18 ماه از رونمایی اسناد توسعه ۳۱ شهرستان کمتر توسعه یافته کشور گذشت

شفت الگوی توسعه گیلان یا آیینه عبرت کشور | فرصت هایی که چون ابر می گذرند

شواهد موجود نشان می دهد که شهرستان شفت در مراسم رونمایی از اسناد توسعه ۳۱ شهرستان کمتر توسعه یافته کشور در سال ۹۷، سند توسعه نداشته و یا دست کم سند آن بروز نبوده است که در هر دو حالت رونمایی از آن توسط وزیر کشور میتواند بحث برانگیز و قابل تامل باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از ورس، بیش از یک سال و ۶ ماه از رونمایی اسناد توسعه ۳۱ شهرستان کمتر توسعه یافته کشور می گذرد؛ نشستی که در ۱۴ اسفند ماه سال ۱۳۹۷ با حضور رحمانی فضلی وزیر کشور، استانداران و فرمانداران شهرستان های مذکور در تهران برگزار شد.

هر چند وزیر کشور در این نشست گفت: «آمادگی داریم که ۳۱ شهرستان را در ۳۱ استان به عنوان الگوی توسعه مطرح و آن را اجرا کنیم » اما از برنامه زمان بندی طرح و نحوه تامین اعتبار ریالی لازم  سخنی به میان نیاورد.

●شفت شهرستان منتخب در گیلان

شهرستان شفت با مساحت ۵۹۹ کیلومتر مربع و  جمعیت ۵۴ هزار نفری در این طرح به عنوان شهرستان کمتر توسعه یافته گیلان معرفی شد؛ شهرستانی که مرکز آن با مرکز رشت تنها ۲۸ کیلومتر فاصله دارد و نزدیکترین شهرستان به مرکز استان محسوب می شود و علاوه بر ظرفیت های ویژه در تولید محصولات کشاورزی و دامی، قطب گردشگری مذهبی گیلان است.

●هدف از رونمایی

شواهد موجود نشان می دهد که شهرستان شفت در مراسم رونمایی از اسناد توسعه ۳۱ شهرستان کمتر توسعه یافته کشور در سال ۹۷، سند توسعه نداشته و یا دست کم سند آن بروز نبوده است که در هر دو حالت رونمایی از آن توسط وزیر کشور میتواند بحث برانگیز و قابل تامل باشد؛ چرا که بر اساس اظهارات محمد علی محمدی رییس سازمان برنامه و بودجه گیلان در ششمین جلسه هماهنگی ستاد استانی توسعه شفت مقرر شد طرح ابتدایی سند توسعه این شهرستان تا پایان اردیبهشت سال ۹۹ ارایه شود؛ یعنی ۴۴۲ روز پس از آیین رونمایی!

دو پرسش در اینجا میتواند مطرح شود؛ نخست آنکه چگونه ممکن است سند توسعه شهرستان شفت پیش از تدوین ابتدایی رونمایی شود؟!  و دوم اینکه اگر سند رونمایی شده مربوط به سال های گذشته بوده است اساسا رونمایی از آن چه معنا و مفهومی دارد ؟!

●فرصت هایی که چون ابر می گذرند

نخستین نشست استانی شهرستان کمتر توسعه یافته گیلان در ۲۷ تیر ۱۳۹۸ به ریاست ارسلان زارع سرپرست وقت و استاندار کنونی این استان برگزار شد؛ یعنی ۱۳۵ روز پس از آیین رونمایی اسناد توسعه ۳۱ شهرستان منتخب کشور و این یعنی از دست دادن زمان آن هم برای شهرستانی که به اندازه کافی از قافله توسعه و عمران جا مانده است.

هرچند در طول یک سال اخیر نشست های مستمری در مرکز استان و شهرستان در راستای توسعه و رفع محرومیت های شهرستان کمتر توسعه یافته شفت برگزار شد اما نتیجه عملی این نشست ها برای مردم مشخص نیست و نه تنها اعتبارات شهرستان کمتر توسعه یافته شفت در راستای اجرای برنامه های تدوین شده افزایش یافت بلکه در سال های اخیر شاهد کاهش مستمر اعتبارات و افزایش گفتار درمانی مسوولین مربوطه هستیم.

● عنوان چالش برانگیز

اگر عنوان «شهرستان کمتر توسعه یافته» صرفا طرحی خام بر روی کاغذ و بهانه ای برای دورهمی مسوولین باشد نه تنها شفت به الگوی توسعه در گیلان تبدیل نخواهد شد، بلکه با توجه به اثرات روانی این عناوین زننده بر روی جامعه و کاهش اعتماد به نفس مردم این سامان به ویژه نوجوانان و جوانان مستعد، بیم آن می رود که شفت نه الگوی توسعه بلکه آیینه ای برای عبرت سایر شهرستان های کشور باشد تا از این عناوین چالش برانگیز دوری جویند.

Share