دکتر عزیز عبدالهی در گفتگو با دیارمیرزا مطرح کرد:

فوتبال گیلان سهمی از حمایت‌های حداقلی ندارد | تبعیض که باشد همه چیز زیر سئوال می‌رود!

رییس پیشین شورای سیاست‌گذاری باشگاه فرهنگی ورزشی سپیدرود رشت اظهار کرد: باید بررسی شود چند باشگاه فوتبال کشور متعلق به بخش خصوصی است و چه تعداد هم از بودجه شرکت‌های وابسته به دولت ارتزاق می‌کنند زیرا تبعیض که باشد همه چیز زیر سئوال می‌رود!

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دکتر عزیز عبدالهی، رییس پیشین شورای سیاست‌گذاری باشگاه فرهنگی ورزشی سپیدرود رشت در گفتگو با دیارمیرزا با بیان اینکه فوتبال گیلان و جایگاهش در فوتبال ایران موضوعاتی نیستند که نیاز به توصیف و تعریف داشته باشند، تأکید کرد: فوتبالی که همواره در ایران مدعی بود امروز در چنین وضعیتی بحرانی قرار دارد!

ریشه‌های بیماری فوتبال گیلان را باید بشناسیم

وی افزود: باید بدانیم چرا به این وضعیت بحرانی دچار شده‌ایم؟ چرا فوتبال‌مان دارد دنده عقب می‌رود؟ می‌گویند شناخت درد نیمی از درمان است پس باید ریشه‌های این درد و بیماری را به درستی بشناسیم.

عبدالهی گفت: باید دانشگاهیان، بزرگان ورزش و فوتبال گیلان جمع شوند و با انجام نشست‌های کارشناسی، مشکلات فوتبال گیلان را ریشه‌‌ای بررسی کنند.

جایگاه واقعی فوتبال گیلان و رشت این نیست که ما می‌بینیم

رییس پیشین شورای سیاست‌گذاری باشگاه فرهنگی ورزشی سپیدرود رشت با اشاره به اینکه جایگاه واقعی فوتبال گیلان و رشت این نیست که ما می‌بینیم، اظهار داشت: فوتبال گیلان سابقه بسیار دارد و عمر باشگاه‌های گیلان به بیش از نیم قرن می‌رسد.

وی همچنین ادامه داد: سپیدرود، ملوان، داماش و پگاه همواره در فوتبال ایران مدعی بوده‌اند.

چرا نتوانسته‌ایم امکاناتی فراهم کنیم که بازیکن گیلانی ماندگار شوند؟

عبدالهی با بیان اینکه باید بررسی کنیم که چرا در فوتبال گیلان نتوانسته‌ایم امکاناتی فراهم کنیم که بازیکن گیلانی ماندگار شوند؟، گفت: بازیکن مگر چه چیزی می خواهد؟ پول و فرصت دیده شدن و پیشرفت؛ وقتی این امکانات وجود ندارد مهاجرت صورت می‌گیرد.

اگر قانون حق پخش واقعا رعایت شود مشکل فوتبال حل می‌شود | در فوتبال شبه دولتی عدالت نیست

وی در گفتگو با دیارمیرزا اظهار کرد: راهکارهای درآمدزایی در فوتبال حرفه‌ای مشخص است از اسپانسر، حق پخش، ترانسفر بازیکن گرفته تا بلیط فروشی و فروش البسه اما در فوتبال ایران هیچ کدام از این موارد بدرستی انجام نمی‌شود و اگر همین قانون حق پخش واقعا رعایت شود مشکل فوتبال حل می‌گردد.

این مدیر سابق حوزه ورزش گفت: وقتی شرایط درآمدزایی فراهم نباشد به ناچار فوتبال به نوعی به دولت متکی می‌شود و در فوتبال شبه دولتی هم عدالت نیست زیرا یک جایی مثل سپاهان و فولاد و مس کرمان و ذوب آهن و استقلال و پرسپولیس مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند اما در گیلان مسئولان به هر دلیلی کمک نمی‌کنند یا نمی‌توانند کمک کنند.

وی همچنین ادامه داد: بدون تردید فوتبال ما درآمدزا نیست و هزینه‌آور است و چنین شرایطی باشگاه‌داری را سخت می‌کند مگر ابن که برای تغییر این وضعیت چاره اندیشی شود.

همیشه فوتبال گیلان درگیر نداری‌ها بود | مدیریت ورزش استان حلقه اتصال بین نمایندگان مجلس، دولت و جامعه فوتبال است

عبدالهی با اشاره به اینکه همیشه فوتبال گیلان درگیر نداری‌ها بوده است، اظهار کرد: بی‌پولی سبب شده تیم‌های متمول، بازیکنان گیلانی و یا شهرستانی را بخرند و یک نبرد نابرابر بین تیم های دارا و ندار شکل گیرد.

وی با بیان اینکه باید فضای فوتبال و تاثیر آن در جامعه را بشناسیم، تصریح کرد: فوتبال نشاط می‌دهد، روحیه می‌آورد؛ نگاه کنید طرفداران سپیدرود اغلب کارمند، جوان، دانشحو و یا مردمی هستند که کسب و کار دارند، با پیروزی تیم محبوبشان شاد می‌شوند و این شادی به جامعه سرریز می‌شود و باعث شادابی و نشاط می‌گردد.

رییس پیشین شورای سیاست‌گذاری باشگاه فرهنگی ورزشی سپیدرود رشت، مدیریت ورزش استان را حلقه اتصال بین نمایندگان مجلس، دولت و جامعه فوتبال دانست و عنوان کرد: باید نیازها و خواسته‌های جامعه فوتبال را به مسئولین اطلاع دهند و از آنها تقاضای کمک کنند.

افت فوتبال گیلان به علت ضعف ساختاری و مدیریتی، فقر فکری و برنامه‌ریزی و عدم حمایت هدفمند از فوتبال گیلان است

وی با تأکید بر اینکه باید به طور مکرر با نمایندگان و مسئولین استانی در ارتباط بود، اظهار داشت: افت فوتبال گیلان به علت ضعف ساختاری و مدیریتی، فقر فکری و برنامه‌ریزی و عدم حمایت هدفمند از فوتبال گیلان است.

عبدالهی با اشاره به اینکه زیرساخت‌ها و امکانات فوتبال رشت و گیلان ضعیف است، افزود: عضدی پیر است و قرار است بازسازی شود و معلوم نیست چه زمانی بازسازی آن به پایان می‌رسد! ورزشگاه تختی انزلی یا فومن و شهرهای دیگر مناسب نیستند و تنها ورزشگاه سرپای رشت سردار جنگل است که از شهر دور است و باعث نارضایتی هواداران شده است و هواداران معتقدند که اگر بازی‌های سپیدرود و داماش در عضدی برگزار می‌شد، نتیجه بهتری می‌گرفتند.

تبعیض که باشد همه چیز زیر سئوال می‌رود | بدون حمایت دولت نمی‌شود خصوصی شد

این کارشناس اظهار کرد: باید بررسی شود چند باشگاه فوتبال کشور متعلق به بخش خصوصی است و چه تعداد هم از بودجه شرکت‌های وابسته به دولت ارتزاق می‌کنند زیرا تبعیض که باشد همه چیز زیر سئوال می‌رود!

وی همچنین با بیان اینکه باید توجه داشت که خصوصی‌سازی این نیست که بگوییم از فردا همه باشگاه بروند خرج خودشان را در بیاورند! تأکید کرد: مسلماً بدون حمایت دولت نمی‌شود خصوصی شد و برای خصوصی شدن فوتبال، باید وزارت ورزش و جوانان بستر چنین کاری را فراهم کند.

فوتبال گیلان سهمی از حمایت‌های حداقلی ندارد | چه مزیتی‌هایی برای سرمایه‌گذاران حوزه ورزش در گیلان فراهم شد!؟

عبدالهی همچنین ادامه داد: سایر تیم‌ها از بودجه شرکت‌های دولتی ارتزاق می‌کنند اما فوتبال گیلان سهمی از حمایت‌های حداقلی هم ندارد و این تبعیض باید با سیایت‌گذاری درست حل شود.

وی در گفتگو با دیارمیرزا، یکی از مشکلات مهم کشور را معضل بیکاری دانست و ادامه داد: گیلان نیز به معضل بیکاری مبتلاست و همه به آثار فرهنگی و اجتماعی و غیرقابل جبران بیکاری واقفیم اما آیا نمی‌شود از مزیت‌های فراوان طبیعی و انسانی و فرهنگی و… گیلان برای سرمایه‌گذاری در حوزه ورزش بهره گرفت و بخشی از مشکلات بیکاری استان را حل کرد؟ باید بپرسیم چه مزیت‌هایی برای سرمایه‌گذار فراهم شده که امروز گفته می‌شود بخش خصوصی در حوزه ورزش سرمایه‌گذاری نمی‌کند؟

سپیدرود یک سرمایه نمادین اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است

رییس پیشین شورای سیاست‌گذاری باشگاه فرهنگی ورزشی سپیدرود رشت در گفتگو با دیارمیرزا در خصوص باشگاه سپیدرود رشت نیز اظهار کرد: سپیدرود یک نماد است؛ یک سرمایه نمادین اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است و به نظرم تقویت این سرمایه یکی از راه‌حل‌های ساختاری برای افزایش سرمایه اجتماعی در استان است.

وی همچنین ادامه داد: سپیدرود به عنوان یک نهاد اجتماعی می‌تواند موجب افزایش سرمایه اجتماعی در استان شود اما فقط می‌توانم بگویم با این نماد و سرمایه نمادین برخورد مناسبی صورت نگرفته است.

اگر هر باشگاهی جز سپیدرود بود باید به تاریخ می‌پیوست

عبدالهی با بیان اینکه با این همه مشکلات اگر هر باشگاهی جز سپیدرود بود باید به تاریخ می‌پیوست اما به‌رغم هم مدیریت ضعیف، نامرادی‌ها و باندبازی‌ها توانسته است به حیات خود ادامه دهد و آن هم به دلیل برخورداری از محبوبیت کم نظیر اجتماعی است، گفت: سرمایه اجتماعی سپیدرود نشان می‎دهد که این تیم تا چه حد، در روح و جان مردم رشت، ریشه دارد.

وی گفت: وقتی از من دعوت شد که برای کمک به سپیدرود ورود کنم، این تیم شرایط سختی داشت و کلا هیچ سازمانی نداشت؛ مطالعات من نشان داد که مشکلات سپیدرود در سه سطح سازمان، مدیریت و لجستیک قابل شناسایی هستند و با کمک دوستان سازمان و تشکیلات باشگاه تهیه شد، هیات مدیره قوی متشکل از مدیران شورا و شهرداری، نمایندگان مجلس و تجار و بازرگانان انتخاب شد و با آمدن مالکی متمول و کارآفرین مشکلات لجستیکی باشگاه مرتفع گردید اگر چه در آن سال سپیدرود نتوانست به لیگ یک صعود کند اما سپیدرود همه شاخص‌های یک باشگاه را دارا بود.

وی ادامه داد: وقتی در سال دوم اقای مهندس غلامی از ادامه تیمداری انصراف داد همین ساختار موجود توانست با کمترین هزینه و با تکیه بر توانایی‌های خود به لیگ یک و در نهایت به لیگ برتر صعود کند.

تغییرات متعدد مالکیتی، اختلافات، منفعت طلبی‌ها، حسادت‌ها و دخالت‌ها سبب سقوط سپیدرود شد

عبدالهی با اشاره به اینکه سپیدرود به لیگ برتر صعود کرد اما با تغییرات متعدد مالکیتی، اختلافات، منفعت طلبی‌ها، حسادت‌ها، دخالت‌ها و… در سطوح ساختاری، مدیریتی و لجستیک هیچ تغییری ایجاد نشد و این مسائل باعث شد که سپیدرود همان راهی را که با برنامه رفته بود با بدترین وضعیت برگردد و به لیگ دو تبعید شود، گفت: قبلا نیز گفته‌ام که اگر تدبیری نشود و همه فقط نظاره‌گر باشند، اتفاقی نیفتد و شرایط فکری و مدیریتی موجود تداوم یابد سپیدرود با مشکلات جدی‌تری مواجه می‌شود.

استانداری، اداره کل ورزش و جوانان و هیات فوتبال سریعا تکلیف سپبدرود را مشخص کنند

این مدیر سابق حوزه ورزش در گفتگو با دیارمیرزا در ادامه با بیان اینکه در این شرایط بابد انتظار داشت که سریعا تکلیف سپبدرود از سوی استانداری، اداره کل ورزش و جوانان و هیات فوتبال برای پیشگیری از اتفاقات ناخوشایند، مشخص شود، اظهار کرد: عرض کردم سپیدرود تنها یک تیم لیگ دویی نیست یک نماد و سرمایه نمادین است و باید برای حفظ آن تدبیر شود؛ نباید زمان‌های مفید برای جذب بازیکن و مربی و امکانات از دست برود و باشگاه همچنان بلاتکلیف بماند.

وی افزود: اشتباهاتی در گذشته در روند فعالیت سپیدرود صورت گرفته است که اداره کل ورزش و هیات فوتبال نباید اجازه دهند آن اشتباهات بی‌حاصل مجددا تکرار شوند.

 بازگشت سپیدرود به لیگ برتر با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امکان پذیر خواهد بود

عبدالهی در خصوص بدهی باشگاه سپیدرود نیز اظهار کرد: رقم‌های مختلفی از ۷ تا ۱۴ میلیارد تومان گفته می‌شود و اولین قدم این است که اولاً از طریق دادستانی، بازرسی، نماینده اداره کل ورزش از باشگاه حسابرسی صورت گیرد و رقم اصلی و واقعی بدهی باشگاه مشخص شود؛ زیرا با این وضعیت هیچ سرمایه‌گذاری ریسک نمی‌کند که ورود کند؛ ثانیاً روابط فردی و ارتباط و وابستگی نباید مانع از تصمیم‌گیری فوری نسبت به سرنوشت سپیدرود شود؛ ثالثاً اگر امکان واگذاری مالکیت باشگاه به هر دلیلی ممکن نشد این باشگاه به مدت سه سال به یگ گروه مدیریتی با صلاحیت و برنامه محور واگذار شود و اداره کل ورزش بر عملکرد این گروه نظارت کند.

وی افزود: گروه مدیریتی قبلی با تدوین یک برنامه ۵ ساله اما در ۳ سال توانست سپیدرود را از لیگ دو به لیگ برتر برساند و بازگشت سپیدرود به لیگ برتر با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امکان پذیر خواهد بود.

Share