سخنگوی قوه قضاییه خبر داد:

یکی از محکومان محیط زیستی عفو شد | پیگیری‌ها در مورد «قاضی منصوری» ادامه دارد

سخنگوی قوه قضاییه گفت: تا هفته گذشته از ۶.۸ میلیارد دلار اعلام شده ارز ناشی از صادرات، ۱.۲ میلیارد با پیگیری مرجع قضایی بازگشت. کسانی که حاضر نبودند پول را برگردانند مورد تعقیب قرار گرفتند و برخی بازداشت شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، غلامحسین اسماعیلی در گفت‌وگو با رادیو تهران با اشاره به عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان به مناسبت اعیاد قربان و غدیر، اظهار کرد: در سیاست کیفری نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران هدف از مجازات، اصلاح مجرمان و جامعه پذیری بزهکاران است. بر همین اساس در قوه قضاییه کمیسیون‌هایی به عنوان کمیسیون عفو و بخشودگی در تمامی استان‌ها و ستاد قوه قضاییه تشکیل شده و توسط تیم‌های کارشناسی وضعیت محکومان در دوران تحمل مجازات را بررسی می‌کنند.

وی ادامه داد: به محض اینکه به این نتیجه رسیدند که محکوم، شرایط بازگشت به جامعه دارد را برای او پیشنهاد عفو تنظیم و در کمیسیون‌های کارشناسی بررسی و محضر مقام معظم رهبری تقدیم می‌شود. ایشان هم بر اساس پیشنهادات کارشناسی در هر مرحله گروهی از محکومان را مشمول عفو و رافت اسلامی قرار می‌دهند.

اسماعیلی یادآور شد: مدعی هستیم در هیچ کشوری به اندازه جمهوری اسلامی ایران محکومان مشمول عفو و تخفیف مجازات قرار نمی‌گیرند.

وی افزود: سیاست ما بر این است که آنگاه که مطلع شدیم فرد اصلاح شده حتی قبل از آنکه میزان مجازات مندرج در حکم دادگاه را تحمل کرده باشد، برای وی پیشنهاد عفو تنظیم می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: به مناسبت این عید فرخنده هم بیش از دو هزار نفر از محکومان به محضر رهبر انقلاب پیشنهاد شد که ایشان هم آن‌ها را مورد عفو قرار دادند.

اسماعیلی در بخشی از اظهاراتش با تبریک روز خبرنگار، با بیان اینکه جامعه خبرنگاری می‌توانند بهترین گزارشگران فساد باشند، ادامه داد: از این کار استقبال می‌کنیم و مورد تشویق، حمایت و قدردانی قرار می‌گیرند و البته این موضوع را برای همه شهروندان در نظر گرفته ایم.

وی تصریح کرد: برای این ارتباط سیستمی از قبل وجود داشته که تقویت شده است و جامعه خبرنگاران علاوه بر تمامی درگاه‌های موجود می‌توانند بدلیل ارتباطشان با مرکز رسانه قوه قضاییه، مطالب مورد نظر را به این مرکز انتقال دهند تا همکاران رسانه‌ای این مرکز آن را به مقامات مسئول انتقال دهند.

سخنگوی قوه قضاییه در ارتباط با اصلاح رویه و بازنگری در برخورد با جامعه خبرنگاری بیان داشت: شاید در گذشته در گزارشات تخلفاتی که نسبت به جامعه خبرنگاری بود روش سختگیرانه‌ای اعمال می‌شد.

اسماعیلی گفت: سیاست توام با مدارا و بررسی‌های کارشناسی و غیرسختگیرانه را اعلام و برای حل مشکلات بین بخش‌های مختلف رسانه‌ای شورای حل اختلاف اصحاب رسانه و مطبوعات را اعلام کردیم.

وی یادآور شد: اگر کسی مرتکب خطایی شد در بین حداقل و حداکثر مجازات جایی که امکان باشد مجازات کمتری در نظر می‌گیریم مگر مواردی که به امنیت کشور و جامعه بر می‌گردد و خطوط اصلی نظام رد می‌شود. از جامعه رسانه‌ای می‌خواهیم از خطوط اصلی نظام و انقلاب عبور نکنند.

وی بیان داشت: موضوع حقوق عامه بویژه در ارتباط با اراضی ملی و منابع طبیعی جزو اولویت‌های قوه قضاییه قرار گرفته است، همه بخش‌های حاکمیت در سه قوه پای کار آمده اند تا از این حقوق حراست و حفاظت کنند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: لواسان یک نماد است و در هر شهری مناطق مشابهی همانند لواسان است که شناسایی می‌شوند و این موضوع در دستور کار قرار می‌گیرد.

اسماعیلی در ارتباط با تقاضای برخی در ارتباط با مورد عفو قرار گرفتن محکومان جاسوسی در پوشش فعالان محیط زیستی به مناسبت عید غدیر، یادآور شد: این امکان برای همه مجرمان و محکومان است و بستگی به نحوه رفتار محکومان در حبس دارد. در عفو گذشته یک نفر از آن‌ها مورد عفو قرار گرفت و در دوره‌های گذشته محکومان امنیتی کمتر مورد توجه قرار می‌گرفتند و معمولا برای آن‌ها پیشنهاد عفو نمی‌شد، اما در دوره جدید به محکومان امنیتی همانند سایر محکومان نگاه می‌شود. محکومان امنیتی فراوانی در دوره یکسال و نیم اخیر مشمول عفو رهبری قرار گرفتند.

اسماعیلی در ارتباط با بحث کنترل بازار ارز و عدم بازگشت ارزهای صادراتی تصریح کرد: تا هفته گذشته از ۶.۸ میلیارد دلار اعلام شده ۱.۲ میلیارد با پیگیری مرجع قضایی بازگشت. کسانی که حاضر نبودند پول را برگردانند مورد تعقیب قرار گرفتند و برخی بازداشت شدند.

وی بیان داشت: برخی از کسانی که ارز ناشی از صادرات را برنگرداندند شرکت‌های صوری و کاغذی بودند که در دادن مجوز صادرات به آن‌ها دقت لازم نشده است و پیگیری‌های جدی برای پشت پرده این‌ها در مراجع قضایی در حال انجام است.

اسماعیلی در ارتباط با متهم منصوری خاطرنشان کرد: جسد وی به خانواده تحویل شد که به استان محل اقامت او منتقل و به خاک سپرده شد. از وضعیت معاینه جسد اطلاعاتی به دست می‌آید، اما بررسی دقیق‌تر این حادثه نیازمند آن است که اطلاعات مربوط از کشور رومانی مانند تصاویر ضبط شده از دوربین هتل محل اقامت و اسناد و نوشته‌هایی متعلق به وی در اختیار ما قرار بگیرد. فقط جسد این فرد به ایران منتقل شده است و پیگیری‌های قضایی و اینترپل و طرف وزارت خارجه در حال انجام است تا بتوانیم رمزگشایی کرده و به حقیقت نحوه جان باختن وی برسیم.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در مورد احضار مدیران میانی باشگاه پرسپولیس و احضار مدیران عامل پیشین این باشگاه گفت: یک نفر از مدیران میانی این باشگاه به لحاظ تخلفاتی که به وی منتسب شده، توسط همکاران مان احضار و بازداشت شده است و در مورد بازداشت سایر افراد گزارشی به بنده نرسیده است.

Share