معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

ضرورت مشارکت انجمن پزشکان عمومی رشت در برنامه پزشک خانواده شهری

جلسه جلب مشارکت انجمن پزشکان عمومی شهرستان رشت در برنامه پزشک خانواده شهری، در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آبتین حیدرزاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در این جلسه، برنامه پزشک خانواده شهری را با هدف توسعه مشارکت های مردمی و بهره مندی بیشتر از ظرفیت بخش غیر دولتی در امور تصدی گری این برنامه عنوان کرد.

وی با بیان اینکه برنامه پزشک خانواده به عنوان یک روش به صرفه، مراقبت بهداشتی جامع و مداوم را برای خانوارها در یک محدوده جمعیتی خاص فراهم می آورد تصریح کرد: هر پزشک خانواده مسئولیت دارد که خدمات سلامت را در محدوده ای مشخص و تعریف شده بدون تبعیض سنی، جنسی، ویژگیهای اقتصادی، اجتماعی و ریسک بیماری در اختیار فرد، خانواده و جمعیت تحت پوشش خود قرار دهد.
دکتر حیدرزاده هدف اغلب این برنامه ها را کاهش هزینه های درمانی و افزایش کیفیت اقدامات پیشگیرانه و خدمات درمانی عنوان کرد و افزود: برنامه پزشک خانواده، در مناطقی که از نظر تقسیم بندی کشوری، تقسیم بندی بهداشتی و در سامانه سیب به عنوان جمعیت شهری تثبیت شده است، به مجتمع های خدمات سلامت یا کنسرسیوم (شرکت تعاونی پزشکی) واگذار می شود.
وی با بیان اینکه این برنامه در شهرهای بین ۳۰ تا ۸۰ هزار جمعیت اجرا می شود، خاطرنشان کرد: تعیین جمعیت معین برای یک تیم پزشکی خانواده، با انجام بررسی های بعمل آمده کارشناسی در برنامه کشوری اصلاح نظام سلامت و در نظر گرفتن بسته خدمات پزشک خانواده جمعیتی در حدود ۴هزارنفر به ازای هر تیم پزشک خانواده، مناسب خواهد بود.
معاون بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه بهترین شیوه ارزشیابی برنامه پزشک خانواده، سنجش میزان رضایت گیرندگان خدمت می باشد، اظهار داشت: اصلی ترین محور اجرای برنامه پزشک خانواده، موضوع مکانیسم پرداخت و فرآیند پایش عملکرد پزشک خانواده است که باید به مورد اجرا گذاشته شود.
در پایان این جلسه، هر یک از اعضای حاضر به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود در زمینه نحوه اجرای برنامه پزشک خانواده شهری پرداخته و تصمیمات لازم اتخاذ شد.
لازم به ذکر است: در این جلسه، معاون فنی، مسئول پزشکی خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه و اعضای انجمن پزشکان عمومی شهرستان رشت نیز حضور داشتند
Share