رئیس هیئت مدیره کانون سردفتران؛

جزئیات تبدیل اسناد قدیمی به اسناد به روز و تک برگی | الکترونیکی شدن مراحل تنظیم و ثبت سند

رئیس هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران اظهار داشت: تمام فرآیندهای ثبت اسناد الکترونیکی می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا علی خندانی رئیس هیئت مدیره کانون سردفتران گفت: اجرای قانون کاداستر از زمین خواری، دریاخواری و … جلوگیری می کند و معاملات در سامانه منسجم و شفاف در اختیار همگان قرار می گیرد اما در کشور ما قانون کاداستر به خوبی اجرایی نشده است.

رئیس هیئت مدیره کانون سردفتران افزود: از سال ۹۲ فرایند الکترونیکی شدن در دفاتر اسناد استارت خورد و دفاتر دست نویس از شکل دفاتر حذف و اسناد و مقدمات اصلی ثبت اسناد نیز الکترونیکی شده است. فرایند بعد تنظیم سند و خلاصه سند و ارسال به اداره ثبت اسناد نیز الکترونیکی شده است و خلاصه معامله به صورت برخط ثبت و ارسال می شود.

او افزود: در یکی دوماه آینده نیز تبدیل سندهای دفترچه ای به تک برگ به صورت الکترونیکی صادر خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره کانون سردفتران درباره تبدیل اسناد قدیمی به اسناد به روز و تک برگی نیز گفت: اسکن دفاتر قدیمی به زودی انجام می شود.

او گفت: در سامانه ثبت الکترونیک میزان خطا بسیار کم شده و حتی می توان گفت به صفر رسیده است. استعلامات در سامانه قرار می گیرد و اسناد براساس استعلام های برخط و الکترونیک تنظیم و از جعل اسناد نیز جلوگیری می شود.

رئیس هیئت مدیریه کانون سردفتران در ادامه گفت: تعرفه های دفاتر به صورت واحد است اما بر اساس قیمت ها زمین و املاک بر اساس اعلام سازمان دارایی متفاوت است؛ در وسایل نقلیه موتوری نیز هزینه های نقل و انتقال در تمام نقاط کشور یکسان است.

او گفت: با توجه به اینکه دریافت وجه نقد در کلیه دفاتر نقل و انتقالات اسناد ممنوع است امکان تخلف در دفاتر بسیار کاهش یافته است. او افزود: دریافت مبالغ خارج از تعرفه درصورت گزارش نیز پیگیری و رسیدگی می شود.

محمد هاشمی مقدم معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ارتباط تلفنی گفت: از سال ۹۲ اقدامات خوب و ارزشمندی در جهت الکترونیکی شدن اسناد رسمی انجام شده است و تنظیم اسناد به صورت الکترونیکی انجام می شود.

آقای هاشمی در ادامه گفت: برای اجرای قانون کاداستر سازمان ثبت مکلف به اجرای آن در سراسر کشور شد اما به دلایل مشکلات تامین اعتبار و پای کار نبودن دستگاه های اجرایی در زمینه اراضی ملی و شهری همکاری های لازم انجام نشده است. او افزود: امسال با برنامه ریزی های جدید مشکلات تا حد زیادی برطرف شده است و شاهد اجرای بهتر قانون کاداستر خواهیم بود.

 او گفت:  نظارت بر کانون سردفتران با توجه به تنظیم کلیه اسناد به صورت الکترونیکی برای سازمان ثبت و اسناد املاک کشور آسان تر شده است. سردفتران نیز موظف هستند از طریق دستگاه پوز متصل به سامانه مبالغ را کنترل و لیست مبالغ حذف شده را کنترل کنند.

Share