آقای استاندار به داد برنج کاران گیلانی برسید

روزهای تلخ کشاورزان گیلانی؛ خسارت بیش از ۱۴۰ هزار هکتار از شالیزارها

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت بارندگی های مرداد ماه در گیلان به ۵۸درصد شالیزارهای گیلان معادل ۱۴۰ هزار هکتار آسیب وارد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفتگو با صداوسیما گفت بارندگی های مرداد ماه در گیلان به ۵۸% شالیزارهای گیلان معادل ۱۴۰ هزار هکتار آسیب وارد کرد.

  اکبرزاده افزود: براثر ورس و یا خوابیدگی شالیزارها هزینه های برداشت بالا می رود و ضمن اینکه درصد شکستگی یا خورد برنج زیاد می شود و برنج کیفیت لازم را ندارد میزان تولید برنج هم کاهش می یابد.
محمد دادرس مدیرکل هواشناسی گیلان هم با اشاره به اینکه بارش باران از اوایل مرداد ماه تا دوم شهریور در این استان رکورد زد گفت: در همین مدت ۲۲۴ میلی متر بارندگی در گیلان ثبت شد که نسبت به سال گذشته که ۲۳ میلی متر بود حدود ده برابر و نسبت به دوره بلند مدت که ۶۶ میلی متر بود سه و نیم برابر افزایش داشته است.
عده‌ای از شالیکاران هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ضمن نگرانی از ضرر و زیان های وارده به شالیزارهای خود خواستار حمایت های مسئولان و دولتمردان به آنان شدند.
آنها گفتند : در حال حاضر خسارت‌هایی که به شالیزارها وارد شده باعث می شود تا هزینه های برداشت افزایش یابد و آن ها دیگر نتوانند با ماشین شالی های خود را برداشت کند و مجبورند برای یک کارگر روزی ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کنند که با توجه به هزینه های بالای تولید برنج توان پرداخت ندارند.
مدیر یکی از کارخانه های شالیکوبی هم در گفتگو با خبرنگار ما گفت: تمامی برنج هایی که وارد کارخانه می شود خیس و نمناک است و خشک کردن آن ها سه تا چهار روز وقت می برد در حالیکه در گذاشته شالی ها یک روزه خشک می‌شدند.
آقای درگاهی افزود : رطوبت برنج باعث افت کیفیت آن میشود و بیشتر برنج ها درصد شکستگی بالایی دارند.
مدیر خدمات بیمه ای بانک کشاورزی هم با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد شالیکاران محصولات خود را بیمه نکرده اند گفت : گیلان بیش از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار و ۳۰۰ هزار بهره بردار برنج دارد که فقط ۴۰ تا ۴۵ هزار بهره بردار تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی هستند.
برخی از شالیکاران هم در گفتگو با خبرنگار ما عدم تعهدات بیمه طی سال‌های گذشته وکاهش پرداخت غرامت را از دلایل بی رغبتی به بیمه محصولات کشاورزی اعلام کردند.

Share