مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان گیلان خبر داد؛

برگزاری جشنواره ایمنی رانندگان حرفه ای | کم‌کردن نیمی از سوانح با اصلاح رفتار افراد میسر است

رئیس هیات اجرایی و مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان گیلان با بیان اینکه جشنواره ایمنی رانندگان حرفه ای در استان برگزار می شود، یادآور شد: این جشنواره به منظور اشاعه فرهنگ ایمنی از ظریق رانندکان حرفه ای، توسعه ایمنی پایدار در حمل و نقل، ارج نهادن به مقام و منزلت رانندگان حرفه ای برگزار می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مهندس ابراهیم گلسرخی رئیس هیات اجرایی و مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان گیلان ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران شهیدش از هم‌وطنان خواست برای کمک به کادر درمان کشور در تعطیلات پیش رو از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند.

مهندس گلسرخی با بیان اینکه علاوه بر فعالیتهای جاری این جمعیت برنامه هایی نظیر جشنواره ایمنی رانندگان حرفه ای در استان برگزار می شود، یادآور شد: این جشنواره به منظور اشاعه فرهنگ ایمنی از ظریق رانندکان حرفه ای، توسعه ایمنی پایدار در حمل و نقل، ارج نهادن به مقام و منزلت رانندگان حرفه ای برگزار می شود.

وی افزود: در همین راستا فراخوان شناسایی این قشر زحمتکش در حال اجرا است و از همین طریق از کلیه رانندگان حرفه ای دعوت می نماییم که در این فراخوان شرکت نمایند.

گلسرخی با اشاره به برگزاری مراسم روز جهانی قربانیان سوانح رانندگی با موضوع مادران داغدار در هفته ایمنی حمل و نقل اظهار کرد: این مراسم از جمله اقدامات پیش روی این جمعیت در جهت ارتقای فرهنگ ایمنی راه ها است.

۶۷ درصد تصادفات به علت عدم توجه به جلو رخ می دهد

گلسرخی با بیان اینکه کم‌کردن نیمی از سوانح جاده‌ای با اصلاح رفتار افراد میسر است، افزود: به‌طور میانگین در هر ساعت، دو نفر در تصادفات رانندگی کشور کشته می‌شود که علت بخشی از این تلفات وقوع پدیده استتار محیطی است.

رئیس هیات اجرایی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان با بیان چند توصیه ایمنی کاربردی در همین زمینه یادآور شد: به منظور کاهش خطای انسانی در محیط ترافیکی لازم است که بهتر دیده شویم و برای این کار در طول روز از رنگهای متضاد با محیط و در شب از شبرنگها و رنگهای روشن استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه بررسی ها از علت تامه تصادفات حاکی از این است که ۶۷ درصد تصادفات به علت عدم توجه به جلو رخ می دهد، افزود: معنای آن این است که برخی فاکتورها در این موضوع دخیل هستند که یک از آنها خوب دیدن و خوب دیده شدن است.

گلسرخی در ادامه گفت: خوب دیدن از طرف راننده به شرطی اتفاق می افتد که خوب ببیند و این درصورتی رخ می دهد که راننده هشیار و سرحال باشد و همچنین فضای اطرافش قابل دیده شدن باشد.

وی تصریح کرد: پوشیدن لباس سیاه و تاریک در شب و قدم زدن در جاده ها و خیابان ها به عنوان عابرپیاده بدون اینکه منعکس کننده نور باشد، ریسک تصادفات را بالا می برد و سبب می شود که راننده شما را از فاصله دور نبیند و نتواند عکس العمل مناسب را نشان دهد.

گلسرخی با تاکید بر اینکه هرگونه برنامه و اقدام جهت کاهش تصادفات و کشته‌شدگان می‌تواند در توسعه و ارتقای هر چه بیشتر سطح ایمنی راه‌ها استفاده گردد، افزود: یکی از دغدغه‌های مهم اجتماعی کشور آمارهای نگران کننده و تأسف‌بار آسیب‌های انسانی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از سوانح رانندگی و پیامد آن با از دست دادن سرمایه‌های ارزشمند انسانی و تحمیل هزینه‌های بسیار سنگین و جبران ناپذیر بر پیکره جامعه است.

این فعال اجتماعی از دست دادن هم وطنان در حوادث رانندگی را واقعه ای تلخ عنوان کرد و گفت: در ۵ سال اخیر بیش از ۸۴ هزار نفر از هموطنان در اثر سوانح رانندگی جان باختند.

رئیس هیات اجرایی و مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان گیلان با تاکید بر اینکه برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که سه‌پنجم علت اصلی تصادفات، نیروی انسانی است، افزود: همه باهم برای کاهش حوادث رانندگی، ایمن برانیم.

وی با بیان اینکه هموطنان برای پیشگیری از وقوع سوانح رانندگی باید به قوانین راهنمایی و رانندگی توجه جدی داشته باشند، افزود: سرعت غیرمجاز، نداشتن دقت و تمرکز کافی، رعایت نکردن فاصله مجاز و سبقت غیر مجاز از جمله مهمترین دلایل وقوع تصادفات در ایران است.

گلسرخی کنترل سرعت، کنترل خستگی، استفاده از وسایل و تجهیزات ایمنی نظیر کمربند ایمنی و کلاه ایمنی و رانندگی صحیح را از عوامل تاثیر گذار بر ایمنی سفر عنوان کرد و یادآور شد: ارزیابی خودرو قبل از رانندگی و رعایت سرعت مطمئنه میتواند منجر به کاهش حوادث ترافیکی شود.

فرهنگ‌سازی و آموزش، باید از مدارس آغاز شود

مؤلف و نویسنده برجسته کتاب‌های حوزه راه و ترابری، با اشاره به اینکه می‌توان از طریق فرهنگ‌سازی، باورهای ناسالم را به باورهای سالم تبدیل کرد، اذعان داشت: باید با آموزش و افزایش آگاهی مردم و بافرهنگ سازی و ذکر واقعیت‌ها و خطرات ناشی از سوانح، نسبت به ایجاد حساسیت در جامعه اقدام کرد.

گلسرخی با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی و آموزش، باید از مدارس آغاز شود، گفت: جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان در مناسبت‌های مختلف، اقدامات فرهنگی و اطلاع‌رسانی خود را به طریق مختلف و هدفمند انجام می‌دهد.

مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان گیلان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی فرهنگ ایمنی برای موتورسواران و عابرین پیاده، برگزاری همایش با حضور طیف‌های مختلف اجتماعی، نشست با طلاب و روحانیون، برگزاری همایش ارتقای فرهنگ ترافیک برای دانش آموزان، آموزش و حضور در مهدهای کودک را از دیگر اقدامات جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان برشمرد و افزود: اگر به عوامل مؤثر در حوادث جاده‌ای شامل انسان، جاده و وسیله نقلیه توجه کنیم، مشاهده می‌کنیم که انسان توسعه‌یافته می‌تواند دو عامل دیگر را تحت تأثیر خود قرار دهد.

از سفرهای غیرضروری پرهیز شود

گلسرخی در پایان با اشاره به اینکه جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها از هم وطنان انتظار دارد که برای پیشگیری از افزایش شیوع بیماری کرونا و حفظ سلامتی خود از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند، تصریح کرد: مسافرت‌های بین شهری در آمار مرگ و میر و میزان ابتلا، بستری و مراجعات به بخش‌های سرپایی تاثیرگذار است و لازم است جوانب احتیاط همچنان رعایت شود و اگر سفری هم اتفاق می‌افتد با رعایت پروتکلهای بهداشتی باشد.

Share