یادداشت/ سید تقی موسویان؛

نیاز به یک تصمیم انقلابی؛ سرمایه های عظیمی در شهرکهای صنعتی در حال خاک خوردن است

تعدادی از کارخانه ها نتوانستند در چرخه تولید باقی بمانند، امروز شاهد خاک خوردن و مستهلک شدن سرمایه ای عظیم در شهرکهای صنعتی هستیم!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سید تقی موسویان طی یادداشتی که نسخه های از آن در اختیار دیارمیرزا قرار گرفته، نوشته است:

بعد رحلت حضرت امام خمینی (ره) در مدت کوتاهی دو انتخابات همزمان در کشور انجام شد، رای به متمم قانون اساسی که در زمان حضرت امام (ره) اعضای او مشخص گردیده بود، و انتخابات ریاست جمهوری ای که مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بعنوان رئیس جمهور کشور انتخاب گردید برابر با معیارهای قانون اساسی جدید.
با توجه به افزیش جمعیت کشور در قانون جدید پیش بینی گردید وزارتخانه ها کوچک شوند، اشتغال از طریق بخش خصوصی ایجاد گردد؛ اولین کار دولت آقای هاشمی احداث شهرکهای صنعتی جدید در همه شهرهای کشور بود و این کار در دولت آقای خاتمی ادامه پیدا کرد و سرمایه گذاران شروع به ساخت و ساز در شهرکها نمودند. از طرفی دستور کوچک سازی وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادها را صادر نمودند، در صورت نیاز به نیروی خدماتی دستگاهای دولتی باید از طریق شرکتهای خدماتی نیروهای خودشان را جذب می کردند؛ اگر چه در دولت آقای احمدی نژاد بعضی از وزارتخانه ها نیروهای شرکتی را به قراردادی تبدیل و باعث رضایتمندی آنها شدند. با توجه به تاکید دولت سرمایه گذاران به سازمانها مراجعه و مجوز کارگاهای تولیدی را دریافت و به بانکها معرفی می‌شدند و در دولت آقای احمدی نژاد سرعت بیشتری به خودش گرفت تا جایی که شهرکهای صعنتی مکانهای جدیدی را مشخص نمودند و اکثر واحدهای تولید راه اندازی و پروانه بهربرداری دریافت نمودند و مردم از این کار بسیار خرسند که بچه هایشان مشغول بکار شده اند! دولتهای آقایان هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد با افتخار اعلام کردند که براساس برنامه های پنج ساله در امر اشتغال زایی پیشرفت داشته اند، بعداز مدتی به هر دلیلی تعدادی از کارخانه ها نتوانستند در چرخه تولید باقی بمانند، امروز شاهد خاک خوردن و مستهلک شدن سرمایه ای عظیم در شهرکهای صنعتی هستیم!!! مدیران واحدهای تولیدی برای راه اندازی واحد ها سهم آورده داشتند و هر چه در طول سالهای زندگی برای خودشان دست و پا کرده بودند به شهرک صنعتی آوردند از همه مهمتر آبرو و اعتبار خود را !!! حتما قبل از دریافت وام، کارشناسان دستگاها و بانکها، سهم آورده و پیشرفت فیزیکی آن را بازدید و تائید کرده اند، سپس با امضاء کارشناسان محترم برای دریافت وام معرفی شده اند !!!

برای آنکه وام دریافتی در همان واحد هزینه شود و خدای ناکرده در خارج از شهرک صنعتی اقدام به خرید املاک و … نکنند باید از واحدهای تولیدی ضامن سند ملکی ارائه میدادند که مدیران واحد تولیدی متوسل شدند به خانواده و دوستان و..از آنجائیکه سرمایه گذار دارای اعتبار بین مردم بود و توجه به قانون و فرمایشات مدیران اجرایی کشور نموده سند ملکی مردم را به رهن بانکها گذاشتند تا وقتی واحد تولیدی احداث و راه اندازی سپس سند آزاد شود و عده ای از جوانان مردم مشغول بکار شوند و…و بانک باید سند مردم را آزاد میکرد و واحد تولیدی را به رهن میبرد، اما سند مردم آزاد نشد!!! چرا؟ تولید کننده بخاطر افزایش تورم ناچار به قرض و یا با معرفی دستگهای صادر کننده مجوز به بانکهای دیگر معرفی شده و مجدداً خارج از بانک اولی وام گرفته چون با عشق به دنبال این واحد تولیدی رفته هر چه داشته هزینه کرده و با هر چنگ و دندان واحد تولیدی را راه اندازی کرده، پروانه بهره برداری گرفته محصول خودش را به بازار برده تعدادی جوان در آن واحد تولیدی مشغول بکار شده اند…چرا واحد تولیدی یکباره تعطیل شد و باعث بیکاری عده ای ؟ چرا دیگر از اشتغال خبری نیست؟! واحد تولیدی در اختیار بانکها و سند مردم که بعنوان ضامن در رهن بانکها بود بصورت مزایده گذاشته شده !!! چند سوال ؟

۱- آیا موقع مجوز دادن بررسی نشده بود که این واحد تولیدی نمی تواند بازدهی داشته باشد؟
۲-آیا موقع گرفتن تسیهلات اورده سرمایه گذار انجام نشده بود؟ چگونه کارشناس تائید کرده!؟ یا تورم مانع پیشرفت واحد تولید شده؟
۳- چگونه پولی که بانکها در اختیار واحد تولید کننده گذاشته ظرف چند سال آن مبلغ ده ها برابر شده ولی این واحد تولیدی که راه اندازی شده برای بانک ارزش ندارد ،سند مردم که بعنوان ضامن قرار گرفته و در موقع راه اندازی باید آزاد می شد که نشد آنهم به تملک در آمده! اگر کار مدیران اجرایی کارشناسی نبوده تقصیر ضامن چیست که به شما مدیران اعتماد کرده؟؟
۴-اگر همین واحد تولیدی به مبلغ یک میلیارد تومان وام دریافت کرده بعد از ده سال شده چند برابر و بانکها واحد تولیدی و سندهای املاک ضامنین را به تملک خود در آورده و در ادامه می فرمایند هنوز پاسخگوی سود نمیشود !!! آیا اگر همین واحد تولیدی را دوباره از اول بخواهید راه اندازی بفرماید با چه مبلغ انجام پذیر است؟!
۵-سند ضامن برای این بود که واحد تولیدی راه اندازی شود چرا پس از راه اندازی سند به انها برگردانده نمی شود؟
۶-یک کارمند با هزار گرفتاری برای خودش خانه ای تهیه کرده و از او خواهش کرد ضامن یک واحد تولیدی شود، واحد تولیدی احداث و راه اندازی شده و به مدیران کشور اعتماد کردند آیا حق ضامن این است!؟ با وجود واحد تولید در حال مستهلک شدن است !خانه ضامن توسط بانک تملک و به مزایده گذاشته شود !
۷- ضامن سند ملک خودش را برای یک واحد تولید گذاشته واحد تولید راه اندازی شده و محصول آنرا به بازار عرضه نموده بنظر مدیران مربوطه این آقا یا خانم ضامن برای یک کلاهبردار ضمانت کرده؟یا برای یک واحد تولیدی احداث شده !؟
اول هرسال مقام معظم رهبری برای مدیران راهکاری مشخص می نمایند و امسال را سال “جهش تولید” اعلام نموده اند. حال سوالی که وجود دارد اینست که مشکل از کجاست؟! مقام معظم رهبری کاملا اشراف به امور تولیدی دارند و هرسال مطلبی بیان می فرمایند راهکاری برای مدیران اجرایی مشخص می‎کنند، و مدیران ورشکسته یا نیمه جان واحدهای تولیدی یک نفسی می کشند و به این امید چشم به راه هستند تا یک مدیری به کمک شان بیاید یا مردم منتظرند گشایشی شود برای فرزندان جوانشان که در سنین جوانی دارند به پیری میرسند!!!
بعد از گذشت چند سال راکد ماندن و بلاتکلیفی در سال ۹۸مجلس یک قانون نیمه جانی تصویب نمود.
( قانون تسهیل تسویه بدهی بدهکاران بانکی) موسوم به قانون حذف جرائم و سود مرکب بانکی، در تاریخ ۹۸/۹/۲۰ در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد. مطابق مصوبه مجمع، بدهکاران بانکی تا پایان سال، یعنی سه ماه فرصت داشتند تا به شعب بانکها مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند. آیا دستورالعمل بانک مرکزی در این زمینه صادر شده است؟ اگر صادر شده چرا تولید کنندگان دورِ خودشان چرخ میزنند !!
حال چه کسی پاسخگوی تعلل آشکار در اجرای قانون (مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام) و از دست رفتن بیش از چند ماه تولیدکنندگان و ذی نفعان این قانون است؟
آیا بناست تولیدکنندگانی که زیر بار سود مرکب، له شده اند، از کورسوی امیدی که مجلس دهم و مجمع تشخیص مصلحت نظام برایشان فراهم کرده ، منتفع نشوند؟
به بهانه عدم وصول بخشنامه و دستورالعمل، خودداری می کنند.
آیا امکان دارد، قوه محترم قضائیه و مجلس محترم شورای اسلامی به دولت کمک بفرماید، ان شاءالله دولت بانکها مجاب به همکاری شوند! حتما دولت و مجلس شورای اسلامی برای اشتغال برنامه ای دارند ؟ بهتر است فکری بحال این همه سرمایه در شهرکهای صنعتی در حال مستهلک است انجام شود ، به اندازه کافی وقت صرف شد بیکاری از بیماری کرونا بدتر است نیاز به یک تصمیم انقلابی داریم. یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر وهمه شهدای دولت گرامی باد.
یا حسین (ع)
محرم سال ۱۳۹۹/۶/۵
سید تقی موسویان

Share