معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

جامعه محور کردن نظام سلامت؛ هدف اصلی طرح “هرخانه، یک پایگاه سلامت” است

نشست مشترک “هر خانه، یک پایگاه سلامت” با حضور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و مدیرکل مرکز خدمات حوزه های علمیه استان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دکتر آبتین حیدرزاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه طرح “هر خانه، یک پایگاه سلامت” یکی از برنامه های کشوری است که در قالب این برنامه یک نفر از اعضای هر خانواده به عنوان سفیر سلامت انتخاب می شود و پس از گذراندن دوره های آموزشی در ۳ حوزه ی مراقبت های اولیه بهداشتی، خدمات درمانی اولیه و توانبخشی این آموزش ها را به سایر اعضا منتقل خواهد کرد.

وی ، هدف اصلی از اجرای این برنامه را جامعه محور کردن نظام سلامت عنوان کرد و افزود: در این برنامه، محتوا‌های آموزشی در حوزه بهداشت و پیشگیری از بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های غیرواگیر، کنترل عوامل خطر این بیماری‌ها، پیشگیری از حوادث و سوانح، درمان و توانبخشی به سفیران یا داوطلبان سلامت ارایه می‌شود تا این آموزش‌ها در درون خانواده ها، نهادینه شود.

دکتر حیدرزاده اظهارداشت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و عدم امکان حضور فیزیکی افراد، تغییر نگرش سفیران سلامت، پیشبرد اهداف از طریق آموزش‌های چهره به چهره و فضای مجازی، استفاده از افراد با ظرفیت پذیرش بهتر و ارایه مطالب به زبان ساده، از نکاتی است که در اجرای برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت مدنظر است.

وی با بیان اینکه ما باید از طریق سفیر سلامت و رابط سلامت شیوه مناسب زندگی را به مردم انتقال بدهیم، خاطرنسان کرد: در برنامه هر خانه، یک پایگاه سلامت، فرد مقبول در خانواده دارای حداقل هشت کلاس سواد و بالای ۱۸ سال سن در برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت به عنوان سفیر سلامت انتخاب می‌شود.اگر خانواده ای فرد واجدالشرایط را نداشته باشد یکی از افراد هم محلی نزدیک شان بعنوان سفیر سلامت آن خانواده استفاده می کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه تصریح کرد: اکنون جذب سفیران سلامت و مشارکت حداکثری مردم در برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت با توجه به مزیت‌هایی که دارد، نیازمند همکاری، تبلیغ و اطلاع‌رسانی بیش از پیش استفاده از ظرفیت و توان و پتانسیل حوزه های علمیه، رسانه و … می باشد.

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین محمد لاکانی – مدیر کل مرکز خدمات حوزه های علمیه استان گیلان گفت: برای گام برداشتن در جهت ارتقای سلامت جامعه، آموزش و تعالیمی لازم است که برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت یکی از اقدام‌های کلیدی و ارزشمند انجام شده در حوزه بهداشت است.

مدیر کل مرکز خدمات حوزه های علمیه استان گیلان اظهار داشت: جامعه هدف ما در این برنامه، چهار قشر است که قشر اول آنهایی هستند که تحصیل می کنند و خیلی هم قابل توجه هستند و قشر دوم مدرسین هستند که یک جامعه بزرگی از مدرسین در حوزه های علمیه برادران، خواهران، شیعه، اهل سنت که همه زیر مجموعه تشکیلات ما هستند می توانند در اجرای این برنامه موثر باشند.

وی افزود: قشر سوم مبلغینی هستند که در اقصی نقاط استان ، در قالب طرح هجرت، روحانی مستقر و ائمه جمعه و جماعات فعالیت می کنند، قشر چهارم محقیین و مولفین صاحب قلم، اندیشه و صاحب فکر هستند که می توانند در اجرای هر چه بهتر این برنامه در جامعه اثر گذار باشند.

گفتنی است: در نشست مشترک در زمینه اجرای “هر خانه یک پایگاه سلامت”، معاون سلامت مرکز خدمات حوزه های علمیه استان گیلان، رئیس کار گروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی دانشگاه، مدیر مشارکتهای مردمی دانشگاه، معاونین و رئیس گروه آموزش و ارتقای سلامت نیز حضور داشتند.

Share