مدیرکل مدیریت بحران گیلان خبر داد؛

بالا آمدن ۱.۵ متری تالاب انزلی به دنبال سیلاب | خسارت ۵۰۰ میلیاردی به بخش کشاورزی

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، با اشاره به بارش شدید باران در داخل شهر انزلی و آبگرفتگی بخش مرکزی رشت از جمله رودخانه پیربازار، گفت: یک و نیم متر به ارتفاع تالاب انزلی اضافه شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، بارش شدید و سیل‌آسای باران در گیلان که از اواخر وقت جمعه آغاز شده و هم اکنون ادامه دارد، موجب آبگرفتی معابر و سیلابی شدن رودخانه ها در اغلب شهرستان ها شده و خسارت هایی را به بخش کشاورزی و راه های روستایی و عشایری وارد کرده است.

به دنبال بارش بی سابقه و سنگین باران، مزارع و شالیزارهای استان در مناطق مختلف دچار آبگرفتگی شده و خوابیدگی یا ورس برنج را ایجاد کرده؛ این در حالی است که برداشت محصول در ۲۰ درصد از اراضی کشاورزی استان باقی مانده و بارش باران کار را برای کشاورزان سخت کرده است.

خوشبختانه به واسطه اقدامات به موقع و موثر ستاد مدیریت بحران، این بارش ها تلفات جانی نداشته و سبب ذخیره آب در سدها و آب بندان‌های استان شده است.

امیر مرادی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به وقوع دومین بارش بی سابقه تابستانی در استان گیلان طی دو روز گذشته، اظهار کرد: به اعتقاد کارشناسان هواشناسی تجمیع این حجم از بارش ها در فصل گرم، احتمال کاهش بارش ها در فصل پاییز را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه طی دو روز گذشته بیش از ۲۰۰ میلیمتر باران در گیلان بارید، تصریح کرد: عمده این بارش ها در مناطق غربی و مرکزی استان به ویژه در بندرانزلی بوده است. متاسفانه ارتفاعات غرب و شرق و قسمتی از جنوب استان نیز درگیر بارش های شدید بوده و سیلاب داشتیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان، با اشاره به آبگیری خوب سد شهربیجار و جلوگیری از ورود سیلاب به مناطق پایین دست، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۷۵۰ میلیون مترمکعب از حجم ۱۰۰ میلیون مترمکعبی سد شهربیجار آبگیری شده که کمک حال خوبی برای ماه های پیش روی منطقه خواهد بود.

راه اندازی نخستین مرکز هشدار سریع در مدیریت بحران استان

مرادی، از سیلابی شدن رودخانه های ناورود و گرکانرود در بخش اسالم خبر داد و عنوان کرد: رودخانه های فومن و شفت نیز درگیر سیل بوده اند.

وی با اشاره به بارش شدید باران در داخل شهر انزلی و آبگرفتگی بخش مرکزی رشت از جمله رودخانه پیربازار، گفت: یک و نیم متر به ارتفاع تالاب انزلی اضافه شده است.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، از راه اندازی نخستین مرکز مدیریت بحران با محوریت هشدار سریع در استان خبر داد و اضافه کرد: سازمان های آب منطقه ای، هواشناسی، راهداری و هلال احمر در کنار مدیریت بحران استانداری پای کار هستند.

مرادی، با بیان اینکه هشدار وقوع سیل لحظه به لحظه از سوی سامانه های هواشناسی به فرمانداران اعلام می شود، تاکید کرد: تیم واکنش سریع اداره کل مدیریت بحران گیلان طی چند روز اخیر بی نظیر اقدام کرده و بخش های دولتی و خصوصی را فعال کردیم و خوشبختانه خسارات ناشی از این سیلاب وسیع را کاهش دادیم.

وی از زیر آب رفتن چند پل و تعدادی آب نما در برخی از شهرستان ها خبر داد و گفت: در بارش های شدید تابستانی احتمال لغزش و رانش زمین وجود دارد و لذا به روستاهای در معرض خطر هشدار دادیم.  یکی از روستای رودسر نیز کاملا تخلیه شد و خوشبختانه رانش زمین به خانه ها نرسید.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، با اشاره به قطع راه های عشایری شهرستان تالش به دلیل حجم سیلاب، متذکر شد: راهداران در منطقه حاضر هستند و به بازگشایی راه های روستایی و عشایری مسدود شده می پردازند.

خسارت ۵۰۰ میلیاردی بارش های تابستانه به بخش کشاورزی

مرادی، با بیان اینکه دو سردهنه در ماسال تخریب شده است، اظهار کرد: برآوردها نشان می دهد از ابتدای تابستان تاکنون به دلیل بارش های سنگین در گیلان حدود ۵۰۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد شده؛ همچنین در حوزه راهداری با ۲۰ میلیارد تومان خسارت مواجه هستیم.

وی از بیمه ۳۰ هزار هکتار از محصولات کشاورزی گیلان خبر داد و عنوان کرد: مزارع کشاورزی گیلان دچار سیل نمی شوند و تنها بارش های شدید موجب خوابیدگی محصولات به ویژه برنج شده است.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، بهره برداری از سدهای شفارود و پلرود و احداث سدهای لاستیکی را علاوه بر تامین آب مورد نیاز کشاورزی موجب کاهش خسارت سیلاب دانست و یادآور شد: از مسئولان مرتبط می خواهیم بیمه محصولات کشاورزی را جدی بگیرند و کشاورزان را تشویق به بیمه اراضی خود کنند و موانع را بردارند.

Share