این بزرگترین انفجاری است که توسط بشر انجام شده است

انتشار فیلم محرمانه بزرگترین انفجار جهان در دوران شوروی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از رویترز، این بمب هیدروژنی که قدرتی در حد ۵۰ میلیون تن ماده انفجاری معمول را داشت در آزمایشی در اکتبر ۱۹۶۱ در فاصله ۴۰۰۰ متری از زمین در مجمع‌الجزایر دورافتاده «نوایا زملیا» در بالای دایره قطبی منفجر شد.

این فیلم یک توپ آتشین عظیم و یک ابر قارچی به ارتفاع ۶۰ کیلومتر را نشان می‌دهد که پس از اینکه انفجار آسمان را روشن کرد، ایجاد می‌شوند. این تصاویر از زوایای متعدد با دوربین‌های نصب‌شده بر روی زمین و در دو هواپیمای شوروی ثبت شده‌اند.

راوی فیلم می‌گوید: «آزمایش یک بمب هیدروژنی با قدرت فوق‌العاده ثابت کرد که اتحاد شوروی دارای سلاح گرما-هسته‌ای با قدرت ۵۰ مگاتون، ۱۰۰ مگاتون و بیشتر است.»

این فیلم مستند برای نخستین بار بوسیله  «روساتوم»، سازمان هسته‌ای دولتی روسیه»، در هفته گذشته به عنوان بخشی از رویدادهای یادبود هفتادوپنجمین سالگرد صنعت اتمی روسیه به صورت آنلاین منتشر شد.

این بمب به نام «بمب تزار» (پادشاه بمب‌ها) در فاصله سال‌های ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۱ ساخته شد، بزرگترین بمب هیدروژنی تا به حال است و ادعا می‌شود ۳۳۰۰ برابر ویرانگرتر از بمب هسته‌ای است که هیروشیما را ویران کرد.

این فیلم ۳۰ دقیقه‌ای که با عنوان «فوق محرمانه» شروع می‌شود، همه مراحل آزمایش – از انتقال این بمب ۲۶ تنی در یک جعبه فعال‌کردن بمب بوسیله راه‌آهن تا اندازه‌گیری تابش‌ رادیواکتیو پس از انفجار را به تصویر می‌کشد.

بمب تزار بسیار قدرتمندتر از بزرگترین انفجار ایجاد شده در ایالات متحده بود- بمب هیدروژنی آمریکا به نام «کسل براوو» در جزیره «بیکینی آتول» در سال ۱۹۵۴ با قدرت ۱۵ مگاتون آزمایش شد.

Share