نماینده استان گیلان در شورای عالی استان ها:

دستگاه زباله سوز مناسب گیلان نیست | لزوم مدیریت یکپارچه برای ساماندهی مدیریت پسماند

فرهاد نیک نهاد تفکیک از مبدا و جداسازی زباله های تر و خشک و همچنین فرهنگ سازی تفکیک از مبدا و کاهش زباله و ایجاد واحدهای کمپوست و تولید کود آلی تمیز و خالص جهت استفاده با مشارکت جهاد کشاورزی را رمز موفقیت پایدار دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا فرهاد نیک نهاد نماینده استان گیلان در شورای عالی استان ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها با بیان اینکه داشتن محیط زیست انسانی مناسب یعنی آموزش و فرهنگ سازی سالم زیستن اظهارداشت: این امر با همبستگی مردم و مسئولین و اراده قوی محقق می شود

وی در ادامه گفت: در بحث حفظ محیط زیست انسانی که متولیان آن در بحث نظارتی محیط زیست و بهداشت محیط هستند به موارد اراده وانگیزه و تعهد، طرح و برنامه برای مهار و کاهش زباله و پسماند و شیرابه ها و رودخانه ها و محیط های ساحلی و حاشیه جنگل هاو تفرجگاه ها، آموزش رسانه ای مجازی و حضوری برای مردم، دهیاران، شهرداران، مجریان خبره و با دانش که برای آموزش فرستاده می شوند می توان اشاره کرد.

نماینده استان گیلان در شورای عالی استان ها تفکیک از مبدا و جداسازی زباله های تر و خشک و همچنین فرهنگ سازی تفکیک از مبدا و کاهش زباله و ایجاد واحدهای کمپوست و تولید کود آلی تمیز و خالص جهت استفاده با مشارکت جهاد کشاورزی را رمز موفقیت پایدار دانست و افزود: با توجه به اینکه اقدامات اندکی توسط مسئولین در حال انجام است ولی آنچه که مغفول مانده اراده اندک و جدی نگرفتن آلودگی هاست. عملکرد مسئولین بمانند بیماری است که با مسکن درد بدخیم خود را آرام می کند ولی درمان نمی کند.

نیک نهاد در ادامه سخنان خود واحد های کمپوست در رودسر انزلی و رشت را ناکارآمد دانست و تاکید کرد: با این حجم زباله روزانه در استان به خصوص کلانشهر رشت و معضلات اشاره شده بالا، استان گیلان در آینده با این حجم ورودی گردشگر وضعیتی بدتر از تهران خواهد داشت که هم مردم را برای حال و هم نسل های بعدی تهدید می کند

وی دستگاه زباله سوز را یکی از گزینه ها برشمرد و افزود: این مهم مناسب آب و هوا و اقلیم گیلان آن هم با این وسعت کم نیست و زباله سوز صرفا در برخی موارد ضروری برای تبدیل زباله خشک استفاده می شود. آن هم با رعایت فاصله ها و در حال حاضر دنیا بسمت حذف این مورد است.

نماینده استان گیلان در شورای عالی استان ها اصلاح روش و الگوی فعلی رفتاری و اجرایی مسئولان را بهترین کار در کوتاه مدت دانست و پیشنهاد کرد: در شرایط فعلی آموزش جهت تفکیک از مبدا و واحدهای کمپوست، نظارت در مهارعدم آلودگی محیطی، رودخانه ها و سفره های زیر زمینی که نیازمند همگرایی و همکاری همه دستگاه ها اعم از متولیان، استاندار، فرمانداران، شهرداران دهیاران، دستگاه قضایی و نظارتی و امنیتی فعالان محیط زیست و(مهمترین فاکتور فعال کردن مردم با آموزش برای تفکیک از مبدا و کاهش زباله ها و بهره گیری از زباله های تر در باغات و مزارع از بهترین اقدامات است.

نیک نهاد در ادامه مطلب فوق افزود: اگر این موضوعات جدی گرفته شوند قطعا تا حدودی در مهار و سالم نگه داشتن محیط زیست موفق خواهیم بود. در غیر این صورت آینده محیط زیست گیلان چیزی بدتر از تهران و کلانشهرها خواهد شد. اگر امروز بادهای موسمی و مدیترانه ای نبود جلگه نشینان گیلان هم محیطی مثل تهران داشتند. باید در این قضیه هم مردم و هم مسئولان در کنار هم جدی تر باشند تا آینده نسل ها خراب نشود.

وی همچنین ایجاد مدیریت واحد و یکپارچه برای ساماندهی مدیریت پسماند و کاهش آلودگی های از طریق تشکیل کمیته با حضور سازمان های غیر دولتی، مدیریت جامع با حضور همه سازمان ها و گزارش ماهیانه کمیته به استاندار را پیشنهاد کرد و تصریح کرد: استفاده از شیوه های ترکیبی مدیریت پسماند و کاهش تصدی گری و واگذاری تدریجی امور جمع آوری، حمل و نقل و بازیافت به بخش خصوصی) نظارت بر عملکرد از ضروریات است.

Share