یادداشت/سیدمحمد احمدی

مانورهای نمایشی و بی‌هدف در امر تولید و جهش تولید ما را به سر منزل مقصود نمی‌رساند

همه ما یقینأ می‌پذیریم در شرایط کنونی مانورهای نمایشی و بی‌هدف در امر تولید و جهش تولید ما را به سر منزل مقصود نمی‌رساند، کما اینکه در طول سال‌های گذشته و با داشتن نقشه راه مشخص نتوانستیم به اهداف تعیین شده برسیم.

سیدمحمد احمدی*

«جوری عمل کنید که با جهش تولید تغییرمحسوسی در زندگی مردم بوجود آید…»
همانطور که میدانیم رهبری معظم انقلاب سال ۹۹ را سال جهش تولید نامگذاری فرمودند.
اگر در فرآیند نام گذاری سال‌ها توسط مقام معظم رهبری یک آنالیز و تجزیه تحلیلی داشته باشیم متوجه میشویم اکثرقریب به اتفاق موضوعات معظم له در حوزه اقتصادی ست.
سال ۹۸ رونق تولید – سال ۹۷ حمایت از کالای ایرانی – سال ۹۶ اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال – سال ۹۵ اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل – سال ۹۴ دولت و ملت همدلی و هم زبانی – سال ۹۳ اقتصاد فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی – سال ۹۲ حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی – سال ۹۱ تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی – سال ۹۰ جهاد اقتصادی.
با کمی تأمل متوجه خواهیم شد مباحثی نظیر اقتصاد، اشتغال، تولید و معیشت از دغدغه‌های مهم رهبری انقلاب بوده و به نوعی نقشه راه برای مسئولان اجرایی، تقنینی و قضایی و کلیه ارکان نظام می‌باشد که عمده مسئولیت اجرا توسط دولت‌ها صورت می‌پذیرد.
اما مهمترین موضوع مد نظر تغییر محسوس در زندگی مردم می‌باشد که می‌بایستی در این خصوص تحلیلی درست و همه جانبه از عملکرد داشته باشیم. همه ما یقینأ می‌پذیریم در شرایط کنونی مانورهای نمایشی و بی‌هدف در امر تولید و جهش تولید ما را به سر منزل مقصود نمی‌رساند، کما اینکه در طول سال‌های گذشته و با داشتن نقشه راه مشخص نتوانستیم به اهداف تعیین شده برسیم…
انتظار این بود که جهش تولید در زنجیره شعارهای سال‌های ماضی کاهش بیکاری و افزایش ارزش پول ملی را در پی داشته باشد.
همچنین انتظار این بود که جهش تولید توجه دقیق به کنترل میزان شدت تورم، مهار اصولی و هوشمندانه نقدینگی، مبارزه با فساد و رانت، حذف واقعی انحصار در نهادهای دولتی، تسهیل سرمایه گذاری را همراه باشد.
انتظار این بود و هست که جهش تولید افزایش صادرات، افزایش تولید ناخالص ملی، استفاده از ظرفیت‌های موجود، اصلاح ساختارهای تولید ملی، توسعه دولت الکترونیک، به حداقل رساندن فرایند صدور مجوزها، اشباع بازار داخل و تکمیل زنجیره تولید را به همراه داشته باشد.
با تحلیل انتظارات یاد شده و وضعیت موجود فاصله زیادی داریم، هر چند تحریم و کرونا دو عامل مهم درعدم تحقق اهداف نقش به سزایی می‌توانند داشته باشند. لکن اعتراف کنیم و صادقانه به مردم همیشه در صحنه اعلام کنیم که میتوانستیم به جای نمایش‌های بی‌محتوا و سخنرانیهای غیر مسئولانه برخی از مسئولان مرتبط با امر تولید و جهش تولید و اشتغال از فرصت‌های طلایی برای تغییر در زندگی مردم استفاده نماییم و به نوعی توجه جدی به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب نداشتیم.
در انتها از مجلس تازه نفس و انقلابی انتظار میرود در این برهه حساس و تاریخی با تعامل و همراهی دولت و بر اساس شرح وظیفه ذاتی در سطح ملی و محلی با نظارت‌های بیش از پیش و ارائه طرح‌های کاربردی در موضوعات اقتصادی و رفع معیشت مردم، امید ملت سرافراز و انقلابی ایران اسلامی را نسبت به آرامانهای انقلاب مضاعف نمایند.

*معاون سابق اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share