فرماندار رشت در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی این شهرستان تاکید کرد؛

شهرداران موظف به پرداخت حداقل نیم درصد درآمد خود به کتابخانه ها هستند

فتح اللهی با بیان اینکه باید به سمتی برویم که عموم مردم به مطالعه کتاب عشق بورزند، تصریح کرد: طراحی فضای کتابخانه های عمومی باید به گونه ای صورت پذیرد که رغبت کودکان و دانش آموزان برای حضور در کتابخانه ها افزایش یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، فرماندار رشت در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان رشت با اشاره به سرانه اندک فضای مطالعه در شهر رشت تاکید کرد: طبق قانون، شهرداری ها موظفند حداقل نیم درصد از درآمدهای خود را برای توسعه کمی و کیفی این حوزه به کتابخانه ها اختصاص دهند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان رشت دیروز یکشنبه(۲۳شهریور) و با حضور علی فتح الهی، فرماندار رشت؛ فریبرز سعیدی کیا، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری رشت؛ محمد حسن عاقل منش، مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز استان گیلان و عضو شورای اسلامی شهر رشت؛ مرتضی اکبری، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رشت، شهرداران، بخشداران، مسئولین کتابخانه های عمومی، نمایندگان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.
فرماندار شهرستان رشت در این نشست که به منظور بررسی وضعیت کتابخانه های عمومی این شهرستان و نیز بحث و تبادل نظر پیرامون حل مشکلات و نیازها در این بخش برگزار شد با تاکید بر اهمیت مقوله کتاب و کتابخوانی در دین مبین اسلام، خاطر نشان کرد: ما پیرو دینی هستیم که معجزه آن کتاب قرآن و اولین دستوری که از سوی خداوند به پیامبر ابلاغ شد، خواندن بود.
علی فتح الهی با اشاره به تاکیدات موکد معصومین در خصوص علم آموزی و مطالعه، اظهار داشت: این نشانگر این است که هر گونه تعالی و پیشرفت در سایه مطالعه و پیشرفت امکان پذیر خواهد بود.
رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان رشت با انتقاد از پایین بودن سرانه مطالعه کتاب در سطح کشور و به تبع آن در شهرستان رشت، از اداره کتابخانه های عمومی خواست: با برگزاری برنامه های خلاقانه و‌ بهره گیری از ظرفیت های مختلف، زمینه ترویج بیش از پیش فرهنگ کتابخوانی در شهرستان رشت را فراهم آورد.
فتح اللهی با بیان اینکه باید به سمتی برویم که عموم مردم به مطالعه کتاب عشق بورزند، تصریح کرد: طراحی فضای کتابخانه های عمومی باید به گونه ای صورت پذیرد که رغبت کودکان و دانش آموزان برای حضور در کتابخانه ها افزایش یابد.
وی میزان سرانه فضای مطالعه در سطح شهرستان رشت را بسیار پایین و در خور شان مرکز استان گیلان ندانست و افزود: طبق قانون شهرداری ها موظفند حداقل نیم درصد از درآمدهای خود را برای توسعه کمی و کیفی این حوزه به کتابخانه ها اختصاص دهند.
وی با بیان اینکه برای رفع مشکلات در حوزه کتابخانه ها باید همه دستگاه ها و نهادها همکاری های لازم را داشته باشند، افزود: اگر قرار بود که کتابخانه ها خودشان مشکلاتشان را مرتفع کنند، نیازی به تشکیل انجمن کتابخانه های عمومی نبود.
فرماندار شهرستان رشت با تاکید بر اینکه برگزاری این جلسات و مصوبات آن باید کاربردی باشد، بیان داشت: در تصمیمات جلسه انجمن کتابخانه های عمومی علاوه بر توجه به توسعه زیرساخت ها و امکانات کتابخانه ها باید به مقوله فرهنگ سازی توجه شود.

اکبری: ضرورت بهسازی و نوسازی کتابخانه عمومی امام خامنه ای روستای اسلام آباد سنگر بعنوان تنها مرکز فرهنگی این روستا
رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رشت نیز در این نشست با ارائه گزارش کاملی از اقدامات صورت پذیرفته پس از جلسه پیشین این انجمن تا به امروز، همه تلاش های دست اندرکاران در مجموعه کتابخانه های عمومی استان را برای حل مسائل و مشکلات کتابخانه ها، ایجاد جذابیت و نشاط در محیط کتابخانه و نیز پربارسازی منابع برای استفاده عموم مردم عنوان کرد.
مرتضی اکبری با قدردانی از شهرداران حامی کتاب و کتابخوانی در شهرستان رشت به پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه ها از درآمدهای هفتگانه شهرداری ها اشاره کرد و گفت: پس از ابلاغ استاندار گیلان در خصوص پرداخت حداقل ۳۰درصد بدهی جاری شهرداری ها به حساب کتابخانه های عمومی، برخی شهرداری ها نسبت به پرداخت این سهم مبادرت کردند که از توجه ایشان سپاسگزاریم.
اکبری همچنین با اشاره به مشارکت مردم شهرستان رشت در دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی خاطرنشان کرد: عمق علاقه و ارادت مردم این شهرستان به خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام موجب شد در این دوره از جشنواره که بصورت کاملا مجازی برگزار شد استقبال مناسبی صورت پذیرد.
وی همچنین به برگزاری نخستین جشنواره “کتابخوان و رسانه”در آخرین سال قرن اشاره کرد و گفت: این جشنواره که به ابتکار نهاد کتابخانه های عمومی کشور و ویژه اهالی رسانه و دست اندرکاران این حوزه تاثیرگذار در حال برگزاری است شامل محورهای مختلفی چون «کتابخانه»، «کتابدار»، «کتاب خوان»، «اهدای کتاب»، «کتابخانه و خانواده»، «مسئولیت اجتماعی نهاد کتابخانه های عمومی کشور»، «ترویج فرهنگ مطالعه»، «برگزاری محافل تخصصی در طول سال با رویکرد نیاز ملی و استانی مانند: «محافل ادبی»، «فضای مجازی و کتابخانه»، «توجه به نقش آموزش در کتابخانه های عمومی» و… است و فعالان عرصه رسانه می‌توانند آثار منتشر شده خود از تاریخ انتشار فراخوان را تا ۲۲ بهمن ماه به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.
رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رشت درپایان صحبت های خود بر ضرورت بهسازی و نوسازی کتابخانه عمومی امام خامنه ای روستای اسلام آباد سنگر بعنوان تنها مرکز فرهنگی این روستا اشاره و از بخشدار این بخش خواست مساعدت لازم برای بازگشایی این کتابخانه را به انجام برساند.

عاقل منش؛ پروژه کتابخانه مسکن مهر رشت نیازمند مشارکت خیرین نیک اندیش است
مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز استان گیلان نیز در ادامه نشست به اقدامات مختلف این انجمن در توسعه کتابخانه های عمومی اشاره کرد و اهمیت مقوله ورود خیرین به امر کتابخانه سازی و حمایت از کتابخانه های عمومی را یادآور شد.
محمدحسن عاقل منش همچنین احداث کتابخانه عمومی در مسکن مهر شهر رشت را یکی از مهمترین اولویت های این انجمن دانست و با دعوت از نیک اندیشان و دوستداران حوزه کتاب و کتابخوانی برای کمک به ساخت این کتابخانه از حضور خیرین در امر کتابخوانی استقبال کرد.
عضو شورای اسلامی شهر رشت همچنین به وضعیت کتابخانه عمومی امام رضا (ع) شهر رشت نیز اشاره کرد و گفت: امیدواریم با اختصاص اعتبار مناسب برای نوسازی این کتابخانه، مردم از مزایای آن بهره مند شوند.
وی به برنامه های مختلف شهرداری رشت به مناسبت هفته کتاب سال جاری نیز اشاره کرد و از برگزاری بخشی از این برنامه ها در بوستان کتاب رشت خبرداد.
گفتنی است در ادامه این نشست بخشداران، شهرداران و دیگر اعضای انجمن دیدگاه ها و نکته نظرات خود را در خصوص موضوعات مطرح شده در جلسه بیان داشتند.

Share