امید هرندی در گفتگوی تفصیلی با دیارمیرزا؛

برای وضعیت فوتبال گیلان خون گریه می‌کنم|چرا به بخش دولتی نمی‌گویند در گیلان سرمایه‌گذاری کند!؟

هرندی گفت: بنده از خانواده فوتبال هستم و وقتی وضعیت ملوان، داماش، سپیدرود در مجموع فوتبال گیلان را می‌بینم خون گریه می‌کنم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا امید هرندی، پیشکسوت گیلانی فوتبال کشور در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا با اشاره به مشکلات فراوان در فوتبال گیلان اظهار داشت: گیلان یکی از استان‌هایی است که در امر ورزش به شدت مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد از تیم‌های کشور سرمایه‌گذاران دولتی دارند، تصریح کرد: تیم هایی مانند فولاد خوزستان، سپاهان، ذوب آهن و حتی پرسپولیس و استقلال زیر نظر دولت و وزارت ورزش و جوانان اداره می‌شود که همه بخش دولتی هستند و بخش خصوصی مشخص نیست که در کجای ماجرا قرار دارد.

چرا به بخش دولتی دستور داد نمی‌شود در گیلان سرمایه‌گذاری کنند!؟

هرندی ادامه داد: بخش‌های دولتی در دست در دست افراد دولتی است پس چرا به این افراد دولتی به صورت دستوری گفته نمی‌شود که بیایید و در استان گیلان که در جای جای آن فوتبال جریان دارد و در رگ و ریشه مردم است سرمایه‌گذاری کنید.

در شهرهایی سرمایه‌گذاری می‌شود که هزار نفر هم به ورزشگاه نمی‌روند!

این پیشکسوت فوتبال ایران با بیان اینکه امکان ندارد در استان گیلان، مردم شهری برای بازی تیم فوتبال‌شان ورزشگاه آن شهر را پرنکنند به دیارمیرزا گفت: متأسفانه در شهرهایی سرمایه‌گذاری می‌شود که هزار نفر هم به ورزشگاه نمی‌روند و به زور می‌خواهند مردم را به ورزشگاه بیاورند.

وی ادامه داد: هزینه کرد دولت برای همه استان‌های کشور باید یکسان باشد، وقتی در استانی مثل کرمان هزینه می‌شود که از نظر من کار بسیار خوبی است و این کار خوب باید در استان گیلان که مهد فوتبال کشور نیز باید انجام شود.

هرندی گفت: منظور ما این نیست که این کار خوب (سرمایه‌گذاری در فوتبال) در استان‌های دیگر انجام نشود بلکه منظور من این است که چرا این سرمایه‌گذاری‌ها در گیلان انجام نمی‌شود!؟

با هزینه‌ای که برای مس کرمان کردند می‌شد سه تیم گیلانی را اداره کرد!

سرمربی اسبق داماش گیلان با بیان اینکه چندین تیم در استان کرمان وجود دارد و همه آنها نیز از نظر مالی متمول هستند، اظهار کرد: مدیرعامل مس کرمان وقتی نتوانست امسال به لیگ برتر صعود کند در برنامه رادیویی عنوان کرد که «۲۰ میلیارد تومان برای این تیم هزینه کردیم ولی با تفاضل یک گل نتوانستیم به لیگ برتر صعود کنیم» این رقم می‌توانست برای سه تیم پرطرفدار سپیدرود، ملوان و داماش هزینه شود که همه عاشق این تیم‌ها هستند و بنده با اطمینان می‌گویم که اگر این هزینه برای تیم‌های گیلانی می‌شد قطعا یکی از این سه تیم به لیگ برتر صعود می‌کرد.

چرا شرکت‌های دولتی در گیلان سرمایه‌گذاری نمی‌کنند!؟

هرندی با گلایه از شرکت‌های دولتی مثل فولاد، ذوب‌آهن و… در مورد عدم حمایت از تیم دیگر کشور گفت: چرا این شرکت‌های دولتی نمی‌آیند و برای استان‌هایی مانند گیلان هزینه کنند!؟ بنابراین بخش مالی فوتبال گیلان را می‌توان با یک تفکر درست برطرف کرد.

بازیکنان پیشکسوت خود را مدیر تیم‌ها می‌کنیم و آنها را می‌سوزانیم

وی، مدیریت ضعیف را از دیگر مشکلات فوتبال گیلان عنوان کرد و ادامه داد: از قدیم می‌گفتند «آزموده را آزمودن خطا است» چندبار می‌خواهم آزمایش بکنیم کسانی که پرونده‌های مدیریتی آنها موفق نبوده است!؟

هرندی افزود: جدیدا به‌خاطر مشکلات مالی که در تیم‌های گیلانی وجود دارد بازیکنان پیشکسوت خود را به عنوان مدیر انتخاب می‌کنیم که سرمایه‌های این استان و کشور هستند و با این کار آنها را می‌سوزانیم زیرا آنها را مستقیما در مقابل مردم قرار می‌دهیم.

عضو اسبق تیم ملی جوانان همچنین ادامه داد: نتایج ضعیف تیم‌ها سبب می‌شود که مردم مقابل پیشکسوتان ارزشمند استان قرار گیرند و افرادی که می‌توانند مربیان بزرگ و آینده‌داری برای فوتبال شوند به دلیل قرار گرفتن در مدیریت تیم‌ها سوخت می‌شوند که از این دست افراد می‌توان به مازیار زارع و پژمان نوری در ملوان و افشین ناظمی در سپیدرود رشت اشاره کرد.

در بخش مدیریتی باید به دنبال افرادی برویم که مدیر اقتصادی هستند

وی اظهار داشت: در بخش مدیریتی باید به دنبال افرادی برویم که مدیر اقتصادی هستند و این مدیران اگر اقتصادی باشند که بهتر نیز هست.

این پیشکسوت گیلان فوتبال کشور افزود: بنده دوستی در آلمان دارم که بنده اعلام کرد باشگاه بایرن‌مونیخ به دنبال این است که «الیور کان» را به عنوان یکی از مدیران خود وارد باشگاه کند زیرا «کان» علاوه بر اینکه یک بازیکن اسطوره‌ای در جهان بود، یک مدیر موفق اقتصادی است و شرکت‌های بسیار زیادی دارند.

مدیران اقتصادی توانمندی را شناسایی و به فوتبال بیاوریم

هرندی با بیان اینکه باید مدیر یک شرکت یا یک مجموعه اقتصادی را باید وارد فوتبال کرد تا بتوان از این طریق پول وارد فوتبال کنیم، اظهار کرد: مدیر، مالک و مدیر مستقیم باشگاه داماش، آقای حاجی‌پور است که سال‌ها به عنوان عضو و رییس شورای شهر رشت بود و سال‌ها در فوتبال نیز فعالیت کردند؛ ایشان در نتوانستند باشگاه داماش را از سوی شهرداری حمایت کند چون شهرداری برای تامین حق و حقوق کارکنان و کارگرانش با مشکل مواجه است.

سرمربی اسبق داماش گیلان با بیان اینکه مدیران اقتصادی در گیلان وجود دارند، اظهار کرد: در شهر صنعتی استان که صنایع محدودی سرپا هستند می‌توان مدیران اقتصادی توانمندی را شناسایی کرد و به عنوان مدیر تیم‌ها معرفی کرد.

«استفاده از نیروهای متخصص بومی است» راهکار حل مشکلات است

دارنده مدرک مربیگری A آسیا یکی دیگر از مشکلات تیم‌های گیلانی را انتخاب سرمربی نامناسب دانست و افزود: نمی‌توان مربی‌ای را که ده سال پیش یک موفقیتی را کسب کرده است را به عنوان سرمربی تیم انتخاب کرد، از طرفی نیز باشگاه‌های گیلانی از نظر مالی نیز توانایی مالی خوبی ندارند پس نسخه‌ای که ما برای این تیم‌ها می‌پیچیم «استفاده از نیروهای متخصص بومی است».

وی با اشاره به اینکه استان گیلان بازیکنان فوتبال بسیار زیادی دارد و ما می‌توانیم به اندازه تمام تیم‌های گیلانی بازیکن خوب پیدا کنیم، اظهار کرد: مردم گیلان باید به مربیان و بازیکنان بومی فرصت دهند نه اینکه برویم دنبال آقای «پاشازاده» که افتخار این کشور هم هستند را بیاوریم و مقداری پول به او بدهیم و بعد از دو بازی از تیم برود! یا اینکه آقایانی مانند اکبر میثاقیان که دوست خوب بنده است و یا نادر دست‌نشان را بیاوریم که آنها نیز بروند بدون اینکه با مردم طرف باشند.

این دروازه‌بان سال‌های دور فوتبال ایران همچنین افزود: کسانی برای تیم‌های گیلان دل می‌سوزانند و بازیکنانی مانند جهانبخش‌ها به فوتبال کشور معرفی می‌کند که مربی متخصص بومی است و تعدادی بسیاری از این افراد در استان داریم فقط باید دیدمان را باز کنیم.

هرندی با بیان اینکه بسیاری از بازیکنان گیلانی در تیم‌های دیگر و خارج از کشور حضور دارند، اظهار کرد: بنابراین پتانسیل زیادی در گیلان وجود دارد فقط باید نگاهمان را عوض کنیم.

هیأت فوتبال در گرفتن نتایج باشگاه‌ها نقش عمده‌ای ندارد

پیشکسوت فوتبال گیلان با بیان اینکه هیات فوتبال و اداره کل ورزش و جوانان می‌توانند در فوتبال نقش مؤثری داشته باشند، اظهار کرد: در زمانی که فوتبال ما به صورت تیم‌های منتخب بود، هیأت‌ فوتبال گیلان نقش بسیار سازنده‌ای داشت و علت اصلی قدرت تیم‌ منتخب گیلان، هیأت فوتبال بود زیرا این تیم مستقیما زیر نظر هیأت فوتبال بود.

وی ادامه داد: هیأت فوتبال هم اکنون در گذاشتن مربی یا خرید بازیکنان تیم‌های هیچ نقشی ندارد بنابراین در گرفتن نتایج ضعیف و قوی، هیأت فوتبال نمی‌تواند نقش عمده‌ای داشته باشد.

هرندی به دیارمیرزا گفت: ما باید انتظار داشته باشیم که هیأت فوتبال و اداره‌کل ورزش و جوانان استان در بخش سخت‌افزاری کمک نمایند.

چند سال است که ورزشگاه‌های انزلی، فومن و رشت تخریب شده‌اند!؟

این پیشکسوت فوتبال کشور ادامه داد: چند سال است که ورزشگاه تختی انزلی را تخریب کردند!؟ استادیوم فومن را چند سال است خراب کردند و دست نزدند!؟ تمام صندلی‌های ورزشگاه سردار جنگل رشت شکسته است! حالا باید بگوییم هیأت فوتبال و اداره کل ورزش و جوانان آیا می‌توانند در این بخش فعالیت کنند، بله می‌توانند در این زمینه تلاش کنند.

وی با بیان اینکه ما یک آدم فوتبالی در هیأت فوتبال داریم به نام «فرامرز المالسخاله» و کار بسیار زیادی از دستش برمی‌آید اما اینکه به صورت مستقیم وارد جزییات کار باشگاه‌ها بشود، امکان پذیر نیست.

اگر فیش حقوقی کارمندان هیأت فوتبال گیلان را مشاهده کنید، گریه می‌کنید!

هرندی  اظهار کرد: اگر فیش حقوقی کسانی که در هیأت فوتبال گیلان کار می‌کنند را نگاه کنید با دستمال بردارید و برای این افراد گریه کنید چون اصلا حقوق زیادی دریافت نمی‌کنند! شما با آقای «فرزاد سیری» تماس بگیرید و بپرسید چرا پس از سال‌ها فعالیت در هیأت فوتبال گیلان از آنجا بیرون آمدید!؟

وی با بیان اینکه کسانی که در هیأت فوتبال کار می‌کنند، عاشق هستند و از جان خودشان مایه می‌گذارند، گفت: نباید هجمه‌های تند انتقادات را به سمت هیأت فوتبال نبریم.

بازیکن سابق تیم ملی اظهار کرد: من سالی یک بار هم به هیأت فوتبال گیلان مراجعه نمی‌کنم اما در جریان مشکلات آنها هستم.

وی ادامه داد: قراردادهایی که تیم‌ها با بازیکن ها می‌بندند طبق قانون باید درصدی را به هیات فوتبال بدهند، حال بیایید بروید سوال بپرسید چقدر این پول به هیأت فوتبال داده شد!؟

وقتی هیات فوتبال درآمدی نداشته باشد به غلط استادیوم‌ها را اجاره می‌دهد!

هرندی افزود: وقتی هیات فوتبال درآمدی نداشته باشد چگونه می‌خواهد در سایر حوزه‌ها فعالیت کند!؟ بنابراین هیأت فوتبال مجبور می‌شود به غلط استادیوم‌ها را اجاره دهد که مشکلات فراوانی ایجاد می‌کند.

عضو سابق سپیدرود رشت با اشاره به اینکه موارد سخت افزاری و داشتن زمین و ورزشگاه‌های مناسب در نتایج یک تیم موثر است، گفت: بخش سخت‌افزاری یکی از مهم‌چیزها است اما موافق این نیستم که تخریب ورزشگاه‌های رشت و انزلی دلیل اصلی نتایج این تیم‌ها هستند.

وی ادامه داد: نصف بازی‌های این تیم‌ها در زمان کرونا بود و اصلا تماشاگری وجود نداشته است پس دلایل این نتایج ضعیف چه بود!؟ ولی باز هم تأکید می‌کنم صددرصد تأثیرگذار است اما دلیل اصلی نتایج ضعیف نبوده است.

وقتی وضعیت فوتبال گیلان را می‌بینم خون گریه می‌کنم

هرندی گفت: بنده از خانواده فوتبال هستم و وقتی وضعیت ملوان، داماش، سپیدرود در مجموع فوتبال گیلان را می‌بینم خون گریه می‌کنم.

دروازه‌بان سال‌های دور فوتبال با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی فوتبال گیلان، بخش آموزش است، اظهار کرد: شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که پی ساختمانی را درست نریزیم، هرچقدر هم برای بنای آن هزینه کنیم با کوچک‌ترین زلزله‌ای این ساختمان دچار آسیب می‌شود.

نونهالان تحویل کسانی می‌دهیم که اصلا کار بلد نیستند!

هرندی با بیام اینکه نونهالان تحویل کسانی می‌دهیم که اصلا کار بلد نیستند!، تأکید کرد: اولیا نونهالان هزینه باشگاه‌ها را پرداخت می‌کنند!

وی همچنین به دیارمیرزا گفت: چرا تیم‌هایی مانند فولاد و سپاهان و… همیشه در حال پیشرفت هستند!؟ زیرا آنها برای آموزش نونهالان خود از اولیاء پولی دریافت نمی‌کنند و وقتی که از اولیاء پول دریافت نمی‌کنید بنابراین تست برگزار می‌کنید و فردی که ۲۰ کیلو اضافه وزن دارد به دلیل اینکه اولیاء او می‌تواند هزینه ۵ نفر را پرداخت کند وارد تیم نمی‌شود!

این پیشکسوت فوتبال افزود: تیم‌هایی که تست برگزار می‌کنند، خودشان برای بازیکنان هزینه می‌کنند و بنابراین استعدادها را شناسایی می‌کنند اما در گیلان شما می‌بینید که یک نفر با دریافت مجوز برگزاری کلاس فوتبال و بوق و کرنا کسانی که پول بیشتری را می‌دهند را ثبت‌نام می‌کند پس ما در پایه نیز دچار مشکلات زیادی می‌شویم.

استادیوم‌ها به افراد غیر حرفه‌ای اجاره داده می‌شود

وی اظهار کرد: استادیوم‌ها به افراد غیر حرفه‌ای اجاره داده می‌شود و اگر قرار است ورزشگاه‌ها را اجاره دهیم باید به افراد کار بلد داده شود نه اینکه هرکسی که پول بیشتری می‌دهد!

هرندی با بیان اینکه باشگاه‌های فوتبال گیلان مشکلات فراوانی دارند، اظهار کرد:  تیم چوکا امسال با همه مشکلاتی که داشت به لیگ یک صعود کرد و قطعا سال آینده مشکلاتش افزایش می‌یابد زیرا بسیاری از بازیکنان چوکا غیربومی هستند و برای سال آینده و ماندن در این تیم پول بیشتری می‌خواهد آیا مدیریت این تیم توان هزینه کرد چند برابری برای تقویت و تمدید قرارداد خواهند داشت؟

پیشکسوت فوتبال کشور ضمن تبریک به مردم تالش و تیم چوکا، اظهار کرد: قوم بزرگ تالش از اقوام بزرگ گیلان است و برای آنها آرزوی موفقیت داریم و امیدواریم مشکلات تیم‌های گیلانی حل شود.

وقتی شورای شهر به تیم کمک نمی‌کند، از کره ماه باید کسی بیایید و کمک کند!؟

سرمربی اسبق تیم داماش گیلان با بیان اینکه داماش و ملوان در هفته‌های پایانی توانستند از سقوط فرار کنند، گفت: هر تیمی که می‌خواست به انزلی برود و با ملوان بازی کنید، تن و بدنش می‌لرزید اما امروز تیم‌ها برای پیروزی به انزلی می‌روند که این واقعا تأسف‌بار است.

هرندی با بیان اینکه وقتی آقای حاجی‌پور از اول  فصل عنوان می‌کند که نمی‌تواند تیم‌داری کند و بیایید به داماش کمک کنید! این کمک از کجا باید انجام شود!؟ خود آقای حاجی‌پور عضو شورای شهر ما است و اگر شورای شهر ما نتواند به داماش کند، چه کسی باید به این تیم کمک نماید!؟

وی ادامه داد: وقتی شورای شهر ما به تیم‌های ما کمک نمی‌کند انتظار داریم از کره ماه کسی بیاید و به تیم‌های ما کمک نماید!؟ بنابراین باید گفت «خانه از پای بست ویران است»!

هرندی گفت: چرا مردم شهرهای رشت و انزلی نباید از سرمایه‌گذاری دولتی در فوتبال بهره ببرند!؟ ملوان زمانی قوی بود که یک مدیریت با ثبات یعنی «نیروی دریایی» بالا سر این تیم حضور داشت

این پیشکسوت فوتبال گیلان ادامه داد: با یک مدیریت جمعی دولتی می‌شود به تیم‌های گیلان کمک کنیم، زیرا اگر بررسی نماییم متوجه می‌شویم ملوان بندرانزلی زمانی قوی بود که یک مدیریت با ثبات یعنی «نیروی دریایی» بالا سر این تیم حضور داشت و افرادی مانند بهمن صالح‌نیا، نصرت ایراندوست و پیشگاه هادیان در حال کار کردن در ملوان بودند.

مسئولین باشگاه داماش گیلان باید با رسانه‌ها مصاحبه کنند

سرمربی اسبق داماش گیلان با بیان اینکه مسئولین باشگاه داماش گیلان باید با رسانه‌ها مصاحبه کنند، افزود: آقای حاجی‌پور اگر هم اکنون مشکلات را عنوان نکنند زیرا تا زمانی که مشکلات بیان نشوند مسئولین نمی‌توانند کاری برای ما انجام دهند.

مسئولین باشگاه‌های گیلان با رسانه‌ها تماس بگیرند

هرندی با اشاره به اینکه از مسئولین باشگاه‌های گیلان خواهش می‌کنم برای بیان مشکلاتشان با رسانه‌ها تماس بگیرند نه اینکه رسانه‌ها پیگیر شوند، گفت: چه کار داریم می‌کنیم!؟ چرا همه چیز برعکس شده است!؟ رسانه‌ها نباید به دنبال مدیران باشگاه برای مصاحبه باشند بلکه مدیران باشگاه‌ها باید متقاضی مصاحبه با رسانه‌ها باشند تا این مشکلات بیان شود زیرا تا زمانی که ما اعلام تشنگی نکنیم کسی متوجه تشنگی ما نخواهد شد!

لطفا کمی به خودمان بیاییم!

وی گفت: لطفا کمی به خودمان بیاییم! و نگوییم استانداری و مسئولین و… برای ما چه کردند!؟ از آقای حاجی‌پور و تیمش تقاضا می‌کنم که که بیایند با شما مصاحبه نمایند تا همه متوجه مشکلات باشگاه‌ها بشوند.

این پیشکسوت فوتبال در پایان با بیان اینکه نسخه حل مشکلات تیم‌های گیلان توجه به بخش بومی است به دیارمیرزا گفت: وقتی ما پول نداریم باید به دنبال ساختارسازی باشیم و از مربیان «متخصص بومی» استفاده کنیم و قرارداد سه سال با آنها بسته شود و این مربیان نیز بازیکنانی را دعوت کنند که قرارداد آنها نیز حداقل سه ساله باشد و طرفداران و مردم استان گیلان یکسال اول دندان بر روی جگر بگذارند، من به شما قول می‌دهم با همین بازیکنان به لیگ‌های بالاتر برویم و حتی با فروش این بازیکنان پول‌های خوبی به تیم‌ها تزریق کنیم.

Share