استاندار گیلان در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی و جهش تولید عنوان کرد؛

جزو استان های موفق در تحقق تعهد اشتغال و ثبت در سامانه رصد هستیم!

استاندار گیلان با اشاره به نرخ بالای مشارکت اقتصادی استان، این مهم را منجر به افزایش امید جمعیت جویای کار خواند و با تصریح اینکه جزو استان های موفق در تحقق اشتغال و ثبت در سامانه رصد هستیم، گفت: با حمایت های صورت گرفته از سوی دولت تاکنون ۱۲۰ میلیارد تومان برای پروژه های پسماند استان ابلاغ شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ارسلان زارع چهارشنبه شب در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و جهش تولید گیلان که با حضور دکتر محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه، شماری از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و ارتباط تصویری با فرمانداران برگزار شد؛ به اجرای برنامه‌های دولت تدبیر و امید براساس سیاست اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب و در جهت تحقق شعار راهبردی جهش تولید اشاره و اظهار کرد: با مشخص شدن ۹۲ پروژه اقتصاد مقاومتی، از جمله استان هایی هستیم که از همان ابتدای سال با تعیین تعداد طرح ها، با اولویت میزان اشتغال و افزایش تولید و با استفاده از تسهیلات بانکی کوشیده ایم نقش موثری در اجرای برنامه‌ها و سیاست های تحقق شعار سال داشته باشیم.

وی به پیشرفت قابل توجه طرح‌های اقتصاد مقاومتی اشاره و بر ضرورت استمرار تلاش های مجدانه تاکید کرد و افزود: نرخ مشارکت اقتصادی استان در فصل بهار امسال معادل ۴۵ و دو دهم درصد بوده که این شاخص، چهار و دو دهم درصد بیشتر از متوسط کشوری است.

نماینده عالی دولت در گیلان بالا بودن نرخ مشارکت اقتصادی که نتیجه اقدامات مطلوب دولت در استان بوده را منجر به افزایش امید جمعیت جویای کار به یافتن شغل دانست و اظهار داشت: کاهش نرخ بیکاری جوانان اصلی ترین دغدغه ماست و برای تحقق آن اهتمام داریم.

وی به رشد تولید محصولات زراعی در سال گذشته (۱۳۹۸)  نسبت به سال ماقبل (۱۳۹۷) و رسیدن به یک و هشت دهم میلیون تن اشاره و خاطرنشان کرد: محصولات باغی نیز با رشد هشت و سه دهم درصدی به ۶۴۳ هزار تن و تولید محصولات دام و طیور نیز به ترتیب هفت و نیم و شش درصد رشد را نشان می دهند که این میزان در سه ماهه نخست امسال نیز تداوم داشته است.

استاندار گیلان ظرفیت های کشاورزی موجود در استان را گوناگون و قابل توجه دانست و گفت: در صنعت نوغانداری نیز با حمایت های صورت گرفته از سوی دولت، میزان تولید پیله تر، رکورد ۱۲ سال گذشته را شکست و تکثیر شش برابری نهال توت نیز انجام شد.

وی با بیان اینکه در حوزه صنعت نیز علیرغم تشدید تحریم‌های ظالمانه استکبار شاهد افزایش تولید در گیلان هستیم، افزود: در تولید روغن نباتی ۳۰ درصد، سیمان ۲۷ درصد و دارو ۲۲ درصد نسبت به سال گذشته و در محصولات فولادی طی سه ماهه نخست امسال، ۲۵ درصد رشد داشته ایم.

دکتر زارع به درک بالای مردم، فعالان اقتصادی و کارآفرینان از شرایط کشور و استان اشاره کرد و گفت: از سال گذشته برای ۱۶۰ واحد، پروانه بهره برداری جدید با حجم سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۶۰۱ میلیارد تومان صادر شده که رشد دو برابری نسبت به سال ماقبل را نشان می دهد.

وی به تاکید رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر بهره گرفتن از بازار قابل توجه اتحادیه اقتصادی اوراسیا و هدایت به سمت تولید کالاهای صادرات محور اشاره و خاطرنشان کرد: در پنج ماه نخست امسال بنادر انزلی، کاسپین و آستارا بدون وقفه فعال بوده و بالغ بر ۳۶۷ هزار تن صادرات کالا به ارزش ۲۱۴ میلیون دلار صورت گرفته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش ۲۸ درصد به لحاظ وزنی و ۳۹ درصد ارزش دلاری هستیم.

نماینده عالی دولت در گیلان به افزایش ۵۴ درصدی میزان واردات از لحاظ وزنی و چهار درصد به لحاظ دلاری در شرایط تحریم اشاره و با بیان اینکه عمدتا کالاهای اساسی وارد شده ، افزود: باتوجه به ظرفیت گستره بازار هدف اوراسیا و همسایگان شمالی، تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیاد است و باید تلاش ها مضاعف شود.

وی هدفگذاری ۶۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی طی امسال علاوه بر ظرفیت منطقه آزاد انزلی برای واحدهای تولیدی و تجار گیلانی را دست یافتنی عنوان کرد.

استاندار گیلان پروژه های بخش صنعت استان را ۱۲ طرح و در بخش کشاورزی را هشت پروژه عنوان کرد و گفت: این پروژه ها از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار هستند و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسند و انتظار دارم پروژه های بخش گردشگری نیز با همکاری بیشتر بانک ها آماده افتتاح شوند.

دکتر زارع به اعطای تسهیلات در قالب های مختلف برای تکمیل واحدهای نیمه تمام با بیش از ۶۰ درصد پیشرفت اشاره کرد و گفت: سهم قابل توجهی از تسهیلات محقق شده و در این زمینه همکاری بیشتر بانک ها مورد انتظار است.

وی با اشاره به اینکه گیلان جزو استان های موفق در تحقق تعهد اشتغال و ثبت در سامانه رصد است، به دستگاه های اجرایی تأکید کرد که درخصوص تحقق اشتغال پیگیری لازم را داشته باشند.

نماینده عالی دولت در گیلان به پیگیری های صورت گرفته از طریق وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه و مدیریت بحران درخصوص جبران خسارات برنجکاران نیز اشاره و ابراز امیدواری کرد که با امهال تسهیلات قبلی کشاورزان، اعطای تسهیلات جدید و کمک های بلاعوض؛ گامی در جهت کمک به این تلاش گران برداشته شود.

وی به حمایت های صورت گرفته در راستای تخصیص ۱۰۶ میلیارد تومان به موضوع پسماند و نیروگاه زباله سوز طی سال گذشته و پیشبرد پروژه های استان اشاره و خاطرنشان کرد: رقم ابلاغی سال جاری نیز نسبت به سال گذشته افزایشی بوده و تاکنون ۱۲۰ میلیارد تومان به پروژه های پسماند استان ابلاغ شده است.

 زارع موضوع احیاء تالاب انزلی را نیز برای مردم استان و کشور حیاتی دانست و اظهار داشت: سهم اعتبار اختصاصی، پاسخگوی اجرای طرح های پیش بینی شده مصوب کارگروه کشوری و استانی این تالاب بین المللی نیست و نیازمند تقویت منابع هستیم.

وی همچنین با قدردانی از احداث مسکن محرومان در سال گذشته گفت: همچنان نیازمند احداث مسکن برای محرومان با اولویت افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و استمرار آن در سال آینده هستیم.

در پایان این جلسه تفاهم نامه مشترک احداث دوهزار واحد مسکونی محرومان امضاء و بین سازمان برنامه و بودجه، استانداری گیلان و بنیاد مسکن تبادل شد.

در این جلسه رضا دنیامالی رئیس مجموع نمایندگان و نماینده مردم انزلی، جبار کوچکی نژاد، سید علی آقازاده و محمدرضا احمدی سنگری از نمایندگان شهرستان رشت و خلیل بهروزی فر نماینده شهرستان های فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی به بیان نظرات خود پرداختند.

در این جلسه همچنین گزارش های دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی و جهش تولید استان در خصوص تفاهم نامه جهش تولید، مدیریت شعب بانک ملی استان درخصوص آخرین وضعیت پرداخت تسهلات به پروژه های با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد و تبصره ۱۸، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان درخصوص عملکرد طرح های بالای ۶۰ درصد در سامانه رصد اشتغال، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان درخصوص پروژه های اقتصاد مقاومتی سال جاری و میزان خسارات وارده به برنجکاران ناشی از بارش های باران، رئیس سازمان صمت گیلان و رئیس مرکز نوغانداری کشور درخصوص پروژه های اقتصاد مقاومتی سال جاری ارائه شد.

Share