ارائه می‌کند «رافائل بادانی» نام دارد که طی تحقیقات دیلی پست مشخص شده شخصیتی خیالی است.

بادانی که مقالاتی در رسانه‌های محافظه‌کار آمریکایی همچون «واشینگتن اگزمینر» و «ریل کلیر مارکت» منتشر کرده و ستونی هم در «ماکس نیوز» دارد در عالم واقع وجود خارجی نداشته و تصویر منتشرشده از او نیز متعلق به بنیان‌گذار یک شرکت در سن‌دیگو بوده، از سویی پرونده او در لینکدین هم که نشان می‌دهد از دانشگاه جرج واشینگتن فارغ‌التحصیل شده نیز تقلبی است.

بادانی عضوی از یک شبکه شخصیت‌های خیالی متشکل از ۱۹ نفر است که سال گذشته میلادی دست به انتشار ۹۰ مقاله و ۴۶ یادداشت مختلف علیه، ایران، قطر و ترکیه زده‌اند.

اخبار فیک

بعد از انتشار این تحقیق در دیلی پست بود که واشینگتن اگزمینر مقالات مربوط به بادانی را از سایت خود برداشت و در توضیح این کار نوشت، مقالات بعد از بررسی منبع و مولف حذف شده‌اند.

عربی ۲۱ همچنین خبر داد حساب توییتر بادانی و ۱۵ نفر دیگر را که دیلی پست نام‌شان را در چارچوب فعالیت‌های فیک در این شبکه اجتماعی منتشر کرده بود مسدود کرده است.

مارک اوین جونز دانشیار دانشگاه حمد بن خلیفه قطر هم در این باره به این پایگاه گفته است: امروز ما نه تنها شاهد مشارکت‌های فیک و اعضای جعلی و خیالی در توییتر هستیم بلکه برای اولین با روزنامه‌نگاران خیالی هم مواجه شده‌ایم.

او تاکید می‌کند، این اشخاص خیالی مقالات بی‌شماری علیه قطر و ایران در رسانه‌های آمریکای شمالی و البته اسرائیل منتشر می‌کنند که از مهم‌ترین بسترهای انتشارات مقالات آنها می‌توان جروزالیم پست و شبکه العربیه و در آسیا نیز «ساوت چاینا مورنینگ پست» را نام برد.

بر اساس اطلاعات افشاشده از سوی دیلی پست، این نام‌های خیالی بیش از هر چیز در پایگاه اطلاع‌رسانی «عین عربیه» و «فارس الان» دیده می‌شوند در حالی که تاریخ تاسیس حساب‌های کاربری آنها در توییتر هم به مارس و آوریل ۲۰۲۰ بازمی‌گردد.

این افراد مشاور، سیاستمدار و روزنامه‌نگار مستقل معرفی شده‌اند و محل اقامت‌شان اروپا اعلام شده در حالی که به منظور بزرگ‌نمایی جایگاه‌شان مدارک علمی و شغلی جعلی هم برای آنها دست‌وپا شده است.

قدیمی‌ترین مقاله این شبکه ۱۹نفره به جولای ۲۰۱۹ بازمی‌گردد که «لین نجوین» یکی از تحلیلگران خیالی متخصص در امنیت ملی جنوب آسیا (آن‌گونه که خود را معرفی کرده بود) در مورد اقتصاد هنگ‌کنگ در سایه شیوع ویروس کرونا منتشر کرد، اما به سرعت جهت تحلیل‌های این فرد به سوی خاورمیانه تغییر پیدا کرد تا اینکه فوریه گذشته پایگاه‌های عین عربیه و فارس الان به میزبان اصلی مقالات او و دیگر اعضای شبکه تبدیل شد.

از نکات جالب در مورد پایگاه‌های مزبور این است که هر ۲ در رتبه‌بندی گوگل یک جایگاه را دارند و با یک آی‌پی مشخص و از برنامه‌نویسی یکسانی استفاده می‌کنند.

به نوشته دیلی پست، فارس الان یک آدرس تقلبی در لندن دارد و شماره تلفن درج‌شده در بخش تماس آن هم پاسخگوی تماس‌ها نیست، در حالی که دبیرانی که اسامی‌شان در این پایگاه ذکر شده به نام‌های «شریف اونیل» و «تیمور هال» هیچ پیشینه دیگری در شبکه اینترنت یا اثر منتشرشده در رسانه‌های دیگر ندارند.

اکثر نوشته‌های این شبکه از نویسندگان خیالی حول محور درخواست برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران، استفاده از فشارهای جهانی برای تضعیف متحدان ایران در لبنان و عراق، انتقاد از قطر، حمله به الجزایر و حمله به حضور ترکیه در لیبی محصور می‌شود. علاوه بر این، دیگر مهمان‌های این پایگاه اینترنتی هم کسانی هستند که به حمایت از امارات متحده معروف‌اند.

به نوشته دیلی پست، یکی از این تحلیلگران خیالی «ام

انی شاهان» نام دارد که خود را روزنامه‌نگار ایرانی شاغل در دیلی پست معرفی می‌کند، اما هیچ شخصی با این نام تاکنون در آنجا فعالیت نداشته است.دروغ بزرگ‌تر زمانی آشکار می‌شود که برای تایید صحت مدارک آکادمیک اشخاص از دانشگاه‌های اعلام‌شده توسط آنها استعلام می‌شود؛ پاسخ مشترک این دانشگاه‌ها به استعلام‌های صورت‌گرفته صرفاً یک جمله است: «چنین فردی با چنین مشخصاتی در میان دانشجویان این دانشگاه وجود ندارد.»

Share