فرحسینی در گفتگو با دیارمیرزا مطرح کرد:

مشکلات مدیریتی، مالکیتی و مالی مثلث شوم فوتبال گیلان است | آقای ناظمی دور باشگاه دیوار کشید

سید امیر فرحسینی، پیشکسوت فوتبال گیلان اظهار داشت: در دهه اخیر خصوصا در سال‌های اخیر، مثلث شوم مشکلات مدیریتی، مالکیتی و مالی است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سید امیر فرحسینی، پیشکسوت فوتبال گیلان در خصوص آخرین وضعیت فوتبال گیلان در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا اظهار داشت در دهه اخیر به‌ویژه در چند سال اخیر عوامل بازدارنده و موانع و مشکلات اصلی فوتبال را در ضعف‌ها و اشتباهات مدیران ورزشی باشگاه‌ها، مسایل مالکیتی و مشکلات مالی می‌توان جستجو کرد یعنی مشکلات مدیریتی، مالکیتی و مالی مثلث شوم فوتبال گیلان است.

یکی از استان‌هایی هستیم که بیشترین مربیان تحصیل کرده AFC را داریم

وی همچنین در ادامه با بیان اینکه در کنار همه این مسائل باید قبول کنیم که از نظر فنی نیز ایرادات و عیب‌هایی داریم که گاهاً بروز می‌کند، گفت: با توجه به اینکه بنده با کمیته آموزش همکاری می‌کنم فوتبال گیلان از نظر آمار و ارقام یکی از استان‌هایی هستیم که بیشترین مربیان تحصیل کرده AFC را داریم و با توجه به جمعیت استان گیلان ما بیشترین مربیانی را داریم که مدرک C و B و A را دارند.

این پیشکسوت فوتبال گیلان افزود: بنابراین طبیعتاً نباید از مربیان سایر استان‌ها مخصوصاً مربیانی که کارنامه خوبی در این سال‌ها ندارند مانند نادر دست‌نشان استفاده نماییم.

فرحسینی با اشاره به اینکه اعتقاد دارم که پتانسیل فوتبال گیلان بالا است و متأسفانه سه میم(مشکلات مدیریتی، مالکیتی و مالی) سبب شده است که فوتبال گیلان بسیار ضرر ببیند، تصریح کرد: تا زمانی که این مشکلات به صورت ریشه‌ای حل نگردد، هرکاری کنیم مقطعی خواهد بود.

ملوان به دلیل حل مشکلات مدیریتی و مالکیتی به ثبات رسید

وی در گفتگو با دیارمیرزا با بیان اینکه همه باشگاه‌های گیلان مشکلات مالکیتی داشته‌اند، اظهار کرد: ملوان بندرانزلی زمانی توانست به ثبات برسد و وضعیت بهتری پیدا کند که مسئله مالکیتی و مدیریتی این باشگاه حل شده است اما متأسفانه در باشگاه‌های سپیدرود و داماش خصوصاً در باشگاه سپیدرود این مسئله به چشم می‌آید.

کاندیدای انصرافی آخرین انتخابات هیأت فوتبال گیلان ادامه داد: برخی به گونه‌ای مصاحبه می‌کنند که خودشان را مبرا از مشکلات نشان بدهند و بگویند که مشکلات مالی بزرگترین مشکل فوتبال گیلان است! اما مسلماً مشکل مالی، مشکل ورزش و فوتبال ایران است.

آیا مشکلات مالی در سایر استان‌ها وجود ندارد!؟

فرحسینی افزود: وقتی اقتصاد کشور مشکل دارد، فوتبال نیز جدا از این موضوع نیست بنابراین مشکل مالی وجود دارد ولی سؤال اینجاست که آیا این مشکلات در سایر استان‌ها وجود ندارد!؟ پس مشکل اصلی ما مشکلات مالکیتی و مدیریتی است.

به‌خاطر صحبت‌های خانم بخشی می‌خواستم سرم را به دیوار بکوبم!

وی گفت: مورد بسیار عجیبی که جدیداً اتفاق افتاد این است که خانم بخشی(مدیرکل ورزش و جوانان گیلان) مصاحبه می‌کند که «هرکس متقاضی باشگاه سپیدرود است تا پایان روزکاری شنبه اعلام آمادگی کند»؛ بنده واقعاً دوست داشتم پس از شنیدن این جمله از خانم بخشی به قول آقای عادل فردوسی‌پور سرم را به دیوار بکوبم!

کدام آدم عاقلی می‌آید و سپیدرود را می‌خرد!؟

فرحسینی افزود: خانم بخشی شما مدیرکل این استان هستید! مگر شما دارید ملک یا مغازه می‌فروشید که اینگونه اطلاعیه صادر می‌کنید!؟ کدام آدم عاقلی پیدا می‌شود که باشگاهی را بخرد که در سه سال اخیر از لیگ برتر به لیگ دسته دوم سقوط کرده است!؟ کدام آدم عاقلی می‌آید باشگاهی را بخرد که بنا به روایتی ۱۰ میلیارد تومان بدهی دارد و اگر هم ۱۰ میلیارد نباشد کمتر از ۴ یا ۵ میلیارد نیست و هر لحظه امکان دارد پنجره نقل و انتقالات این باشگاه بسته شود!؟ کدام آدم عاقلی می‌آید باشگاهی را بخرد که هنوز مالکیت آن مشخص نیست و آقایان علی کریمی، کیومرث بیات و افشین ناظمی ادعای مالکیتی یا مدیریتی دارند!؟ کدام آدم عاقلی می‌آید در لیگ دسته دوم سرمایه‌گذاری کند!؟

این پیشکسوت فوتبال گیلان در گفتگو با دیارمیرزا اظهار کرد: خانم بخشی شما باید دنبال اسپانسر بروید تا یک نفر بیاید و مسئولیت این باشگاه را برعهده گیرد.

وی با اشاره به اینکه وضع باشگاه داماش از سپیدرود بهتر است، گفت: بالاخره یک نفر به نام حاج اسماعیل حاجی‌پور بالای سر تیم داماش بود که علی‌رغم تمام انتقاداتی که بر وی است، در پنج بازی آخر لیگ که تیم احساس خطر می‌کرد با ورود به موقع تیم را تا میانه‌های جدول بالا کشید.

فرحسینی افزود: همین تجربه تیم داماش نشان داد که مشکل اصلی تیم‌های گیلانی مسائل مالی نیست البته درست است که مسائل مالی مهم است و نمی‌شود آن را نظر نگرفت اما مشخص می‌شود مشکل اصلی باشگاه‌های گیلان مشکلات مدیریتی و مالکیتی است.

مرحوم قهرمانی بهترین استانداری بودند که در عمل به ورزش گیلان کمک کردند

کاندیدای انصرافی آخرین انتخابات هیأت فوتبال گیلان با بیان اینکه بهترین استاندار گیلان که ورزش را درک می‌کرد و نه تنها در حرف بلکه در عمل به ورزش کمک می‌کرد، مرحوم مهندس قهرمانی بودند زیرا ایشان برای همین استان بودند و سال‌های سال در این شهر زندگی کرده بودند و شناخت عمیقی داشتند.

فرحسینی در گفتگو با دیارمیرزا نقش هیأت فوتبال و دستگاه‌های اجرایی در نتایج تیم‌های گیلانی را بسیار تعیین‌کننده دانست و تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی به‌جای طرح و برنامه در عمل کمک نمایند زیرا در حرف همه علاقه‌مند فوتبال و ورزش هستند اما در عمل وقتی با موانع مواجه می‌شوند حاضر نیستند در عمل ریسک کنند و جسارتی مانند مرحوم مهندس قهرمانی داشته باشند.

وی با بیان اینکه در استانی که کارخانه‌های بنیادی وجود ندارند، دستگاه‌های اجرایی اهمیت زیادی دارند، اظهار داشت: ببینید منطقه آزاد انزلی با رایزنی مسئولین، مردم و به خصوص پژمان نوری به ملوان کمک کرد و اگر این کمک‌ها صورت نمی‌گرفت، ملوان مشکلاتش بیشتر و بیشتر می‌شد.

این پیشکسوت فوتبال گیلان ادامه داد: مسئولین فرهنگی، اقتصادی و سیاسی استان باید از کارخانجات، نهادها و ارگان‌ها بخواهند که به باشگاه‌های ریشه‌ای، مردمی و نمایندگان گیلان کمک نمایند زیرا با نامه زدن‌ها، بیانیه‌ها و خواهش کردن‌ها کاری پیش نمی‌رود.

جلسات فنی برای حل مشکلات باشگاه‌های گیلانی برگزار شود

وی در خصوص راه حل برطرف کردن مشکلات فوتبال گیلان گفت: با وجود اینکه دیر شده است اما مطمئناً با گذاشتن جلسات فنی و بررسی کردن وضیعت با کسانی که در ورزش بودند، می‌توان مشکلات فوتبال گیلان را بررسی کرد.

فرحسینی اظهار کرد: آقای فرماندار برای بررسی مشکلات باشگاه سپیدرود رشت، با تعدادی از افراد جلسه گذاشتند و واقعا انتظار دارند آن چند نفر که قابل احترام هستند، مشکلات سپیدرود را حل کنند.

وی ادامه داد: بنده ۱۹ سال در باشگاه سپیدرود بودم و زیروبم باشگاه سپیدرود را می‌دانم بنابراین باید چنین افرادی در جلسات حل مشکل باشگاه سپیدرود و کمیته فنی حضور داشته باشند.

آقای ناظمی دور باشگاه دیوار کشید و حتی خودی‌ها را راه نمی‌داد!

این پیشکسوت فوتبال گیلان در گفتگو با دیارمیرزا با بیان اینکه بنده به آقای افشین ناظمی انتقاد دارم، گفت: آقای افشین ناظمی آیا واقعا شما می‌خواهید به تنهایی تیم را پیش ببرید!؟ کمیته فنی و هیأت رییسه باشگاه شما چه کسانی بودند!؟ آیا کمیته فنی‌ای داشتید که بر عملکرد مربیان شما نظارت کنند وجود داشت!؟ آیا غیر از این بود که شما دیواری دور باشگاه کشیدید و حتی خودی‌ها را راه نمی‌دادید!؟

وی با اشاره به اینکه باید جلسه‌ای زیر نظر استاندار و معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان باید تشکیل شود و مسئولین سیاسی و ورزشی در این جلسه شرکت کنند، اظهار کرد: زمانی مشکلات فوتبال گیلان حل خواهد شد که مسائل مدیریتی، مالکیتی و مالی مرتفع شود.

فرحسینی با بیان اینکه فوتبال در خون جوانان گیلانی جریان دارد، تصریح کرد: همانطوری که از پشت بام خانه‌های گیلان علف سبز می‌شود، از کوچه و خیابان‌های گیلان فوتبالیست بیرون می‌آید و بنده با اطمینان می‌گویم در یک پروژه سه ساله حداقل می‌توانیم یک تیم در لیگ برتر داشته باشیم.

موفق‌ترین تیم فوتبال گیلانی در سال‌های اخیر، شهرداری آستارا بود

وی اشاره به اینکه تیم فوتبال شهرداری آستارا بیشتر از آن چیزی که انتظار می‌رفت، عمل کرد، اظهار کرد: اگر از من بخواهید که بگویم در دو-سه سال اخیر موفق‌ترین فوتبال گیلان کدام تیم بوده است مسلما خواهم گفت که شهرداری آستارا و حسن اشجاری است.

این پیشکسوت فوتبال گیلان در گفتگو با دیارمیرزا با بیان اینکه اکثر بازیکنان تیم فوتبال شهرداری آستارا بومی هستند، گفت: یک مربی، کاربلد، باانگیزه و جوان همراه با حمایت کادر مدیریتی سبب شد که این تیم یک جهش عالی داشته باشد.

فرحسینی ادامه داد: در خصوص سپیدرود نیز همین اتفاق افتاد و زمانی که سپیدرود به لیگ برتر صعود کرد، آقای ثابت‌قدم، شهردار اسبق رشت پشت این تیم بود و شهرداری و شورای شهر رشت نقش تأثیرگذاری داشتند همچنین استاندار وقت و آقای مسعود رهنما مدیرکل ورزش و جوانان و هیأت فوتبالی که میخواست خود را مطرح کند، بسیار نقش پررنگی در این نتیجه داشتند و همین طور که در شهرداری آستارا و تا حدودی در تالش وجود دارد.

در چند سال اخیر نقش دلال‌ها در نقل و انتقالات فوتبال گیلان پر رنگ‌تر شده است

این پیشکسوت فوتبال گیلان با بیان اینکه واقعا قابل درک نیست وقتی که باشگاه‌های ما توان مالی خوبی ندارند به چه علت از بازیکنان غیر گیلانی استفاده می‌کنند تا تعهدات مالی‌شان بیشتر شود البته استفاده از بازیکنان غیربومی باید محدود شود تا باشگاه‌های ما بدهکاری بیشتری به بار نیاورند.

وی افزود: متاسفانه در چند سال اخیر نقش دلال‌ها در نقل و انتقالات فوتبال گیلان پر رنگ‌تر شده و بازیکنانی ورود می‌کنند که اغلب از نظر کیفیت برتری خاصی نسبت به بازیکنان بومی گیلانی ندارند و شایان ذکر است که این ورود بازیکنان برای بعضی از دوستان آب و نان خوبی داشته است که قابل پیگیری است.

 

Share