ابوترابی، رییس کارگروه طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس:

نامزد‌های ریاست جمهوری در طرح جدید، ۵ مشاور خود را به شورای نگهبان معرفی می‌کنند

ورود مجلس یازدهم به اصلاح قانون انتخابات با واکنش‌های زیادی همراه بوده است. به ویژه مفادی که نمایندگان در خصوص نحوه نظارت شورای نگهبان در این طرح پیشنهاد داده‌اند؛ اینکه شورای نگهبان علاوه بر استعلام از مراجع چهارگانه، می‌تواند از طریق بررسی‌های میدانی و محیطی و حتی آزمون و مصاحبه تخصصی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی را رد یا تایید کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از انتخاب، ورود مجلس یازدهم به اصلاح قانون انتخابات با واکنش‌های زیادی همراه بوده است. به ویژه مفادی که نمایندگان در خصوص نحوه نظارت شورای نگهبان در این طرح پیشنهاد داده‌اند؛ اینکه شورای نگهبان علاوه بر استعلام از مراجع چهارگانه، می‌تواند از طریق بررسی‌های میدانی و محیطی و حتی آزمون و مصاحبه تخصصی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی را رد یا تایید کند. نمایندگان بهارستان این اصلاحیه‌ها را در قالب ۳ طرح مجزا برای انتخابات شوراها، مجلس و ریاست جمهوری دنبال می‌کنند. هرچند که همین طرح‌ها نیز هنوز به بررسی در صحن کمیسیون نرسیده و البته نظرات ضد و نقیضی درباره برخی مفاد آن وجود دارد.

ابوالفضل ابوترابی رییس کارگروه طرح اصلاح قانون انتخابات و عضو کمیسیون شوراها طی گفت و گویی با «انتخاب» درباره پیشنهاد برگزاری آزمون و مصاحبه تخصصی از سوی شورای نگهبان برای احراز صلاحیت، گفت: این موضوع به نحوی در کارگروه مورد بررسی مجدد و اصلاح قرار گرفت. اولا لازم به توضیح است که بگویم این آزمون و مصاحبه مشمول نامزدهای ریاست جمهوری نیست و به نامزدهای شوراها و مجلس مربوط می‌شود.

ابوترابی ادامه داد: نکته بعدی این است که ما در بحث انتخابات ریاست جمهوری، این شرط را قید کردیم که نامزد انتخاباتی باید حداقل ۸ سال سابقه همتراز وزارت‌خانه‌ای داشته باشد. همچنین این نامزد باید ۵ مشاور پیشنهادی خود را به شورای نگهبان معرفی کند و البته باید دارای مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد باشد. البته موارد دیگری هم مثل بحث معرفی از طریق حزب هم بود که در کارگروه مصوب شد.

وی افزود: پیشنهاد اولیه شرط همترازی، سابقه ۱۲ ساله بود که مورد موافقت قرار نگرفت و به ۸ سال تقلیل یافت. این همترازی شامل کسانی می‌شود که سابقه وزارت، معاونت یا ریاست قوا، فرماندهی و سرلشگری نظامی، عضویت شورای نگهبان، شهرداری کلانشهرها و نمایندگی مجلس شورای اسلامی داشته باشند.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس همچنین در پاسخ به این پرسش که آزمون و مصاحبه تخصصی نامزدهای انتخاباتی شوراها و مجلس، چگونه از سوی شورای نگهبان انجام می‌شود، گفت: این آزمون باید توسط سازمان سنجش انجام شود. شورای نگهبان منابع و مواد آزمون را به سازمان سنجش اعلام می‌کند. این منابع هم خیلی متفاوت و خاص نخواهند بود و مشمول قانون اساسی، آیین‌نامه داخلی، اطلاعات عمومی و مفاهیم سیاسی و … می‌شود.

ابوترابی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا مشاوران پیشنهادی نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز باید احراز صلاحیت شوند، گفت: ما برای این مشاوران شرایط احراز صلاحیت را قید نکردیم. هدف ما بیشتر این است که مردم از طریق معرفی این مشاوران با منش و تفکر و برنامه‌های آن نامزد آشنا شوند. البته هنوز کار ما ادامه دارد. امکان دارد که ما شروطی را برای مشاوران پیشنهادی، قید کنیم. مثلا مشاوران حداقل ۴ سال سابقه همتراز وزارت‌خانه‌ای داشته باشند.

وی درباره آخرین وضعیت طرح‌های اصلاح قوانین انتخاباتی، تصریح کرد: این طرح‌ها همگی در کارگروه تصویب شدند و هفته آینده هر ۳ طرح راهی کمیسیون خواهند شد.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس همچنین درباره بازتعریف مفهوم رجل سیاسی در طرح اصلاح قانون انتخابات، گفت: نظر شخصی من این است که حتما رجل سیاسی به معنای مرد بودن و جنسیت مرد نیست. هرکسی که صلاحیت و توانایی و سابقه لازم سیاسی و مدیریتی و شروط لازم برای نامزدی را داشته باشد، امکان نامزدی در انتخابات را دارد. این محدود به جنسیت افراد نیست. من فکر می‌کنم بحث رجل سیاسی در اصطلاح عامیانه به جنسیت اشاره دارد ولی مفهوم دیگری دارد.

ابوترابی در پاسخ به این پرسش که آیا در طرح اصلاحی به این نکته که رجل سیاسی محدود به جنسیت نمی‌شود، اشاره خواهد شد، گفت: این مساله در قانون اساسی آمده و تفسیر مفهوم رجل سیاسی برعهده شورای نگهبان است. ما نمی‌توانیم به این موضوع ورود کنیم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که ماده مربوط به نمایندگان احزاب در انتخابات چگونه مورد توجه طرح اصلاحی قرار گرفته است، اظهار کرد: بحث نماینده حزب فقط مشمول احزاب ملی می‌شود. امروز قریب به ۱۵۰ حزب ملی در کشور فعالیت می‌کنند. اگر یکی از این احزاب، یکی از نامزدهای انتخاباتی را به عنوان نماینده خود انتخاب کنند، آن نامزد از معرفی مشاوران پیشنهادی معاف می‌شود. لازم به ذکر است که هر حزب فقط می‌تواند یک نماینده معرفی کند.

علی حدادی: هنوز چیزی معلوم نیست

این در حالی است که برخلاف ابوترابی، علی حدادی سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس به «انتخاب» گفته است که هنوز هیچ چیزی درباره طرح‌های اصلاحی انتخابات به صورت قطعی مشخص نیست.

حدادی همچنین بر این نکته تاکید کرد که «این طرح‌ها هنوز در کارگروه در حال بررسی هستند و هنوز در کمیسیون به تصویب نرسیده است که بخواهیم از حالا درباره نقاط مثبت یا منفی آن صحبت کنیم. این طرح هنوز نواقصی دارد که دوباره مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

وی افزود: متاسفانه برخی دوستان خیلی زود، مصاحبه کردند و نظراتی دادند ولی من از شما می‌خواهم که فرصت بدهید تا این طرح‌ها با دقت مورد بررسی قرار بگیرند. چراکه امکان حذف یا اضافه برخی مواد و تبصره‌ها به این طرح‌ها همچنان وجود دارد. من قطعا به دوستان درباره این موضوع تذکر خواهم داد.

حدادی همچنین درباره آخرین وضعیت طرح‌های اصلاحی قوانین انتخاباتی، تصریح کرد: این طرح‌ها هنوز در کارگروه هستند و باید صبر کرد تا خروجی کارگروه مشخص شود.

Share