عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد انزلی:

بالا بردن قدرت تاب آوری بهترین راهکار در بحران کروناست|مدیران تنها تصمیم نگیرند

به گفته صابری حقایق بنچ مارکینگ یا همان الگو سازی می تواند یک ابزار کلیدی در دنیای کارآفرینی و مدیریت کسب و کار در این دوره به عنوان سومین راهکار موجود باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آموزش در دوران کرونا موضوعیست که از ۷ماه قبل در گفتمان آموزشی خانواده ها و مسئولان جایگاه ویژه ای پیدا کرده است.
اگر در مورد این موضوع از افراد صاحب نظر مشورت گرفته نشود و نظرات تخصصی لحاظ نگردد و از تجربه کشورهای موفق که متناسب با نظام آموزشی و فرهنگی جامعه ایرانی باشد الگو گرفته نشود به جرات می توان گفت بیراهه ها در پیچ و خم زندگی دیجیتالی بیشتر خواهد شد.
برهمین اساس در خصوص قدرت تاب آوری کسب و کارها در دوران کرونا با رحمت علی صابری حقایق عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر انزلی و مولف کتاب «بازاریابی مدرسه با رویکرد مدرسه داری در ایران» به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید.

رحمت علی صابری حقایق با اشاره به دغدغه های موجود نسبت به بازگشایی مدارس و دانشگاهها از سوی مردم، بالا بردن قدرت تاب‌آوری در همه کسب و کارها به ویژه مدارس و دانشگاهها را بهترین راهکار در دوران بحران کرونا دانست.

به گفته وی همه کسب و کارهای دیگر هم باید برای بالا بردن قدرت تاب آوری خود میزان بهره‌وری شان را افزایش مى دهند.

صابری حقایق، با بیان اینکه قطعاً مدرسه و دانشگاه هم از این قاعده مستثى نیست افزود: در رابطه با افزایش بهره وری که نتیجه جمع اثربخشی و کاراییست ما برای افزایش اثربخشی نخست باید وضع موجود را در کوتاه مدت حفظ کرده سپس فعالیت‌ هایمان را در بلندمدت توسعه دهیم.

وی با تاکید بر اینکه برای ارتقاء کارآیی در شرایط بحران،ابتدا باید هزینه ها را به شدت کنترل(با احتیاط حفظ تیم اجرائى و عدم آسیب به منابع انسانی) و به افزایش درآمدها توجه داشت؛ اظهار کرد: در این راستا یک راهکار سه گانه در حوزه آموزش پیشنهاد می‌شود.

مولف کتاب بازاریابی مدرسه، استفاده از افزایش توان زندگی دیجیتال در بحران را نخستین راهکار در این زمینه عنوان کرد و گفت: افزایش توان زندگی دیجیتال در بحران یعنی تا می توانیم توان آموزش زندگی دیجیتال در دانش آموزان را ارتقا دهیم.

وی، یاددهی مهارت های مورد نیاز در زندگی دیجیتال با توجه به اقبالی که بازار نشان می‌دهد را ضلع دوم این راهکار سه گانه دانست و تصریح کرد: بطور مثال، نسبت خرید اینترنت و آموزش مردم و کلا شاخص های دیجیتال در طول ۷ ماه گذشته در کشور و نه ماه اخیر در جهان پس از شیوع کرونا، نشان از آن دارد که دنیا با شکل جدیدی از زندگی مواجه شده است.

بنچ مارکینگ ابزار کلیدی دنیای مدیریت/تاکید بر الگو سازی از نظام های برترآموزشی در جهان

به گفته صابری حقایق بنچ مارکینگ یا همان الگو سازی می تواند یک ابزار کلیدی در دنیای کارآفرینی و مدیریت کسب و کار در این دوره به عنوان سومین راهکار موجود باشد.

این استاد دانشگاه، با بیان اینکه بنچ مارک کردن یعنی قضاوت درباره کیفیت چیزی بر اساس مقایسه آن با چیزهای مشابه دیگر؛ ادامه داد : در بنچ مارکینگ برای مدرسه و دانشگاه بهترین بحث، استفاده از نظام های آموزشی برتر در جهان و الگوبرداری از آنهاست.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، کشورهایی مانند ژاپن، کره‌جنوبی، فنلاند را کشورهای بسیار پیشتاز در حوزه آموزش برشمرد و خاطر نشان کرد برای بنچ مارکینگ در حوزه آموزش می توان از راهى که کشورهای دیگری که با کرونا رفتار و برخورد بهتری دارند نیز الگوبرداری کرد.

مدیران تنهایی تصمیم نگیرند

وی با تاکید بر اینکه مدیران ما به تنهایی تصمیم نگیرند و در حوزه مدیریتی از نظر و مشورت صاحبنظران استفاده کنند ادامه داد این امر به نفع جامعه است.

وی در ادامه بر ارتقا انجام عملیات دیجیتال در حال حاضر تاکید کرد و گفت: آموزش دیجیتال و مهارتهای زندگی دیجیتال و آموزش دیجیتال مهارتها، مقوله های بسیار مهم و متفاوتی است که باید مدنظر قرار گیرند.

به گفته وی، در آموزش مهارتهای دیجیتال به دنبال این هستیم که توان افراد برای یادگیری مهارتهایی که به آن نیازمندند را افزایش دهیم و از طریق فضای دیجیتال به آنها منتقل کنیم.

سناریو پلانینگ، استفاده از سناریو برای ایجاد الگوهای پابرجا

صابری حقایق با اشاره به بحث سناریو پلانینگ اظهار کرد: سناریو پلانینگ یعنی برنامه ریزی برپایه سناریو برای رسیدن به الگوهای پایدار و پابرجا و در این دوران ما بشدت نیازمند سناریو پلانینگ برای اتخاذ استراتژی های مناسب هستیم تا با رصد اتفاقات آینده بتوانیم بهترین برنامه ها را تدوین کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد انزلی، با بیان اینکه باید بشدت ارتباط با والدین، بمنظور مدیریت و نظارت بر شیوه تحصیلی فرزندانشان و اطلاع از ان را بالا برد، افزود: بی‌شک موج بعدی کرونا از اواخر پاییز و زمستان تا بهار سال آینده خواهد بود پس با توجه به این مسئله اجازه برگزاری حضوری کلاس‌ها وجود ندارد، بنابراین مدارس نباید بجنگند و به نفعشان است که به سمت راهکارهای مناسب بروند.

وی در پایان توجه به اهمیت ایجاد ارتباط بین مدارس و مراکز آموزشی با والدین را مورد تاکید قرار داد و گفت: در حال حاضر این مساله از سوی نهادهای آموزشی مورد غفلت قرار گرفته است.

Share