وزیر نیرو مطرح کرد؛

تشریح جزئیات ارایه برق رایگان به مشترکان | انجام فاز یک مطالعات انتقال آب از دریای خزر

وزیر نیرو گفت: سازوکاری برای ارائه برق رایگان به مشترکان کم مصرف، تشویق مشترکان خوش مصرف و سوق دادن مشترکان پر مصرف به کم مصرف درنظر گرفته شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رضا اردکانیان امروز در نشستی خبری به مصوبه روز گذشته هیات وزیران در خصوص گزارش وزارت نیرو مبنی بر عملکرد صنعت برق در مدیریت مصرف اشاره کرد و افزود: در همه بخش‌ها از جمله صنعت، معدن، کشاورزی، خدمات، خانگی و بخش عمومی همکاری‌های لازم صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه اساس کار ما حمایت از مشترکین کم‌مصرف و تشویق مشترکین پرمصرف و پیوستن به جرگه خوش‌مصرف‌ها و کسانی است که الگو را رعایت می‌کنند، تصریح کرد: در مصوبه روز گذشته مصرف‌کنندگان خانگی در دو گروه تحت عنوان برق امید دسته‌بندی شدند.

 وزیر نیرو با بیان اینکه هدف این است که با اجرای این طرح، مشترکین کم‌مصرف از تخفیف ۱۰۰ درصدی در قبض برق برخوردار شوند، گفت: در این طرح مقرر شده از مشترکین خوش‌مصرف قدردانی شود و از مشترکین پرمصرف خواسته‌ایم تا با انجام کارهایی از عنوان پرمصرف دور شده و به خوش‌مصرف‌ها بپیوندند.

وی با تاکید بر اینکه ‌یکی از این اقدامات در راستای کاهش مصرف، آموزش است که مجموعه‌هایی در حال شکل‌گیری هستند تا به مردم آموزش داده شود تا با چه کارهای ساده‌ای می‌توانند مصرف برق خود را کاهش دهند، افزود: راه‌حل دیگر اینکه می‌توانند پنل‌های خورشیدی کوچک در پشت‌بام منازل نصب کنند. برای این هدف به کسانی که نیاز مالی دارند وام کم‌بهره تعلق می‌گیرد.

به گفته وی به این ترتیب مشترکین با نصب پنل خورشیدی روی پشت‌بام و یا کولرها به راحتی به شبکه برق ساختمان متصل شده و از مصرف برق شبکه سراسری کاسته خواهد شد، ضمن اینکه از حالت پرمصرفی نیز خارج می‌شوند.

وزیر نیرو با بیان اینکه تدارک دیدیم در ماه‌های باقی مانده دولت یازدهم ۱۰ درصد از کل مصرف برق خانگی کاهش یابد، اظهار کرد: تابستان گرم و طولانی را سپری می‌کنیم اما تاکنون خاموشی ناشی از کمبود تولید نداشتیم. علاوه بر این، در سال جهش تولید به سر می‌بریم، بنابراین باید نیاز آب و برق مطمئن تامین شود.
اردکانیان افزود: امسال نه تنها خاموشی نداشتیم بلکه انرژی بیشتری نیز عرضه شد؛ به طوری که در بخش صنعت بیش از ۱۱ درصد و بخش کشاورزی بیش از چهار درصد انرژی بیشتر دریافت کرد.

اردکانیان همچنین با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب در نشست روز یکشنبه با هیئت دولت که به صورت تصویری برگزار شد، اظهار کرد: آنچه که نحوه برخورد ما را با این منبع تجدیدناپذیر یعنی فرصت بیش از پیش با اهمیت می‌کند، این است که کار و فعالیت ما نه فقط انجام وظیفه برای خدمت به مردم که سرافرازی کشور و کمک به عبور سالم و ایمن از این گردنه حساس است.

وی افزود: آنچه که معظم له دیروز فرمودند و نصب‌العین ما و همه همکاران ما در دولت است، این که حاصل کار ما علاوه بر پاسخگویی به این اهمیت، در شکل دادن به یک الگوی جدید برای حکمرانی است؛ الگویی که با وجود همه کاستی‌هایی که به واسطه عمل ما می‌تواند داشته باشد و رفع خواهد شد، الگوی متفاوت و متمایزی از الگوهای برگرفته از مکاتب موجود و امتحان پس داده در دنیا است.

اردکانیان گفت: این که بتوانیم مصرف در بخش خانگی را مجموعا ۱۰ درصد کاهش دهیم؛ کاری که امسال بخشی از آن محقق شد. ما حتی توانستیم تعهدات صادرات انرژی را در سال جاری بیش از سال گذشته محقق کنیم و این در حالی است که درآمدهای نفتی ما کاهش یافته است. در صورتی که حدود سه درصد از انرژی تولیدی صادر شود ۳۰ درصد از نیازهای ارزی صنعت برق را جوابگویی می‌کند و برای تولید این میزان انرژی چیزی کمتر از یک درصد گاز تولیدی کشور در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود.

وی افزود: مهلت دو ماهه‌ای توسط دولت برای تدوین دستورالعمل‌ها برای اجرای طرح «برق امید» داده شده و هدف اصلی ما کاهش مصرف در بخش خانگی است. چرا که در این بخش از حدود ۵۸ هزار مگاوات اوج بار تابستان امسال حدود ۲۳ هزار مگاوات صرف دستگاه‌های سرمایشی شد که با مدیریت مصرف، می‌توان ۱۰ درصد از این ۲۳ هزار مگاوات را کاهش داد.

۹۰۰ هزار کیلومتر شبکه انتقال و توزیع موجود در کشور در حال فرسودگی است

اردکانیان گفت: ۹۰۰ هزار کیلومتر شبکه انتقال و توزیع موجود در کشور در حال فرسودگی است. حتی ممکن است کمبود تولید نداشته باشیم ولی به دلیل فرسودگی شبکه در جاهایی اتفاق‌هایی رخ داده و قطع برق داشته باشیم. این، مورد تاکید رهبری هم در زمان ارائه گزارش اولین‌های صنعت برق بود.

وی همچنین با یادآوری ۲۲۷ طرح بهره‌برداری شده در قالب فاز نخست پویش هرهفته الف_ب_ایران در سال گذشته با ۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان گفت: از این میزان، حدود ۲۹ هزار میلیارد تومان مربوط به صنعت برق بود که از این رقم ۲۴ هزار میلیارد تومان(۷۰ درصد) به تولید برق اختصاص یافت.

وزیر نیرو ادامه داد: در هفت سال گذشته و یک سال پیش رو، سال آینده این مواقع یا کمی زودتر موفق خواهیم بود گزارش دهیم که در دولت تدبیر و امید، مجموعا ۲۰ هزار و ۲۰۰ مگاوات نیروگاه جدید به مدار بهره‌برداری آمده است که سالی متوسط ۲۵۰۰ مگاوات در مقابل متوسط ۱۸۰۰  مگاوات در سال های قبل از این دوره است.

اردکانیان گفت: امسال هم پویش را با اعتماد به نفس بیشتری شروع  و ۲۵۰ طرح با سرمایه گذاری حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان هدفگذاری شده است.

وی با اشاره به توصیه رهبری بر تداوم این پویش و عملی شدن وعده‌ها در راستای آن در نشست دیروز با هیات دولت گفت: بیش از ۲۰۰ شرکت بزرگ پیمانکاری و حدود ۱۵۰ شرکت مهندسان مشاور فعال هستند تا به همراه خانواده بزرگ چند ۱۰ هزار نفره صنعت آب و برق امسال هم این طرح ها به ثمر برسد.

اردکانیان افزود: تا دیروز و با احتساب طرح‌های صنعت برق در استان مرکزی، ۶۰ طرح از این مجموع با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان بهره‌برداری شده که از این میزان حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان مربوط به صنعت برق و از این رقم بیش از ۸۶۰۰ میلیارد تومان(۸۰ درصد) در بخش تولید است.

وی اضافه کرد: در دولت تدبیر و امید، هر سال متوسط ۴۰ هزار میلیارد تومان در صنعت برق سرمایه‌گذاری شده و بیش از ۶۰ درصد سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش از سوی بخش خصوصی بوده است.

بهره مندی  ۱۰ میلیون نفر روستایی به آب شرب سالم و پایدار تا پایان دولت

وی همچنین خاطرنشان کرد: با اجازات مقام معظم رهبری، ۱۳۲ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی در سال های اخیر برای آب روستایی دریافت شد که منجر به این شد که تا امروز بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ روستای ما در این دولت با جمعیت ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به شبکه آب سالم و پایدار وصل شدند که قبل از دولت تدبیر و امید کمتر از یک میلیون نفر روستایی به این شبکه متصل بوده اند.

وی افزود: این رقم تا پایان دولت به ۱۰ میلیون نفر خواهد رسید و گزارش خواهیم داد که بیش از ۸۴ درصد جمعیت روستایی ما به شبکه آب دسترسی پایدار دارند. البته در برخی مناطق محدودیت داریم و در مواقعی با تانکر آبرسانی می شود .

اردکانیان تعداد تصفیه‌خانه‌های در مدار کشور را بیش از ۶۰ برابر سال‌های قبل از انقلاب عنوان کرد و گفت: ‌تا پایان دولت تدبیر و امید، تعداد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب که این دولت احداث کرده به ۹۶ واحد خواهد رسید.

وی افزود: هر دو ماه یکبار هم یک واحد تصفیه‌خانه آب شهری وارد مدار شده که تعداد این تصفیه‌خانه‌ها که در دولت تدبیر و امید افتتاح شده تاکنون ۳۹ واحد بوده که تا پایان دولت به ۵۳ واحد خواهد رسید.

اردکانیان گفت: در بخش زیست محیطی، کشاورزی، صنعت و سایر مصارف هم عمده نیاز از طریق آب‌های سطحی و منابع آب زیرزمینی تامین می شود که برای مصارف دیگر نیازمند احداث سدهای مخزنی بر اساس مطالعات فنی،‌ ملاحضات زیست  محیطی و توجیه‌های اقتصادی هستیم که از این حیث هم دولت موفقیت‌های شایانی داشت و هر ۵۰ روز یک سد در این دولت وارد مدار شده ست . تاکنون ۴۳ سد در کشور افتتاح شده که این تعداد به ۵۳ سد خواهد رسید.

ایران پنجمین کشور دنیا در کشت آبی

وی ادامه داد: ما در احداث سدها و شبکه‌های آبیاری و زهکشی توفیق‌های بزرگی داشتیم که در نتیجه آن محصولات غذایی کشور ۳۰ درصد افزایش یافته است و اکنون پنجمین کشور دنیا پس از چین، هند، ژاپن و آمریکا در کشت آبی در جهان هستیم.

اردکانیان گفت: ۸۰ درصد انرژی غذایی مورد نیاز در کشور از داخل تامین می شود و در دنیایی که انتظار دارد تا ۲۰۳۰ میلادی نیازش به محصولات غذایی به نسبت ۱۰ سال پیش ۳۵ درصد بیشتر باشد، کشور ما باید کارهای زیادی در برنامه داشته باشد که در زیر چتر مدیریت توامان عرضه و تقاضا انجام دهد.

وی همچنین از انتخاب ۱۰۷ نفر از مدیران ارشد در سطح وزارت نیرو  شرکت‌های تابعه از طریق فراخوان عمومی خبر داد و گفت: در دولت دوازدهم نزدیک سه هزار مدیر ارشد، میانی و پایه از این طریق بازنشسته شدند و فرصت برای جوان‌ترها است که به میدان بیایند.

وی افزود: یکی از زیرساخت‌های لازم که در این ارتباط انجام شده یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی و دیگری یکپارچگی معاونت آب و آبفا وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران با مصوبه هیات وزیران است که به تایید شورای نگهبان هم رسید و در جلسه چهارشنبه گذشته عدم مغایرت آن با شرع و قانون اساسی ابلاغ شد.

اردکانیان گفت: در روزهای آتی این یکپارچگی هم عملیاتی خواهد شد و ما یک ستاد آب چابک تر و متمرکز در مجموعه وسیع فعالیت ها خواهیم داشت که یکی از اصلی ترین فعالیت ها شکل دادن به مدیریت حوضه‌های آبریز است که مسائل استان ها سامان بهتر و مناسب تری داشته باشد و کار مهم دیگر آن تدوین لایحه قانون جامع آب با همکاری سایر دیستگاه ها و مرکز پژوهش‌های مجلس و همه ظرفیت های فعال در این عرصه است که تا آخر پاییز در این دولت بتوانیم این قانون را به مجلس تقدیم کنیم.

وی درباره انتقال آب از دریای خزر اظهار کرد: هیچ طرح انتقال آبی بدون مطالعات دقیق و کار کارشناسی و منابع مالی  مجوز دریافت نمی‌کند. ما طرق مختلف تامین آب را مطالعه می‌کنیم. مطالعه آبهای متعارف و غیرمتعارف از جمله آبهای شور و ژرف و استفاده از بخار آب موجود در هوا را در دستور کار قرار می‌دهیم.

وزیر نیرو ادامه داد: در مورد خزر فاز یک مطالعه انجام شده و به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شده که روال سازمان محیط زیست بدین صورت است که یک طرح یا در جا تایید یا در جا رد و یا مجموعه شرایط برای انتقال آب بررسی می شود.

وی با بیان اینکه درباره این طرح مجوز سازمان محیط زیست را دریافت کردیم؛ با شرایط و الزامات به مجری طرح منعکس شده است، گفت:  ما با دارا بودن آب شور استفاده از آن را نیز در دستور کار داریم و در جنوب کشور ۳۴ میلیارد متر مکعب مجوز تخصیص آب شور درنظر گرفته ایم.

اردکانیان درباره برنامه عربستان برای جایگزینی برق صادراتی به عراق گفت: هر کشوری که تصور می‌کند می‌تواند به عراق صادرات داشته باشد ما نیز تشویق می‌کنیم که انجام دهد؛ به این دلیل که عراق به دلیل آسیب‌هایی که در جنگ و همچنین حمله گروه‌های تکفیری متحمل شده‌ به لحاظ تامین برق مشکلات زیادی دارد.

وی با بیان اینکه از ۲۵ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده در عراق تنها ۱۵ هزار مگاوات در مدار است و کمبود قابل ملاحظه‌ای دارند، اظهار کرد: هر کشوری در همسایگی می‌تواند کمک کند. ما در حال حاضر از محل صادرات گاز و برق به عراق حدود نیمی از مصرف فعلی این کشور را تامین می‌کنیم و جا برای بقیه باز است.

وزیر نیرو درباره اینکه آیا در حوزه آبهای مرزی رودخانه مشترکی که تعیین تکلیف نشده باشد وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: از حیث شرایط آبهای مرزی و مشترک، کشور منحصر به فردی هستیم. چرا که به لحاظ بالادست و هم به لحاظ پایین دست و دارا بودن رودخانه های مرزی صاحب امتیاز هستیم.

وی با بیان اینکه ۴۷ رود مرزی در کشور وجود دارد، گفت: در این راستا تابع مقررات هستیم، موافقتنامه‌های معتبری وجود دارد که دقیقا تکلیف رودها مشخص است و تعیین تکلیف بر این اساس صورت می گیرد.

وی افزود: قبل از انقلاب در زمینه تعیین تکلیف رودهای مرزی کار زیادی صورت نگرفته بود، شاید کم‌نیازی بوده، البته حقوق ملی به نیاز و جمعیت برنمی‌گردد، در هر حال باید از حقوق دفاع و استیفا شود، کارهای زیادی بعد از انقلاب صورت گرفته و همه مقررات بین‌المللی رعایت می شود و امیدواریم در این عرصه هم  بتوانیم با همسایگان توسعه همکاری داشته باشیم.

بر اساس جدول اعلام شده مشترکانی که میزان مصرف برق آن‌ها کمتر از ۸۰ کیلوات ساعت در ماه‌های معمولی و در ماه‌های گرم سال زیر ۱۰۰ کیلوات مصرف می‌کنند، شامل این طرح خواهند شد.

Share