مدیر نشر «فرهنگ ایلیا»؛

برخی ناشران در قیمت‌گذاری کتاب زیاده‌روی می‌کنند| کتاب‌فروش‌ها، زیر فشار زیادی قرار دارند

مدیرمسئول انتشارات «فرهنگ ایلیا» پیش‌بینی وضعیت صنعت نشر در ۶ ماه دوم را به دلیل مشکلات مختلف دشوار می‌داند و درباره قیمت‌گذاری کتاب معتقد است برخی ناشران در قیمت‌گذاری زیاده‌روی می‌کنند و نتیجه این وضعیت را کوچک‌تر شدن جامعه کتاب‌خوان ایران می‌داند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، شادی پیروزی، مدیرمسئول انتشارات «فرهنگ ایلیا» در گفت‌و‌گو با ایبنا، درباره پیش‌بینی وضعیت تولید کتاب در ۶ ماهه دوم سال در صورت تداوم شیوع ویروس کرونا، بیان کرد: با توجه به وضعیت فعلی، پیش‌بینی ۶ ماه دوم سال برای ناشران مشکل است. برای تجدید چاپ به‌دلیل قیمت کاغذ، دست نگه داشتم علاوه‌براین انتشار کتاب‌های چاپ نخست را نیز به تعویق انداخته‌ام. معتقدم وضعیت فعلی بازار نشر، فقط ناشی از شیوع ویروس کرونا نیست؛ بلکه مشکلات اقتصادی نیز در ایجاد این وضعیت موثر است.

وی افزود: جریان تولید کتاب در وضعیت فعلی بسیار دشوار شده‌‌ و هرچند ناشران تخصصی، مثل «فرهنگ ایلیا» از وجود مشتریان خاص خود بهره‌ می‌برند اما به‌نظر می‌‌رسد، آسیب شدید به نشر، ناشی از کاهش قابل‌توجه مشتری کتاب‌فروشی‌‌ها‌ است که توان درخواست کتاب را از دست داده‌اند. البته نباید تاثیر جایگاه کمرنگ ناشران شهرستانی در شبکه توزیع کتاب را نادیده گرفت.

پیروزی ادامه داد: حتی اگر کتاب ناشران در کتاب‌فروشی‌ها فروخته شود، چک‌های طولانی‌مدت نشان می‌دهد کتاب‌فروش‌ها، زیر فشار زیادی قرار دارند؛ بنابراین ناشران برای حفظ تعامل با کتاب‌فروشان باید به‌قول معروف هوای آن‌ها را داشته باشند.

مدیر نشر «فرهنگ ایلیا» درباره سیاست‌‌های قیمت‌گذاری کتاب، گفت: تلاش کردیم با کمترین افزایش قیمت، ادامه بدهیم؛ هرچند این سیاست به ضرر ناشر تمام می‌شود اما این اقدام فقط و فقط برای دسترس‌پذیری کتاب ادامه دارد. به‌عبارت دیگر؛ اگر قرار باشد کتاب تولید شود اما در انبار باقی بماند و عرضه نشود، بی‌تردید ظلم بزرگی به خودم، پدید‌آور و جامعه مخاطب روا داشته‌ام. همیشه این سیاست را در اداره نشر دنبال کرده‌ام؛ چراکه تبدیل شدن کتاب به کالای لوکس همیشه دغدغه من بوده‌است.

پیروزی درباره رفتار ناشران در تعیین قیمت کتاب، بیان کرد: به‌نظر می‌رسد برخی از همکاران در قیمت‌گذاری زیاده‌روی می‌کنند. معتقدم با وجود همه مشکلات می‌توان در تعیین قیمت نهایی مراعات حال همدیگر را داشته باشیم؛ چراکه در شرایط عادی جامعه کتابخوان ایران قابل‌توجه نبود و اگر قیمت‌ها در شرایط فعلی سرسام‌آور افزایش پیدا کند، این جامعه کوچکتر خواهد شد.

پیروزی به تاخیر در افتتاح کتاب‌فروشی «فرهنگ ایلیا» اشاره و بیان کرد: با توجه به وضعیت فعلی بازار کتاب، هنوز موفق به افتتاح کتاب‌فروشی «فرهنگ ایلیا» نشده‌ام؛ هرچند به روش‌های مختلف مثلا عرضه کتاب‌‌ امانی هم فکر کردم اما از وضعیت بازار کتاب در آینده اطمینان ندارم.

وی افزود: با عشق و علاقه ساختمان کتاب‌فروشی‌ را ساختم و برای افتتاح در پاییز برنامه‌ریزی کرده بودم. مردم گیلان مردم کتابخوانی هستند و با وجود مشکلات متعدد هنوز جریان مطالعه در این استان وجود دارد و به‌عنوان یک ناشر همیشه مدیون این مردم هستم اما رصد‌ فعالیت کتاب‌فروشی‌‌ها نشان می‌دهد نمی‌توان درباره آینده با اطمینان صحبت کرد.

مدیر نشر «فرهنگ ایلیا» ادامه داد: کتاب‌فروشی‌ «فرهنگ ایلیا» کافه کتاب خواهد بود و علاقه‌مندم جریان گردش کتاب را در آن جریان پیدا کند.

Share