معاون وزیر بهداشت اعلام کرد

آخرین وضعیت قراردادهای ۸۹ روزه در گیلان | اخذ مجوز استخدام ۷هزار نیروی جدید

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی از اخذ مجوز استخدام ۷هزار نیروی جدید خبر داد و در عین حال گفت: با تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا و شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، برای افرادی که طی ماه‌های گذشته در مواجهه مستقیم با کرونا بودند، امتیازاتی قائل شدیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، دکتر سید کامل تقوی‌نژاد در نشست ویدیوکنفرانسی با خبرنگاران ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام ماه محرم و در عین حال تبریک روز پزشک و تشکر از زحمات مجاهدانه پزشکان، گفت: با تلاش‌هایی که همکاران حوزه سلامت برای ارتقاء نظام بهداشت و درمان در کشور انجام دادند، موفق شدیم در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم حدود ۳۶ هزار تخت را در قالب طرح احداث، تکمیل و توسعه تخت‌های بیمارستانی و طرح تحول سلامت به بهره‌برداری برسانیم که از این میزان هتلینگ حدود ۵۸۵ بیمارستان فعال، ارتقا یافته است که سه میلیون متر مربع را شامل می‌شود. همچنین بهره‌برداری از ۷۴۸۰ پروژه بهداشتی با زیربنای یک میلیون و ۱۷۰ هزار متر مربع و بازسازی حدود ۱۷ هزار واحد بهداشتی فرسوده را داشتیم.

بهره برداری از ۱۹۲۱ پروژه بهداشتی و درمانی از هفته دولت تا پایان دولت دوازدهم
وی افزود: خوشبختانه پویشی در دست انجام است که در قالب آن ۱۹۲۱ پروژه از آغاز هفته دولت تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری خواهد رسید. در این پویش ابتدا در همین هفته ۱۶۴ پروژه بهداشتی و درمانی به نام ۱۶۴ شهید مدافع سلامت آغاز به کار خواهند کرد. بعد از هفته دولت تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۰، که به عنوان سالگرد تثبیت جمهوری اسلامی ایران است، ۱۴۰۰ پروژه در اقصی نقاط کشور به بهره‌برداری خواهد رسید. در عین حال بعد از ۱۲ فروردین تا پایان دولت، ۳۵۷ پروژه دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید. این پروژه‌ها اعتبار ۱۶ میلیارد تومان تاکنون هزینه شده، ۸ هزار میلیارد تومان برای تکمیل و تجهیز این پروژه‌ها در دستور کار است که بخش عمده آن تامین شده است.

جذب ۱۰هزار نیروی تازه نفس تا پایان خرداد امسال
تقوی‌نژاد ادامه داد: یکی دیگر از کارهایی که سعی کردیم علاوه ‌بر اقدامات عمرانی و تقویت زیرساخت‌های حوزه سلامت، توجه به همکاران و پرسنل و تقویت نیروی انسانی مورد نیاز مراکز درمانی کشور بود. بر این اساس نتیجه آزمونی که در آبان ماه سال گذشته برگزار شد، در اسفند اعلام شد و حدود ۱۰ هزار نفر از نیروهای تازه نفس در رشته‌های مختلف که ۴۵۰۰ نفر از آنها پرستار بودند، تا پایان خرداد در مراکز مختلف به کار گرفته شدند. علاوه بر این مجوز به کارگیری ۲۲۸۴ نفر را طی دو هفته گذشته به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کردیم و داوطلبین ثبت نام خود را انجام دادند و در روزهای آتی در آزمونی که به طور مستقیم از طریق دانشگاها انجام می‌شود، شرکت می‌کنند.

وی افزود: در عین حال ۳ هزار نفر از باقی‌مانده افرادی که در آزمون آبان سال گذشته ثبت نام کردند و نمرات بعدی بعد از قبول شدگان را احراز کردند، با سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی هماهنگ کردیم و در آینده نزدیک در خدمت مردم خواهند بود.

اخذ مجوز استخدام ۷هزار نیروی جدید
تقوی‌نژاد با بیان اینکه مجوز به کارگیری و استخدام ۷ هزار نفر نیرو را از سازمان برنامه و بودجه دریافت کردیم، گفت: این افراد طی آزمونی که بعدا اعلام خواهد شد، در خدمت نظام سلامت خواهند بود. قولی را که وزیر بهداشت در دیدار با مقام معظم رهبری به پرستاران دادند، مبنی‌بر جداسازی کارانه از اضافه کار، محقق شد و از ۲۷.۵ درصد جزء‌ فنی بیمارستان‌ها، کارانه را از اضافه کار جدا کردیم و از اسفند ماه به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم.

اقدام برای ترمیم وضعیت حقوق و معیشت پرسنل مراکز بهداشتی و درمانی
همچنین برای ترمیم وضعیت معیشت و پرداختی به همکاران، ۵۰ درصد به فوق‌العاده‌های فصل هشتم قانون نظام هماهنگی پرداخت اضافه شده است که در این زمینه دو اقدام انجام شد؛ اول بحث ارتقاء معیشت همکاران و حقوق آنها بوده است و دوم و اساسی این بود که نیروهایی که در بین بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی فعالیت می‌کنند، نیروهای رسمی، پیمانی، طرحی و شرکتی در دریافت اختلاف داشتند، اما دغدغه همکاران برطرف و حقوق این همکاران به هم نزدیک شد.

امتیاز وزارت بهداشت برای کادر بهداشتی و درمانی کرونا
تقوی‌نژاد افزود: اقدام دیگری که طی روزهای اخیر انجام شد، این بود که با تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا و شورای توسعه مدیریت و سرمایه  انسانی، برای افرادی که طی ماه‌های گذشته در مواجهه مستقیم با کرونا بودند امتیازاتی قائل شدیم. به طوری که برای کسانی که در این عرصه فعالیت کردند، به ازای هر ماه فعالیت ۲ امتیاز برای استخدام‌های آتی انجام شده است. سقف این امتیازات ۲۰ امتیاز خواهد بود و تا ۱۰ ماه افرادی که فعالیت کردند، ۲۰ امتیاز را به خود اختصاص می‌دهند.

وی ادامه داد: بحث پرداخت کارانه پزشکان و پرستاران نیز انجام شد. اقدام مهم ما این بود که میزان مطالبات کارانه پرستاران و پزشکان را از ۲۴ ماه به زیر ۱۰ماه کاهش دادیم که هم از نظر تامین اعتبار و هم از نظر هماهنگی با سازمان‌های بیمه‌گر و تقویت وضعیت درآمدی بیمارستان‌ها این اتفاقات افتاد.

توسعه دو برابری تختهای ویژه در بیمارستانها
تقوی‌نژاد همچنین گفت: خوشبختانه ۳۷۰ بخش ویژه ایجاد شده که به مردم نوید می‌دهیم که با این توسعه، تخت‌های ویژه در کشور دو برابر شد. اگر اتفاقات مهمی را در زمینه کنترل بیماری در بیمارستان‌ها شاهدیم، بخشی از آن‌ها به آماده بودن زیرساخت‌ها بازمی‌گردد. همچنین ۲۶۲ بلوک زایمانی ایجاد شده است. به نوعی باید گفت کمتر شهری در کشور وجود دارد که بلوک‌های زایمانی در آن‌ها بازسازی نشده باشد. همچنین ۱۸۳ کلینیک ویژه را در این مدت به بهره‌برداری رساندیم تا خدمات سرپایی توسعه یابد. حدود ۱۰۰ طرح اورژانس و ۹۷ مرکز بیماری‌های خاص و سرطان در کشور راه‌اندازی شده است.

کاهش نرخ فرسودگی تختهای بیمارستانی
وی تاکید کرد: باید توجه کرد که ۳۶ هزار تختی که توسعه دادیم، بازسازی کردیم و راه اندازی کردیم، یک‌سوم تخت‌های موجود در کشور هستند. نکته بسیار مهم این است که علاوه بر توسعه این تخت‌ها، نرخ فرسودگی را از ۵۷ درصد به ۴۳ درصد کاهش دادیم.

بیمارستانهایی که تا ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسند
تقوی‌نژاد ادامه داد: در پویش راه سلامت تاکنون ۹۶ بیمارستان به بهره‌برداری می‌رسد که حدود ۱۱ هزار ۳۵۵ تخت هستند که حدود یک میلیون و ۲۰۳ هزار مترمربع در قالب توسعه و احداث تخت‌های درمانی تا پایان سال جاری خواهد بود و بعد از آن هم ۲۳ پروژه با ظرفیت ۲۷۹۸ تخت و ۳۰۰ هزار متر مربع داریم که در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهند رسید. از ابتدای سال ۱۳۹۴ با الگوی طراحی و رویکردهای معماری اسلامی توانستیم طرح احداث کلینیک‌های ویژه را در دستور کار قرار دهیم که حدود ۵۰ پروژه با ۱۲۰ هزار مترمربع تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و ۲۴ پروژه هم با زیربنای ۶۷۰۰ مترمربع در شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد. ۱۴۸ تخت نیز در حوزه بلوک‌های زایمانی تا پایان سال جاری اضافه می‌شود و ۹ پروژه دیگر در این حوزه که شامل ۷۰ تخت هستند، در شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

۲۰ پروژه برای بیماران خاص و مبتلا به سرطان
وی گفت: در زمینه احداث مراکز خاص و سرطان در کشور ۲۰ پروژه در دستور کار هستند که شامل ۳۶ تخت با زیربنای ۱۲ هزار و ۶۰۰ مترمربع که تا پایان سال و شش پروژه دیگر با ۴۲ تخت و زیربنای ۴۶۰۰ مترمربع در این حوزه در شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد. هدف هم این بوده که تشخیص اولیه، ارجاع بیمار به سطوح بالاتر و… انجام شود. در حوزه طرح بهسازی و توسعه اورژانس‌های کشور نیز با هدف ارتقاء کیفیت، افزایش ظرفیت بخش اورژانس و… انجام می‌شود، ۵۸ پروژه را داریم که با ظرفیت ۱۲۸۰ تخت در دستور کار است. تکمیل و بهره برداری ۳۱ پروژه از این پروژه‌ها در سال ۱۴۰۰ خواهد بود.

تقوی‌نژاد گفت: خوشبختانه برای تکمیل و توسعه فضاهای بهداشتی و ارتقاء سرانه آن‌ها از ۴۴ متر به ۷۵ متر در ۱۰۰۰ نفر جمعیت را برنامه ریزی کردیم. حدود ۹۹۴پروژه با زیربنای ۳۷۴ هزار مترمربع تا پایان سال جاری و ۵۶۰ پروژه نیز با زیربنای ۳۰۵ هزار مترمربع در شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید.

بیمارستان سازی در نقاط مختلف کشور
وی ادامه داد: نکته دیگر بحث گسترش عدالت در تامین نیازهای بهداشتی و درمانی مردم در اقصی نقاط کشور است. تعداد بیمارستان‌هایی که قبل از انقلاب وجود داشته بسیار کم بوده است. اکنون ۹۶ هزار تخت را در سال ۱۳۹۲ داشتیم و ۱۲۶ هزار تخت را هم تا پایان مرداد ماه امسال خواهیم داشت. یکی از دلایل پراکندگی این تخت‌ها این است که دولت بیمارستان‌سازی را در نقاط مختلف کشور در دستور کار قرار داده است.

وی با بیان اینکه از همه کسانی که در حوزه سلامت فعالیت کردند، تشکر می کنم، گفت: علاوه بر کسانی که به صورت مستقیم در این حوزه فعالیت می‌کنند، تلاشگرانی هم در پشت صحنه در زمینه تدارکات، تامین دارو و تجهیزات و… و. فعالیت می‌کنند. بخش عمده شهدای سلامت هم در بخش‌های اداری و و… فعالیت می‌کردند. در عین حال یکی از بحث‌های جدی این است که در مواجهه با کرونا با توجه به راهبردهای مختلفی که وجود داشت، ما رعایت فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک و به کارگیری پروتکل‌های بهداشتی را در دستور کار داشتیم، اما باید بحث آماده‌سازی و تجهیز بیمارستان‌ها برای پذیرش بیماران کرونایی و تقویت زیرساخت‌ها را هم مورد نظر قرار دهیم.

۲۸هزار تخت نقاهتگاهی کرونا
تقوی نژاد افزود: در روزهایی که شاهد کرونا بودیم، ۲۸ هزار تخت با کمک ارتش، سپاه، هلال احمر و… به عنوان تخت‌های نقاهتگاهی به ظرفیت‌های ما اضافه شده است. البته با رعایت و همراهی مردم و تلاش شبانه روزی همکاران‌مان نیاز آنچنانی به استفاده از آن‌ها پیدا نکردیم. نکته اساسی این است که مسئولان بخش سلامت و ستاد کرونا در استان‌ها خیال‌شان راحت بود که ظرفیت وجود دارد. ما ۸۰ هزار مرکز را آماده داشتیم تا در صورت افزایش بیماران بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومانی برای تامین اکسیژن مورد نیاز بیمارستانها
وی با بیان اینکه ۲۵۰ میلیارد تومان را برای تامین اکسیژن مورد نیاز بیمارستان‌ها برای ۲۸۴ مرکز درمانی با حدود ۷۵۰۰۰ تخت در اختیار دانشگاه‌ها قرار دادیم، گفت: استفاده بسیار خوبی برای افزایش تخت‌های ویژه که حدود ۲۴۰۰ تخت است، در دستور کار قرار دادیم. مساله مهم دیگر تامین تجهیزات مراکز درمانی بود که حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در این زمینه برای ۷۸ پروژه در اختیار قرار گرفت. همچنین حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای تامین وسایل و تجهیزات حفاظت فردی در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی اختصاص دهیم که بخشی برای دپو و بخشی هم در اختیار همکاران قرار گرفت.

ابلاغ مجوز تمدید استفاده از نیروهای طرحی
تقوی‌نژاد تاکید کرد: از ابتدای شیوع کرونا موفق شدیم ۱۰ هزار نفر نیروی انسانی را اضافه کنیم. از نیمه دوم سال گذشته تاکنون مجوز به کارگیری ۲۲ هزار و ۲۸۴ نیرو را به دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کردیم. مجوز برای تمدید نیروهای طرحی هم به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است. انگیزه‌های مختلف از جمله پاداش‌هایی در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفت. برآوردی دقیق از میزان نیروی انسانی مورد نیازمان را نیز به دستگاه‌های مربوطه اعلام کردیم. ما برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای توسعه بخش‌های بهداشتی و درمانی به ۴۴ هزار نیروی انسانی جدید نیاز داریم که این موضوع در حال پیگیری است.

وی همچنین گفت: موفقیت جمهوری اسلامی در زمینه اخذ وام ۵۰ میلیون دلاری از بانک جهانی نیز اقدام بسیار خوبی بود که از کسانی که در این زمینه کمک کردند، تشکر می‌کنم.

تخصیص تنها ۳۰ درصد از اعتبار یک میلیارد یورویی صندوق توسعه ملی
تقوی‌نژاد با بیان اینکه بر اثر تعطیلی بخش‌های معمولی در بیمارستان‌ها، درآمد اختصاصی آن‌ها تا ۷۰ درصد کاهش یافت، گفت: اگر در دی ماه سال قبل ۱۲۰۰ میلیارد تومان درآمد را در یک ماه داشتیم این میزان در اسفند به ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است. باید از عنایت ویژه مقام معظم رهبری تشکر کنیم که با پرداخت یک میلیارد یورو از محل صندوق توسعه ملی موافقت کردند که ۳۰ درصدش در اختیار ما قرار گرفته و انتظار داریم سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی کمک کنند که مابقی اعتبار را دریافت کنیم. زیرا تجهیزات بیمارستان‌ها را از این محل باید تامین کنیم.

وی ادامه داد: حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات مورد نیاز طرح‌های بیمارستانی که باید تا پایان همین دولت به بهره‌برداری برسد، از محل همین اعتبارات در نظر گرفته شده است. همچنین برای تامین لوازم مورد نیاز حفاظت فردی، حل مسائل سرمایشی برخی بیمارستان‌ها در نقاط گرمسیری و… به این اعتبارات نیاز داریم. در عین حال با توجه به کاهش درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها، اعتبار بیمارستان‌ها صرف تقویت زیرساخت‌ها و حقوق پرسنل قراردادی و شرکتی می‌شود و وقتی درآمد کاهش می‌یابد، در این زمینه مشکلاتی ایجاد می‌شود.

اعتبار هدفمندی یارانه ها هنوز به وزارت بهداشت نرسیده است
تقوی‌نژاد گفت: اعتبارات دیگری هم در قانون پیش‌بینی شده، از جمله هدفمندی یارانه‌ها و ارزش افزوده که در ارزش افزوده ۳۰ درصد از اعتباری که باید در چهار ماه در اختیارمان قرار می‌گرفت، ابلاغ شده است، اما در هدفمندی هنوز اعتباری به وزارت بهداشت ابلاغ نشده است که امیدوارم در ماه‌های آینده این اعتبار را دریافت کنیم.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره یک میلیارد یورویی که قرار بود در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد، گفت: حدود ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل یک میلیارد یورو دریافت کردیم. ۲۰۰ میلیون یورو دیگر نیز اجازه داده شده که ریال آن از طرف بانک مرکزی تامین شود. البته درخواست شده که بقیه اعتبار یک جا در اختیار قرار بگیرد که رییس جمهوری نیز دستور داده‌اند. انتظار داریم این موضوع محقق شود. در عین حال ۱۱ برنامه اساسی با سازمان برنامه و بودجه تفاهم شد که در زمینه حفاظت فردی در بخش درمان، بهداشت، توسعه بیمارستان‌ها، تجهیزات مورد نیاز در بخش درمان و…  است.

ماجرای کارانه ۳۸هزار تومانی برای پرستاران!
تقوی‌نژاد افزود: در عین حال در سه مرحله اعتباراتی برای پرستاران دریافت شده است که این اعتبارات در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفت. برخی گزارش‌های غیررسمی دریافت کردیم مبنی بر پرداخت ۳۸ هزار تومان برای کارانه پرستاران که اتفاق افتاده را تقبیح کردیم. این کم لطفی بود. پرستاری که جان خودش را به خطر انداخته نباید این میزان کارانه دریافت کند. در این زمینه بخشنامه‌ای ابلاغ و   کارگروهی تشکیل شده تا کنترل شود و تبعیض و بی عدالتی اتفاق نیفتد. با این تبعیض و بی عدالتی مخالفیم و با آن برخورد خواهیم کرد. البته اضافه کار از کارانه جدا شده و وضعیت حقوق پرسنل ۵۰ درصد ترمیم شده است. سال گذشته همین موقع به یکی از استان‌ها سفر کردم که گفتند ۲۴ ماه کارانه طلب دارند. این میزان در حال حاضر به طور متوسط به کمتر از ۱۰ ماه کاهش یافته است. البته باید به روز شود.

وضعیت قراردادهای ۸۹ روزه
تقوی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پرستاران با قرارداد ۸۹ روزه، گفت: این موضوع یک مجوز ویژه بود که در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی با توجه به تعداد بیماران و ازدحامی که ایجاد شد، انجام شد. این مجوز مقطعی بود و قرار بود افرادی که داوطلب هستند و حتی بازنشسته‌ها مراجعه کنند. منتها مشکلی که وجود داشت این بود که برخورد یکسان با این موضوع در دانشگاه‌ها انجام نشد. به عنوان مثال در دانشگاهی با این موضوع مواجه شدیم که تعداد این افراد که ۸۹ روزه به کارگیری شدند، حتی از تعداد بیماران کرونایی استان بیشتر شد. بنابراین این موضوع مدیریت نشد. با رایزنی‌های انجام شده، تعداد بسیار کمی از دانشگاه‌ها تا دو هفته قبل هم مشکل داشتند که یکی از این استان‌ها گیلان بود. تعداد زیادی از مردم گیلان به ویروس کرونا مبتلا شده بودند. بر همین اساس مجبور شدند این نیروها را به کار بگیرند. از محل اعتبارات در اختیار برای بیماری کرونا، بالاترین اعتبار به استان گیلان پرداخت شد. در شرایطی که ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به طور مستقیم از سوی سازمان برنامه و بودجه به دانشگاه‌ها داده شد که ۲۰۰ میلیارد تومان از این میزان به گیلان داده شد. عمده این موارد تعیین تکلیف شد و جلسه‌ای با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان داشتیم و تصمیم‌هایی اتخاذ شد. تعداد اندکی از این پرستاران تعیین تکلیف نشده بودند که باز هم پیگیری می‌کنیم.

اصلاح نظام پرداخت پرستاران
تقوی‌نژاد ادامه داد: درآمدهای بیمارستانی یا جزء فنی است و یا حرفه‌ای. جزء حرفه‌ای باید به پزشک و پرستار برسد. پزشک به عنوان نقطه اصلی ایجاد درآمد و پرستار به عنوان شخصی که بیشترین خدمات را ارائه می‌کند، دارای منافع مشترک هستند. هر میزان که به درآمد پرستار اضافه شود، باید از درآمد سایر بخش‌ها کم شود. علاقه‌ای نداریم که بین این دو قشر مشکلی پیش بیاید. باید توجه کرد که درخواست اصلی پرستاران، تغییر نظام پرداخت قاصدک بود که اصلاح شده است که مهمترین پیامد آن تفکیک اضافه کار از کارانه بود که انجام شد. بقیه بخش‌های نظام پرداخت پرستاران هم در حال اصلاح است. طرحی را در این زمینه تهیه کردیم که در سه استان به صورت آزمایشی اجرایی می‌شود و حتی نظام نرم افزاری پرداخت هم تغییر خواهد کرد و نرم افزار دیگری جایگزین قاصدک می‌شود. امیدواریم با این تغییر بخش عمده‌ای از مطالبات پرستاران رفع شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: این طرح‌ها بار مالی خاص خودشان را دارند که در این زمینه با سازمان برنامه و بودجه هم صحبت شده است. امسال حدود ۸۵۰۰ میلیارد تومان بار مالی افزایش حقوق بوده است. با توجه به این‌که اعتبارات در سال گذشته تصویب شده و دولت نمی‌تواند بیش از ۱۱۰ درصد تخصیص به دستگاه‌ها دهد، باید پیشنهاداتی در این زمینه برای سال آینده تنظیم شود.

تقوی‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: در زمینه کرونا نمادی را با عنوان ابزارهای مالی جدید در کشور تعریف کردیم. در این زمینه دو نماد تعریف شد؛ اول اینکه افرادی که مایل بودند به طور مستقیم سهامی را خریداری کرده و در اختیار نظام سلامت قرار دهند و دوم کسانی که می‌توانستند سهام را برای خودشان خریداری کنند، اما بخشی یا همه عواید و سود ناشی از سهام را به نظام سلامت اهدا کنند. در بخش اول حدود ۲۸ هزار نفر رسیده بود که حدود ۶.۵ میلیارد تومان در اختیار وزارت بهداشت قرار گفت. در بخش دوم حدود ۱۳۰ نهاد حقوقی شرکت کردند که ماهانه در اختیار ما قرار می‌گیرد.

۲۷ پروژه بهداشتی درمانی در تهران و حاشیه تهران
وی درباره وضعیت مراکز درمانی حاشیه شهر تهران، گفت: برخی فکر می‌کنند تهران از نظر خدمات درمانی برخوردارتر از نقاط دیگر کشور است. این تصور اولیه است و نیاز به تحقیق دارد. بر همین اساس تلاش بر این است که پروژه‌های تهران در اولویت قرار گیرد. امیدواریم پروژه‌های تهران مثل مهدی کلینیک با ۱۰۰۰ تخت و پروژه بیمارستان شهدای تجریش و… به نتیجه برسد و حدود ۲۷ پروژه در شهر تهران و حاشیه تهران داریم که امیدواریم امسال و سال آینده به بهره برداری برسد. وزیر بهداشت نیز دستور داد که به صورت هفتگی از این پروژه‌ها بازدید شود. جمعیت ۶۰۰ هزار نفری شهر قدس را داریم که واقعا امکانات زیرساختی کمی دارد و بیمارستانش در اولویت است. فکر می‌کنم وضعیت بیمارستان‌های شهرهای اطراف تهران تا یک سال آینده وضعیت خوبی داشته باشند.

تقوی‌نژاد تاکید کرد: ما یک طرح سطح بندی خدمات بهداشتی و درمانی با سازمان برنامه و بودجه تعریف کرده‌ایم. عمده مراکز اصلی جمعیتی کشور در این سطح‌بندی مورد توجه قرار گرفتند. البته ممکن است در برخی مناطق درخواست بر این باشد که سطح‌بندی در نظر گرفته نشود. منتها باید توجه کرد که بر خلاف ظاهر، شهرهای بزرگ ما در زمینه مراکز درمانی نیاز به توجه بیشتر دارند. به طور متوسط قرار بر این است که ۱.۷ تخت به ازای هر ۱۰۰۰ نفر را برای کل کشور در نظر بگیریم. تخت‌های هر استانی که از این ضریب کمتر باشد، در اولویت تامین اعتبار قرار دارد.

بیمارستان ۶۰ – ۷۰ ساله پایتخت که ایمنی ندارد
تقوی‌نژاد درباره مراکز درمانی غیر ایمن در تهران اظهار کرد: یک بخش از این مراکز مربوط به بخش دولتی می‌شود که مشخصا در حوزه وظیفه دفتر عمران وزارت بهداشت است. هر سال یک گردهمایی با نخبگان بخش عمرانی کشور داشتیم. تقریبا استانداردهای کافی برای ایمن کردن پروژه‌های بخش دولتی تعریف شده است. عمده پروژه‌ها مقاوم‌سازی شده است. در حال حاضر بیمارستانی در تهران داریم که حدود ۶۰ تا ۷۰ سال سابقه دارد. یک ماه پیش با رییس بیمارستان مربوطه ملاقات کردم و تیم فنی اعزام شد و به این نتیجه رسیدیم که ایمنی ندارد. زمین این بیمارستان کافی نیست و با شهرداری صحبت کردیم تا زمین کافی اطراف آنجا در نظر گرفته شود. حتی بحث جابه‌جایی بیمارستان هم مطرح شده است. این‌ها در دستور کار ما قرار دارد. در بخش خصوصی نیز استانداردها تامین شده و در این زمینه معاونت درمان بحث ایمنی را در دستور کار دارد.

وی درباره حضور پرسنل و کادر درمان بر سر کار حتی با تست کرونای مثبت، گفت: هیچ کارمندی از کارمندان دولت و وزارت بهداشت با PCR مثبت حق ندارد در محل کار حاضر شود. این افراد باید در منزل یا قرنطینه استراحت کرده و دوره درمانی را طی کنند. اگر به کسی اجبار شده که با PCR مثبت در محل کار حاضر شود، غیرقانونی است و حتما با آن برخورد می‌شود. وزیر بهداشت هم بارها دستور داده است که نه کارمند و نه مراجعه کننده مشکوک به بیماری حق ورود به وزارت بهداشت را هم ندارد، چه برسد به بیمارستان.

هزینه های درمان کرونا
تقوی‌نژاد درباره هزینه‌ بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها، گفت: دولت کمک‌های قابل توجهی را در زمینه هزینه‌های کرونا انجام داده است. سال گذشته از منابع مختلف حدود ۳۳۰۰ میلیارد تومان برای کنترل بیماری در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت. امسال تاکنون ۴۱۰۰ میلیارد تومان از محل یک میلیارد یورو بوده است. درخواستی که داریم این است که ۴۱۰۰ میلیارد تومان به ۱۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برسد. قرار بر این نیست که از جیب مردم در این زمینه گرفته شود. البته برخی افراد در بخش‌های خصوصی تست انجام می‌دهند. کسانی که به مراکز درمانی دولتی مراجعه کردند و تشخیص داده شد به کرونا مبتلا هستند، هزینه‌ای از آنها دریافت نشده است. البته ممکن است دارویی برای فرد تجویز شود که اگر در پروتکل‌های درمان نباشد، دیگر توصیه وزارت بهداشت نیست. بنابراین تامین دارو و درمان بیماران کرونا در مراکز دولتی و تشخیص اولیه در غربالگری، رایگان است و کسی الزام به پرداخت هزینه ندارد.

تقوی‌نژاد درباره کمک‌های خیرین به حوزه سلامت، افزود: نزدیک به ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان خیرین در ایام کرونا برای تامین وسایل حفاظت فردی و مواد بهداشتی مانند ضدعفونی کننده‌ها کمک‌های فراوانی کردند. همچنین در بخش‌های مختلف از جمله تهیه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی در نقاط مختلف کشور فعالیت بسیار خوبی داشتند. ساخت ۷ هزار و ۹۰۰ پروژه بهداشتی با کمک خیرین و مسئولان استانی انجام شده که ۵۰ درصد اعتبارات توسط وزارت بهداشت و بقیه توسط خیرین تامین شده است. به عنوان مثال بیمارستانی در تبریز در حال ساخت است که توسط خیرین ساخته شده و حتی بیمارستان مهدی کلینیک تهران را هم خیرین آغاز کردند.

وضعیت پرداختی ویژه کرونا به پرسنل بهداشت و درمان
تقوی‌نژاد در پاسخ به سوال ایسنا، درباره پرداخت مبالغ ویژه کرونا به بیمارستان‌ها و دیرکرد در پرداخت حقوق پرسنل بیمارستان‌ها، گفت: بخشی از منابع تخصیص داده شده از محل یک میلیارد یورو برای جبران کسری درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها است. همانطور که گفتم درآمد بیمارستان‌ها تا حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است. بر این اساس حدود ۴ هزار میلیارد تومان از اعتبارات ۱۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی یک میلیارد یورو را برای این کار در نظر گرفتیم. در دو هفته گذشته علاوه بر این اعتبارات، با هماهنگی انجام شده بین وزیر بهداشت و رییس سازمان برنامه و بودجه، ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای جبران کارانه همکاران ما در نظر گرفته شد. این عدد نیز در اختیار قرار گرفت که به محض در اختیار قرار گرفتن مبالغ، در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: اعتباری که در اختیارمان قرار می‌گیرد، بلافاصله در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد، اما تاکید می‌کنم که علی‌رغم کسری دانشگاه‌ها پرداخت حقوق بخش دولتی یک روز هم به تاخیر نیفتاده است. در سایر زمینه‌ها همینطورحقوق  پزشک خانواده شهری و روستایی را در این چهار ماهه پرداخت کردیم.

تقوی‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه هیات امنای ارزی وظیفه تامین تجهیزات مورد نیاز بیمارستان‌ها را برعهده دارد، گفت: خوشبختانه هم از محل اعتبارات ارزی پیش‌بینی شده که یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار برای خرید تجهیزات در اختیارش باشد و از محل سود ناشی از سرمایه‌گذاری به ویژه در سهام پالایشگاه اصفهان کمک‌هایی را به دانشگاه‌ها انجام می‌دهد و حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان هم از محل اعتبارات یک میلیارد یورور برای تقویت تجهیزات دانشگاه‌ها در اختیار قرار گرفت.

وی درباره تفاهم‌نامه وزارت بهداشت با سازمان اوقاف، گفت: یک تفاهم‌نامه با سازمان اوقاف و امور خیریه داشتیم که تغییراتی هم در آن داده شده است. وزیر بهداشت با رییس سازمان اوقاف جلسه‌هایی داشتند. بخش اقتصادی و اوقاف سازمان تلاش‌های زیادی انجام دادند. در این زمینه هم بیمارستان‌هایی داریم و هم کسانی که در بخش خیریه‌ها فعالیت می‌کنند، باید به صورت مشترک برنامه ریزی شود که بتوانند با تعرفه‌های خیریه خدماتشان را ارائه کنند. در زمینه گسترش این فعالیت‌ها هم سازمان اوقاف امکانات خوبی دارد و ما هم در برخی قسمت‌ها به کمک آن‌ها نیاز داریم. طور مثال بخش عمده ساختمان‌ها و اماکن تجاری شمال و شمال غربی شیراز در وقف بیمارستان نمازی است، اما تعداد کمی از آنها در اختیار این بیمارستان قرار دارد. کارگروهی تشکیل شده و قرار است با مصوبه هیات دولت، این بخش‌ها به وزارت بهداشت برگردد. برای اداره بیمارستان یافت آباد خیر اعلام کرده بود که کلیه درآمدهای فروش آهن‌آلات است، باید در اختیار این بیمارستان قرار گیرد که به مرور زمان دچار تغییر شد همه این موارد احصا شده و جاهایی که طبق نیت واقف در اختیار وزارت بهداشت نیست، قرار شد با همت بیشتر سازمان اوقاف در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد که باید از سازمان اوقاف تشکر کنم.

آمادگی بیمارستانها در صورت بروز موج جدید کرونا
تقوی نژاد ضمن تشکر از دیدگاه عالمانه مقام معظم رهبری درباره محرم، گفت: سلامتی مردم باید برای خودشان هم در اولویت باشد و به موارد بهداشتی توجه کنند. اگر با موج مجددی از کرونا مواجه شویم، در بیمارستان‌ها و مراکز نقاهتگاهی آمادگی داریم. در عین حال مردم باید رعایت کنند و به کادر درمان استراحت دهند.

وی درباره وضعیت توزیع نیروی انسانی در کشور، گفت: در زمینه توزیع نیروی انسانی طبق تعهداتی که دانشجویان در حوزه عمومی و تخصصی دارند، محل خمت‌شان تعیین می‌شود. تلاش‌مان این است که نقاط محروم و کمتر برخوردار در اولویت توزیع نیروی انسانی باشند.

تقوی‌نژاد درباره تعیین تکلیف شرکت آواسلامت، اظهار کرد: از زمان ورود دکتر نمکی شرکت‌های آوا سلامت، آوا پزشک و هلدینگ‌های مربوط به آن‌ها مورد تجدید نظر قرار گرفته و شرکت‌هایی که مورد نیاز نبوده منحل شده‌اند و تعدادی هم ادغام شدند. مدیریت و حسابرسی آوا سلامت هم اصلاح شده و برخی شرکت‌ها مشکلاتی داشتند و به این نتیجه رسیدیم که باید مدیریت آن اصلاح شود و به طور مثال مدیریت شرکت هلیکوپترسازی باید اصلاح و  به اورژانس واگذار شود. بحث مدیریت پالایشگاه اصفهان هم وجود دارد که باید سهام آن کنترل و دقیق شود که تدابیر خوبی انجام شده است. در این زمینه باید حساب‌ها اصلاح شده و اگر تخلفاتی وجود داشته، برطرف شود. دستگاه‌های امنیتی و سازمان بازرسی در این زمینه همکاری داشته و تلاش کردیم با انحلال و تفکیک فعالیت‌ها و اعمال مدیریت صحیح و حسابرسی دقیق، شفافیت انجام شود.

وی درباره نشان‌دار شدن اعتبارات تخصیص یافته به دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: در این زمینه به دو گونه عمل شده است؛ اولا اعتبارات مربوط به یک میلیارد یورو به دلیل مجوز مقام معظم رهبری، کدینگ اعتباری آن را با کدینگ مالی به صورت جداگانه تعریف کردیم. به دانشگاه‌ها هم اعلام کردیم که حسابداری این اعتبارات جداگانه است و تا ریال آخر پایش ‌شود. برای خرید تجهیزات و امکانات و رفع موانع مالی در این گونه اعتبارات، هیات سه جانبه وجود دارد که شامل معاون دادستان کل کشور، معاون سازمان برنامه و بودجه و من است. نحوه خریدها و ضرورت آن‌ها کنترل می‌شود. در زمینه برگزاری مناقصه‌ها و خریدها کنترل‌های کافی انجام می‌شود. این اعتبارات با وجود مصوبه شورای عالی امنیت ملی، در  جلسه‌های سه جانبه هم که معاون بازرسی کل کشور و معاون دیوان محاسبات هم حضور دارند بررسی می‌کنیم و از شفافیت استقبال می‌کنیم.

تقوی‌نژاد افزود: درباره این اعتبارات حتما به دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام می‌شود که برای پاداش یا خرید تجهیزات است. من خواهش کردم که معاونان بهداشت و درمان دستورالعمل‌هایی تنظیم کنند. دستورالعمل نحوه پرداخت پاداش کادر بهداشتی توسط معاونت بهداشت و دستورالعمل پاداش کادر درمان هم توسط معاونت درمان تدوین شده است. در نتیجه این اعتبارات نشان‌دار است. با وجود این نشان‌دار بودن، ممکن است کسی رعایت نکرده باشد و این نکته دیگری است. اگر جایی درک صحیحی وجود نداشته، باید آن را اصلاح کنیم و اگر عمدی در عدم رعایت وجود داشته، باید با آن برخورد کرد.

تقوی‌نژاد درباره فوق‌العاده ویژه پرداختی به کارکنان ستاد وزارت بهداشت، گفت: یکی از کارهایی که در سال ۱۳۹۸ انجام شد و یکی از موفقیت‌های نظام سلامت است، ترمیم حقوق همکاران بود. فوق‌العاده‌هایی که برای سایر دستگاه‌ها در فصل دهم و برای نظام پزشکی در فصل هشتم وجود دارد تا ۵۰ درصد افزایش یافت. بار مالی برای تغییر فوق‌العاده ویژه حدود ماهانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان است که با توجه به شرایط فعلی کشور نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد.

Share