ورود سازمان بازرسی و اقدام به دریافت غرامت ویلموتس از مسببین به گوش فیفا رسانده شد

نامه تهدیدآمیز فیفا علیه ایران در دفاع از افتضاح میلیاردی تاج و رفقا

داستان دارودسته تاج با فوتبال ایران به جاهای باریک کشیده می‌شود و گویا تا دروازه فوتبال کشور با اقدامات مستقیم و غیرمستقیم این گروه بسته و تخته نشود، این بحران تمام نخواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تابناک ورزشی، در تازه ترین اتفاق تاسفبار ، فدراسیون جهانی فوتبال به ماجرای رسیدگی به غرامت نجومی قرارداد ویلموتس در نهادهای قضایی ایران ورود کرده است و با ارسال نامه‌ای تهدید آمیز با امضای دبیرکل فیفا این کار را موجب برخورد با نهادهای حاکمیتی ایران عنوان کرده است.

در این دخالت صریح به وضوح ردپای تحریک برخی جریانات داخلی که در حال حذف از صحنه قدرت در فوتبال ایران هستند، دیده و این غائله کم کم به جاهای باریک کشیده می‌شود.

در حالی که فدراسیون فوتبال ایران به لطف مدیریت بسیار ضعیف تاج و رفقایش حتی پول لازم برای ارسال اعتراض به رای صادره از سوی فیفا را ندارد، هزینه تجدیدنظرخواهی باید از بودجه دولت و بیت المال پرداخت شود و طبیعی است که نهادهای رسیدگی کننده قانونی در این زمینه ورود کنند اما همین موضوع با ارسال گزارش باندی که از اعمال قانون ضربه می‌خورند به گوش فیفا رسیده است و حالا شاهد دومین نامه شدیداللحن علیه مقامات کشور طی چندماه اخیر از سوی فیفا هستیم که منشا و مآخذ داخلی دارد.

بهانه بار دیگر دخالت مقامات قضایی و دولتی در امور مربوط به فدراسیون فوتبال است که حالا فدراسیون فوتبال ایران را در آستانه تعلیق قرار داده است. تعلیقی که با چند صد میلیارد تومان بدهی هیچ فرقی به حال زار این رشته پرطرفدار ورزشی نخواهد کرد. این در حالی است که نهادهای قضایی سوییس و حتی پلیس اف‌بی‌آی آمریکا در پرونده فساد فیفا دخالت کرده و حتی مقام‌های مستقر این نهاد را با دستبند مستقیما راهی بازداشت و زندان کردند ولی هیچ یک از قوانین فوتبال زیر سوال نرفت.

همچنین فیفا که خود یکی از مقصران تاخیر پرداخت حقوق ویلموتس با لحاظ کردن تحریم‌های آمریکاست، که فسخ قرارداد را در پی داشته است، نمی‌تواند دخالت سیاست در مناسبات خود را نفی کند.

در این میان فیفا چه موضعی در مقابل قرض دو میلیون یورویی تاج از یک شرکت دولتی دارد؟ آیا فیفا می تواند پراخت قراردادد ویلموتس از جیب مردم را برای کشور الزامی کند؟

به نظر می‌رسد جریان رسیدگی و ورود نهادهای حاکمیتی به پرونده تاج و همکاران سابقش به نحوی چینش و به فیفا گزارش شده که این تشکیلات را بار دیگر مثل چند ماه قبل به اشتباه در برداشت و اعلام موضع دچار کرده است.

در این میان با شروع رسیدگی فوری قضایی، برخی احتمالات مبنی بر مصادره اموال مدیرانی که قرارداد غیراصولی و به شدت مشکوک ویلموتس را امضا کردند، می‌تواند مهمترین دلیل تحریک فیفا برای ورود به این مساله مهم باشد. در واقع این نامه چیزی جز دفاع فیفا از متخلفین که فراتر از توان فدراسیون و کشور در زمان تحریم با یک مربی درجه سه خارجی قرارداد بستند، نیست.

حالا تاج و گروه رفقایش یک سمت ایستاده اند و نهادهای نظارتی نظام نیز برای احقاق حق و جلوگیری از ورود خسارت به اموال عمومی در سمت مقابل!

مهدی تاج که روزگاری انتشار گزارش های انتقادی از وضع حرفه‌ای سازی باشگاه‌ها و برخی کاستی‌ها برای کسب سهمیه آسیایی در رسانه‌ها را معادل حرکت برخلاف منافع کشور قلمداد می‌کرد و برخی نهادهای نظارتی را برای برخورد با منتقدان فرا می‌خواند حالا اشتباه فاحش خود را گردن نمی‌گیرد و با تناقض گویی‌های پیاپی، فوتبال ایران را به لبه پرتگاه تعلیق سوق داده است.

کذب بودن ادعاهای تاج یکی یکی با ارایه اسناد و مدارک افشا می‌شود اما مدیری که پیش از این با عدم اصلاح اساسنامه فدراسیون، مانع برگزاری انتخابات در نوعد مقرر شده بود، حالا بار دیگر از راهی دیگر موجب یک جنجال تازه شده است.

هنوز چند ماه نمی گذرد که فدراسیون فوتبال به دلیل ایراداتی که به اساسنامه وارد شده بود، خطر تعلیق را احساس می‌کرد و حالا در شرایطی که هنوز این مشکل به صورت کامل حل نشده، به دلیلی مشابه دوباره سایه تعلیق را روی سر خود احساس می‌کند

در نامه ارسالی فیفا با امضای فاطما سامورا خطاب به مهدی محمدنبی آمده است؛

دبیرکل محترم
از طریق منابع مختلف قابل اعتماد از جمله رسانه‌هایی که سخنان مقام‌های مسئول را نقل کرده‌اند، متوجه شدیم که چند تن از اعضای ارشد فدراسیون فوتبال ایران از سوی سازمان بازرسی کل کشور متهم به «اهمال در انجام وظیفه» شده‌اند. دلیل این مساله هم حکم اخیر کمیته تعیین وضعیت فیفا درباره یک مورد مربوط به عدم انجام وظایف در یک قرارداد بوده، جایی که فدراسیون فوتبال ایران محکوم به پرداخت حدود ۶ میلیون یورو به مارک ویلموتس، مربی سابق تیم ملی فوتبال ایران شده است. همچنین متوجه شدیم که تحقیقات بیشتر و اقدام‌های قانونی احتمالی علیه این افراد از سوی دادستان کل تهران در دست بررسی است.

پیش از هر چیز باید ذکر کنیم که فیفا و ای‌اف‌سی کاملا مخالف استفاده از تهدیدهای قانونی و تلاش برای مرعوب کردن فرد یا گروهی از افراد، آن هم با استفاده از قدرت مقام‌های قانونی بی‌ارتباط به آن‌ها، و در نتیجه زیر سوال رفتن قدرت‌شان هستند.

با توجه به این مساله، برای آن‌که تمام زوایای قضیه روشن شود، از شما درخواست می‌کنیم تا روز دوم سپتامبر (پس فردا) ۲۰۲۰ برای ای‌اف‌سی و فیفا مدارک لازم و مرتبط با وضعیت فدراسیون فوتبال و اتهام‌های طرح شده را ارسال کنید.

از این فرصت استفاده کرده و به شما یادآوری می‌کنیم براساس بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۱۹ فیفا، اعضای فیفا باید مسایل و مشکلات‌شان را به شکل مستقل حل کنند و نباید تحت تاثیر فرد سومی باشند. هرگونه تخلف از این بند می‌تواند به اعمال جریمه از سوی فیفا منجر شود، از جمله تعلیق فدراسیون عضو. علاوه بر این و در ارتباط با مسایل پیش گفته شده، می‌خواهیم تاکید کنیم که هرگونه نقض بند یک ماده ۱۴ حتی در صورتی که تاثیر فرد سوم ناشی از تقصیر فدراسیون عضو نباشد، باز هم می‌تواند منجر به اعمال جریمه شود نگاه کنید به بند سوم ماده ۱۴)

از شما متشکریم و در انتظار پاسخ شما در زمان مقرر هستیم.

Share