اتفاقاتی که فقط در فوتبال ایران رخ می‌دهد!

فدراسیون فوتبال و برگزاری عجیب لیگ دسته سوم | یک نامه سرنوشت پاس گیلان را تغییر داد

پس از اتمام مسابقات لیگ دسته سوم، در حالیکه به نظر می رسید پاس گیلان با کسب ۳۳ امتیاز از ۱۸ بازی خود توانسته به پلی‌آف صعود کند اما یک نامه همه چیز را تغییر داد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، لیگ دسته سوم فوتبال کشور در دو مرحله برگزار می‌شود و مرحله اول در پنج گروه ۱۲ تیمی برگزار می‌گردد و دو تیم اول هر گروه به مرحله دوم راه پیدا می‌کنند.

همچنین مرحله دوم این لیگ نیز با حضور ۳۰ تیم برگزار می‌شود که شامل ۱۰ تیمی هستند که به مرحله دوم راه پیدا کردند،۱۶ تیم از مرحله دوم فصل گذشته و ۴ تیم که در فصل گذشته از لیگ دسته دوم به لیگ سوم سقوط کرده‌اند. از همین رو مرحله دوم در سه گروه ۱۰ تیمی و طی ۱۸ هفته به صورت رفت و برگشت برگزار می‌شود.

در پایان این رقابت‌ها تیم‌های اول هر گروه به‌صورت مستقیم به لیگ دسته دوم صعود می‌کنند و تیم‌های دوم هر گروه و بهترین تیم سوم بین همه گروه‌ها، برای کسب آخرین سهمیه صعود به لیگ دسته دوم، در مسابقات پلی‌آف با یکدیگر دیدار می‌کنند.

در فصل ۹۹-۹۸ دو تیم گیلانی پاس گیلان و فرهنگ ایثار آستارا در گروه دوم مرحله نهایی لیگ دسته سوم حضور داشتند.

پس از اتمام مسابقات پاس گیلان با کسب ۳۳ امتیاز از ۱۸ بازی خود و با توجه به تفاضل گل بهتر نسبت به تیم شهرداری نوشهر که در گروه اول این رقابت‌ها حضور داشت، بهترین تیم سوم در میان سه گروه می‌شود اما از حضور در پلی‌آف باز می‌ماند.

 داستان از این قرار است که سه گروه مرحله دوم(نهایی) لیگ دسته سوم باید ۱۰ تیمی باشد که به دلیل انصراف یک تیم، یک گروه ۹ تیمی می‌شود و سازمان لیگ طبق قوانین باید یک تیم دیگر به این گروه اضافه می‌کرد تا هر سه گروه ۱۰ تیمی شود اما سازمان لیگ در اقدامی عجیب از چنین کاری خودداری کرد!

پس از این اتفاق طبق شنیده‌های دیارمیرزا در بهمن ماه سال ۹۸ سازمان لیگ طی نامه‌ای اعلام می‌کند که به جهت «همسان‌سازی امتیازات» از تیم‌های سوم گروه اول و دوم شش امتیاز کسر می‌شود تا تیم سوم گروه سوم متضرر نگردد!

در نتیجه از تیم‌های پاس گیلان و شهرداری نوشهر که ۳۳ امتیاز کسب کرده بودند، ۶ امتیاز کسر می‌شود و در نهایت ۲۷ امتیازی می‌شوند تا یزد لوله با ۳۰ امتیاز به پلی‌آف صعود می‌کند!

این نامه به هر دلیلی به دست مسئولین باشگاه پاس گیلان نمی‌رسد و پاس گیلان بدون اطلاع از این موضوع به کار خود ادامه می‌دهد و با کسب ۳۳ امتیاز از ۱۸ بازی و با تفاضل گل بهتر از شهرداری نوشهر به خیال خود فکر می‌کند که به پلی‌آف لیگ دسته دوم صعود کرده است اما پس از پایان مسابقات متوجه می‌شود که با استناد به همان نامه، تیم یزد لوله(تیم سوم از گروه سوم) برای صعود به پلی‌آف انتخاب شده است!

نکته جالب توجه این است که در اواسط فصل یک تیم دیگر از گروه سوم رقابت‌ها نیز انصراف می‌دهد و تیم یزد لوله بدون بازی مقابل این تیم نیز سه امتیاز کسب کرده است!

این نوع از برگزاری مسابقات که کار را به اصطلاح سازمان لیگ به «همسان‌سازی امتیازات» کشانده بدون تردید می توان از آن به عنوان عجیب ترین شیوه برگزاری مسابقات نام برد که منجر به ضایع شدن حق تیمها نیز می شود.

برای دیدن جزییات جداول سه گروه به تصاویر زیر نگاه کنید:

Share